تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 15:46
کد خبر : 20931

از «تب دنگی» هم وحشت کنیم؟

از «تب دنگی» هم وحشت کنیم؟
بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی تب دنگی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، شیوع محلی و آندمی دارد و سالانه ۶ میلیون ابتلا و ۷ هزار مرگ ناشی از آن گزارش می‌شود.

به گزارش ایران مامن، همزمان با داغ‌شدن هوا نام بیماری جدیدی به گوش می‌رسد؛ «تب دِنگی» (Dengue fever) موسوم به «تب استخوان‌شکن» که اخیرا به کشور وارد شده و معاون بهداشت وزارت بهداشت را وادار به توضیح درباره این بیماری کرده است.

 

به گفته «حسین فرشیدی»، تب دنگی بیماری جدیدی نیست و نباید آن را با کووید که بیماری جدیدی محسوب می‌شد، مقایسه کرد. تا سال ۱۳۹۸ پشه ناقل این بیماری در کشور شناسایی نشده بود و در بندر لنگه هرمزگان نخستین بار این پشه مشاهده شد. در استان‌های ساحلی جنوب و شمال کشور که آب‌های راکد و تمیز بیشتر مشاهده می‌شود پشه ناقل تب دنگی وجود دارد.

 

وی با اشاره به ورود این بیماری به کشور از پاکستان، امارات و عمان و رسیدن شمار شناسایی‌شدگان به حدود ۱۲۰ نفر، اظهار داشته متأسفانه اردیبهشت امسال تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تب دنگی ازکشورهای سواحل جنوبی خلیج فارس وارد ایران شدند.

 

بنا بر اعلام معاون وزارت بهداشت نهایتاً یک درصد از افراد مبتلا به تب دنگی جان خود را از دست می‌دهند اما تاکنون سه نفر بر اثر تب دنگی در کشور جان باخته‌اند.

 

در تشریح ویژگی‌های این بیماری «جهانبخش یوسفی» مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفته فرد مبتلا ابتدا دچار تب و علائم عمومی شامل سردرد، درد عضلات، استخوان و مفاصل، بی اشتهایی، استفراغ، درد کاسه چشم، دانه‌های پوستی و غیره شده که حدود ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد.

 

 

در مراحل بعدی و در صورت عدم مداخله درمانی ممکن است بیمار دچار خونریزی، کاهش فشارخون و کاهش پلاکت شده و حتی احتمال مرگ می‌رود؛ به طور کلی در صورت عدم مداخله به موقع به احتمال ۲۰ درصد مرگ و میر وجود دارد اما با اقدام به موقع احتمال مرگ حدود یک درصد است.

 

به گفته وی از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع علائم چهار تا ۱۰ روز طول می‌کشد و داروی قطعی و واکسن ندارد.

 

پشه‌های ناقل بیماری در محل‌هایی مثل بوته‌های گیاهان خودرو، انبارها، جعبه‌های بار، ساختمان‌های متروکه زندگی می‌کنند و محل‌های تخم گذاری پشه‌ها شامل چاله‌های آب، محفظه‌های آبی، ظروف زیر گلدان‌ها (که حاوی آب راکد اند) و داخل تایرهای کهنه و انواع ظروف هستند.

 

به گفته «عبدالرضا میراولیایی» مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از پشه آئدس مهاجم در وزارت، تخم این پشه می‌تواند روزها، هفته‌ها و ماه‌ها نسبت به خشکی مقاوم باشد و زنده بماند و در نخستین لحظاتی که آب به تخم این پشه مهاجم می‌رسد، باز می‌شود و این موضوع چالش بزرگی است و شرایط را برای کنترل دشوار می‌کند. در حال حاضر به هموطنان توصیه می‌شود، در سفر به کشورهای آلوده به‌ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون امارات که در حال حاضر در حال اپیدمی است، خودداری کنند

 

در این خصوص، «پیام طبرسی» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه موردی از این بیماری در تهران یافت نشده گفته تاکنون گزارش‌هایی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شمال و جنوب کشورهمچون بندرعباس، بوشهر، هرمزگان ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد توضیح داده ۹۵ درصد موارد خود به خود برطرف شده و تنها ۵ درصد از مبتلایان به بیماری تب دنگی به نوع وخیم بیماری دچار می‌شوند.

 

هر چند مسئولان وزارت بهداشت وضعیت این بیماری در ایران را خطرناک و نگران‌کننده نمی‌دانند اما به گزارش برخی رسانه‌ها مقامات درمانی اسرائیل هفتم تیرماه از بستری شدن ۸۱ بیمار ناشی از این نوع ویروس خبر داده و گفته‌اند دست‌کم هفت بیمار بر اثر ابتلا به این بیماری مرده‌اند و ۶۴ بیمار دیگر با حال وخیم در بخش مراقبت ویژهٔ بیمارستان‌ها زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته‌اند.

 

همچنین، مقامات آمریکایی اعلام داشته‌اند که ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

 

به گزارشی «بی بی سی» اخیرا گونه مهاجمی از پشه در ۱۳ کشور اتحادیه اروپا ازجمله فرانسه، اسپانیا افزایش پیداکرده و کارشناسان گسترش این پشه را بالا رفتن تعداد مبتلایان به تب دنگی در اروپا مرتبط دانسته‌اند.

 

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی تب دنگی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، شیوع محلی و آندمی دارد و سالانه ۶ میلیون ابتلا و ۷ هزار مرگ ناشی از آن گزارش می‌شود. بیشترین موارد در بنگلادش، مالزی، تایلند و ویتنام مشاهده می‌شود.

 

گزارش این نهاد می‌افزاید: سال گذشته میلادی بیش از ۶.۶ میلیون مورد ابتلا به تب در بیش از ۸۰ کشور سراسر جهان بر اثر این بیماری به ثبت رسیده است. در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۴ نیز موارد ابتلا به نزدیک ۸ میلیون نفر رسیده و از این میزان ۴۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو، بسیار شدید بوده است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات