تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 - 23:32
کد خبر : 20348

پوتین ترامپ را می‌خواهد یا بایدن؟

پوتین ترامپ را می‌خواهد یا بایدن؟
روسیه مدت‌ها است که از سرویس‌های اطلاعاتی خود برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های دموکراتیک در سراسر جهان استفاده می‌کند.

با آغاز رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه مدعی شد، «جو بایدن» با تجربه‌تر، قابل پیش‌بینی‌تر و سیاستمداری قدیمی‌تر است و ترجیح می دهد به جای «دونالد ترامپ» با بایدن کار کند اما واقعیت چیست؟

 

استراتژی روسیه برای پیروزی در جنگ اوکراین مقاومت در مقابل فشار غرب و پایان بخشی به همراهی اروپا و آمریکا است. اما ولادیمیر پوتین چگونه این کار را انجام می دهد؟ مقامات آمریکایی متقاعد شده‌اند پوتین قصد دارد با استفاده از فن آوری های نوین و تشدید فعالیت آژانس‌های جاسوسی برای ترویج تبلیغات حامی احزاب سیاسی طرفدار روسیه و دامن زدن به تئوری‌های توطئه، به حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین پایان دهد.

 

یکی از اقدامات روسیه افزایش حمایت از نامزدهای مخالف کمک به اوکراین با هدف نهایی توقف کمک نظامی بین المللی به کی اف است. به باور مقامات آمریکایی روسیه از اینکه ایالات متحده و اروپا تا این حد در حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین متحد مانده اند، بسیار ناخرسند است.

 

به گزارش ایران مامن، کمک های نظامی غرب عامل اصلی مقاومت اوکراین در مقابل روسیه است. اهداف اصلی روسیه در رابطه با شهر کی اف و اودسا از دسترس خارج شده و حتی هدف ساده تر آنها یعنی کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین نیز با مشکل مواجه شده است. با این حال ظاهرا پوتین معتقد است می تواند بر سیاست آمریکا تأثیر بگذارد تا حمایت از اوکراین را تضعیف کرده و به طور بالقوه مزیت های روسیه در میدان جنگ را بازگرداند.

 

 

به باور مقام های آمریکایی، پوتین از نزدیک بحث های سیاسی ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین را زیر نظر دارد. مخالفت جمهوری خواهان با ارسال پول بیشتر به کی اف، رهبران کنگره را مجبور کرد تا لایحه ای برای حذف کمک های اضافی تصویب کنند.

 

مسکو همچنین به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد تا نامزدهای طرفدار روسیه را در اروپا تقویت کند. روسیه علاوه بر انتخابات ملی، به دنبال تأثیرگذاری بر رأی پارلمان اروپا در سال آینده است.

 

روسیه مدت‌ها است که از سرویس‌های اطلاعاتی خود برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های دموکراتیک در سراسر جهان استفاده می‌کند.

 

سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ به این نتیجه رسیدند که روسیه تلاش دارد تا بر انتخابات به نفع ترامپ تأثیر بگذارد. در سال ۲۰۱۶، روسیه با هک و افشای ایمیل‌های کمیته ملی دموکرات‌ها به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون لطمه زد و پیام‌های تفرقه‌انگیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

 

مرتبط:

آمریکا، روسیه و جنگ اوکراین؛ سرنوشت توافقات نانوشته

افشای سلاح‌های هسته‌ای جدید روسیه همزمان با پیمان کنترل تسلیحات با آمریکا

سناریوهای آمریکایی و دلایل مخالفت با حمله اوکراین به خاک روسیه

 

در سال ۲۰۲۰، روسیه به دنبال انتشار اطلاعاتی بود که بایدن را تحقیر می کرد. اگرچه بسیاری از جمهوری خواهان در کنگره استدلال می کردند هدف روسیه تشدید دعواهای سیاسی است نه حمایت از ترامپ.

 

برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، آژانس های اطلاعاتی آمریکا معتقدند خطرات پوتین به مراتب بیشتر است. بایدن میلیاردها دلار به اوکراین کمک ارسال کرده و متعهد شده که ایالات متحده و متحدانش تا هر زمانی که طول بکشد از کی اف حمایت خواهند کرد. ترامپ که در نظرسنجی ها برای نامزدی جمهوری خواهان بسیار جلوتر است، گفته حمایت از اوکراین بخشی از منافع حیاتی ایالات متحده نیست.

 

به گفته مقامات آمریکایی، روسیه دائما در حال اجرای عملیات اطلاعاتی با هدف تحقیر سیاست‌های ناتو و ایالات متحده است و احتمالاً در ماه‌های آینده این تلاش‌ها را افزایش خواهد داد. شواهد و قرائن موجود نشان از آن دارد که هدف نهایی روسیه تضعیف نامزدهای حامی اوکراین و تغییر سیاست ایالات متحده خواهد بود. برخی از مقامات آمریکایی تردید دارند که روسیه نتواند این کار را انجام دهد. به باور این افراد، حتی اگر مسکو نتواند بر نتیجه نهایی انتخابات تأثیر بگذارد، روس‌ها می‌توانند منازعاتی در مورد کمک‌های اوکراین به راه بیندازند تا کنگره آینده برای تصویب حمایت‌های اضافی با دشواری بیشتری رو به رو شود.

 

با این همه به نظر می رسد تا پایان دوران ریاست جمهوری بایدن تغییر خاصی در سیاست های واشنگتن در قبال جنگ اوکراین صورت نگیرد. برخی کارشناسان بر این اعتقادند که تیم بایدن در تلاش است تا با عادی سازی روابط واشنگتن با پکن بیش از گذشته به اوکراین کمک کند؛ ادعایی که با مرور اتفاقات داخلی تایوان و کاهش قدرت جدایی طلبان تایوان از یکسو و تقویت سیاستمداران متمایل به سیاست چین واحد از سوی دیگر، چندان دور از ذهن نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

* * * Apple iPhone 15 Free * * * hs=142bcb4d6d0366e9b7686e007330ee12* شنبه , ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۴:۲۱

5yc0jd

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات