زبان شکلکها؛ ایموجی از ارتباطات تا روانشناسی
استفاده از شکلکهای فضای مجازی یا همان «ایموجی» که سال ۱۹۹۹ میلادی طراحی ژاپنی به نام «شیگتاکا کوریتا» آنها را برای استفاده در ارتباطات به راه انداخت، آنقدر در زندگی ما عمومیت یافته که برای آن روز جهانی درنظر گرفتهاند؛ ۱۷ ژوئیه
میزان استفاده از این شکلکها به گزارش «بی بی سی» به روزی ۱۰ میلیارد میرسد که از میانشان خنده اشکی، قلب قرمز و چشمهای قلب قلبی در رده اول تا سوم ایستادهاند.
شکلکها برای ارتباطات امروز
به گزارش ایران مامن، نوآوریهای عصر دیجیتال هرچند بر اصول اساسی ارتباط تاثیری نگذاشته ولی شکل و سیستم ارتباطات را دچار تحول کرده است. ورود روزافزون ایموجیها به ارتباطات الکترونیک، از نوآوریهایی است که چگونگی و شکل ارتباطات را از خود متاثر میسازد.
ایموجیها، تجلی تمایل انسان دیجیتالی شده امروز برای نشان دادن احساسات و افکار خود از طریق تصاویر هستند.
در سالهای اخیر استفاده از ایموجیها در سراسر دنیا به شدت افزایش یافته است. بر اساس مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو، نرخ استفاده از ایموجیها علاوه بر ارتباطات فردی، در پیامهای تجاری نیز به میزان زیادی افزایش یافته است. این مساله نشان میدهد که ایموجیها میتوانند ابزار ارتباطی ارزشمندی جهت انتقال سریع و موثر مفاهیم در محیطهای کاری نیز باشند.
به گفته «معصومه رشیدی» پژوهشگر رسانه، ایموجیها یک زبان تمام عیار نیستند بلکه برای کامل کردن معنای نوشتاری در گفتگوهای آنلاین یا بیان احساسات مورد استفاده قرار میگیرند.
علم روانشناسی استفاده از ایموجیها را چگونه ارزیابی میکند؟
به نوشته روزنامه «خراسان» اهالی روانشناسی میگویند افرادی که بیشتر از ایموجیها استفاده میکنند، احتمالا خلاقتر، به دنبال کسب تجربههای جدید و مشتاق روابط بین فردی هستند.
همچنین این افراد بیشتر شخصیت برونگرا دارند. در واقع افرادی که در دنیای واقعی احساسات خود را راحتتر نشان میدهند، بیشتر از بقیه در فضای مجازی از ایموجیها استفاده میکنند.
ایموجیها چگونه باعث بهبود ارتباطات با دیگران میشوند؟
معنای نمادها در ایموجی در سراسر جهان تقریبا به یک شیوه درک میشوند. امروزه سطح تعاملات با استفاده از ایموجیها بهطرز غیرقابل باوری بالا رفته و سطح ظرافت و دقت ارتباطات را افزایش میدهند. بنابراین ایموجیها باعث تعامل بهتر با مخاطبان میشوند.
مطالعات نشان میدهد اگر ایموجیها به شکل درست استفاده شوند، میتوانند باعث افزایش تعاملات شوند.
با استفاده از ایموجیها میتوانیم بدون نیاز به گفتن جملات پیچیده، هیجانات و احساساتمان را نشان دهیم. با این حال آسیبهایی در انتقال پیام با استفاده از ایموجیها وجود دارد. برای مثال ایموجیها نیاز به بهبود و پیشرفت مهارتهای نوشتاری را در خود کاهش میدهند. به همین دلیل اگر در جایی ایموجی وجود نداشته باشد فرد به سختی میتواند احساس خودش را با کلمات بیان کند.
به گفته رشیدی، ایموجیها آنقدر متنوع و کامل نیستند که بتوانند جایگزین زبان شوند و تنها میتوانند کیفیت ارتباطات دیجیتال ما را بهبود بخشند. استفادۀ مداوم از ایموجی در همۀ زمانها، آنها را با مشکل اساسی مواجه میسازد چراکه دیگر نمیتوانند در مواقع لزوم آنچه احساس میکنند را در قالب کلام درآورده و شانس خود را برای نوشتن متون معنادار کاهش میدهند.
چرا استفاده اصولی از ایموجیها مهم است؟
اگرچه از ایموجیها برای انتقال لحن احساسات استفاده میشود اما اگر از آنها در وقت و زمان مناسب استفاده نشود، ممکن است اشتباه برداشت شوند و مورد قضاوت غلط قرار بگیرند. بنابراین باید آگاه باشیم ایموجیها در کجا و برای چه کسانی و در چه موقعیتی استفاده شود. به عنوان نمونه ایموجیهای مورد استفاده با یک دوست صمیمی در مقایسه با همکاران و اعضای خانواده باید متفاوت باشد.
چگونه و چه زمانی از ایموجیها استفاده کنیم؟
بیشتر از ایموجیهای پر انرژی استفاده کنید چرا که این کار باعث میشود گیرنده پیام یک احساس مثبت از متن پیامتان بگیرد. مطالعات نشان میدهد وقتی انسانها به ایموجیها نگاه میکنند، همان قسمت از مغز فعال میشود که واکنش صورت انسانها را در ارتباطات حضوری مشاهده میکند.
استفاده از ایموجیها در حوزه کسب و کار کمک میکند افراد انسان دوستانهتر و واقعیتر به نظر برسند و توجه بیشتری را به خود جلب کنند. نکته قابل توجه این است که قبل از استفاده از ایموجی مطمئن شوید که ایموجی مورد استفاده با مخاطبتان تناسب داشته باشد.
برای استفاده از ایموجیها به چه نکاتی باید توجه کرد؟
پیش از هر کاری دانش نسبی درباره معنی ایموجی و کاربرد آن ها داشته باشید تا به درستی و در جای مناسب از آن استفاده کنید. در استفاده از ایموجیها افراط و تفریط نکنید.
قبل از ارسال متن پیام که دارای ایموجی است یک بار آن را تحلیل کنید و از درستی استفاده از ایموجی مطمئن شوید. اگرچه استفاده از ایموجیهای خندان در بسیاری از موارد نشانه مهربانی مخاطب است، اما دلیل نمیشود که به این نمادها اعتیاد پیدا کنید. اگر بیشازحد ایموجیهای مثبت را مخصوصا برای افرادی ارسال کنید که آن ها را بهخوبی نمیشناسید، ممکن است پیامی منفی از جانب شما تلقی شود.
بهطورکلی ایموجیها باید جایی استفاده شوند که به رفع ابهام پیام کمک کند یا برای تقویت یک نکته خاص در گفتوگو ضروری باشد. همچنین میتوانید از آنها برای ایجاد حس خوب یا انتقال پیامهای مثبت به دیگران کمک بگیرید اما در این کار زیادهروی نکنید. بهطورکلی استفاده بیشازحد از ایموجی بهجای کلام میتواند توهینی بهطرف مقابل هم باشد.
برچسب ها :ارتباطات ، ایران مامن ، ایموجی ، جامعه ، دیجیتال ، رسانه ، روانشناسی ، شبکه اجتماعی ، فضای مجازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0