تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1403 - 15:28
کد خبر : 21010

«صحنه‌زنی» انتخاباتی در آمریکا و پوستر «ترامپ شکست‌ناپذیر»

«صحنه‌زنی» انتخاباتی در آمریکا و پوستر «ترامپ شکست‌ناپذیر»
در آمریکا پس از تیراندازی ناموفق به ترامپ، شبکه‌های اجتماعی پر شد از هشتگ «صحنه‌سازی» و این یعنی بسیاری واقعی بودن کل ماجرا را باور نکرده‌اند

در حالی که نگاه بسیاری به کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها و اصرار «جو بایدن» بر ماندن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوی دوخته شده بود، واقعه روز شنبه (۱۳ ژوئیه-۲۳ تیرماه) یعنی ترور نافرجام «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری فعلی آمریکا را به حاشیه برد.

 

به گزارش ایران مامن، در روزهایی که بایدن، معاون خود را ترامپ می‌خواند و رئیس جمهوری اوکراین را پوتین صدا می‌زد، پافشاری حامیان حزب دموکرات از هالیوود تا کنگره برای کناره‌گیری وی به اوج خود رسید. در این فضا ترور ترامپ نامزد جمهوریخواهان باعث شد تا بسیاری بگویند کار بایدن در انتخابات پاییز پیش رو تمام است. بعد از این تحولات، رئیس‌جمهوری فرسوده آمریکا اظهار داشته اگر پزشکان بگویند وی شرایط لازم را برای ادامه کار نخواهد داشت، از رقابت با ترامپ کنار خواهد کشید.

 

 

هر چند بسیاری معتقدند جایگزینی یک دموکرات تازه نفس مانند «کامالا هریس» یا حتی «میشل اوباما» هم برای این حزب در انتخابات کار را در نخواهد آورد اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

 

در آمریکا پس از تیراندازی ناموفق به ترامپ، شبکه‌های اجتماعی پر شد از هشتگ «صحنه‌سازی» و این یعنی بسیاری واقعی بودن کل ماجرا را باور نکرده‌اند. به گزارش «بی بی سی»، در ساعات بعد از سوء قصد، این عبارت وارد جریان اصلی مکالمات کاربران در این شبکه‌ها شد و پست‌هایی مملو از گمانه‌زنی‌های بی‌مدرک و نفرت و خشونت، میلیون‌ها بار در ایکس دیده شد.

 

 

بر اساس نظر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصاویری که بعد از ترور ترامپ انتشار یافت حاوی عناصری مانند صورت خراشیده و خونی ترامپ با مشت‌هایی گره کرده در مرکز تصویری که در آن پرچم آمریکا زیر آسمان آبی به اهتزار درآمده و در آن یک محافظ زن کنار یک مرد محافظ اطراف وی را گرفته‌اند، پوستری بی‌نظیر برای انتخابات فراهم ساخته است؛ چنان که به نوشته تحلیلگر «بلومبرگ» این عکس به نمادی از مقاومت و ایستادگی در بین طرف‌داران ترامپ تبدیل شده است.

 

وقتی به فاصله ۱۵۰ متری و بدون مانع محلِ شلیک به ترامپ و اهمال ماموران امنیتی در ایجاد کاور امنیتی پیرامون رئیس جمهوری سابق آمریکا هم توجه شود، بر ابهامات پیرامون ترور افزوده می‌شود که اساسا چرا تک‌تیراندازهای گروه محافظان ترامپ تهدیدی به این وضوح را اسلحه‌به دست روی شیروانی مشرف به هدف تیراندازی آزاد گذاشته‌اند و چگونه ترامپ از مقابل گلوله اسلحه دوربین‌دار و از فاصله نسبتا نزدیک به صورت میلیمتری جان سالم به در برده است؟

 

 

یک شاهد عینی در این زمینه در مصاحبه با شبکه «بی ‌بی ‌سی» اظهار داشته من درباره وجود یک فرد با اسلحه در پشت بام محوطه سخنرانی ترامپ به پلیس اطلاع دادم ولی آنها توجهی نکردند.

 

 

با وجود همه این ابهامات و تردیدها، موسسه بریتانیایی «ویلیام هیل» اعلام کرد اگرچه تا روز شنبه قبل از سوءقصد، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی ۶۵.۲ درصد بود، احتمال پیروزی او پس از این تیراندازی به ۷۳.۳ درصد افزایش یافت.

 

بعد از ترور نافرجام ترامپ، «سی ان ان» رسانه منتقد وی اذعان داشت افسانه ترامپ شکست‌ناپذیر پر و بال بیشتری خواهد گرفت و اکنون زخم کهنه خشونت سیاسی در انتخابات آمریکا سر باز کرده است.

 

در ایران نیز تحلیل‌های گوناگونی درباره تبعات این رخداد صورت گرفته است. «کورش احمدی» دیپلمات سابق به «انتخاب» گفته است: ترور ترامپ حتماً می‌تواند بر طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان تأثیر بگذارد و باعث افزایش تردیدها در کمپین انتخاباتی حزب دموکرات می‌شود.

 

مرتبط:

پوتین ترامپ را می‌خواهد یا بایدن؟

ترامپ می‌تواند برگردد؟

 

به گفته وی، بعد از ترور نافرجام «رونالد ریگان» در ۱۹۸۱، حدود ۸ درصد بر میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌ها افزوده شد.

 

اشاره این دیپلمات سابق به حادثه سوءقصد به رئیس جمهوری وقت آمریکا است که تنها سه ماه بعد از ورود به کاخ سفید هدف ترور قرار گرفت و توانست در انتخابات بعدی یعنی در سال ۱۹۸۴ با نتیجه‌ای خیره کننده در ۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا بر حریف دموکرات خود غلبه کند.

 

«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم هم در «آرمان ملی» نوشت: ترامپ که بر موجی کاریزماتیک سوار بود اکنون هواداران وی نیز به گونه‌ای این کاریزما را در راستای توجیه رای خود تعریف خواهند کرد. جامعه آمریکا که در میان جوامع غربی یک جامعه مذهبی است این اتفاق را در چارچوب تعریف‌های مذهبی خود خواهد پذیرفت و عده ای هم بعد از این ترور نافرجام وی را  فردی احیاگر امنیت در آمریکا تعریف خواهند کرد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات