تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مرداد 1403 - 19:15
کد خبر : 21054

فرار از موقعیت «پیرمرد بازنده»!

فرار از موقعیت «پیرمرد بازنده»!
علاوه بر هریس ۵۹ ساله، از دیگر گزینه‌های احتمالی که شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا در پیروزی علیه ترامپ دارد، «میشل اوباما» ۶۰ ساله، همسر باراک اوباما است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که به خاطر گاف‌های ناشی از فرسودگی، طی هفته‌های اخیر به ویژه بعد از مناظره کابوس‌وار با «دونالد ترامپ» برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات با فشارهای زیادی روبرو بود، بالاخره تصمیم بزرگ را گرفت و به سود معاونش «کامالا هریس» کنار رفت.

 

هر چند «جی دی ونس» نامزد ترامپ برای معاونت ریاست جمهوری اظهار داشته بود، بایدن در صورت انصراف از نامزدی باید از ریاست جمهوری هم استعفا دهد اما به نظر می‌رسد بایدن تا زمان خداحافظی از کاخ سفید یعنی تا بهمن‌ماه امسال روزهایی به دور از هیاهوی انتخابات را در مقام ریاست جمهوری سپری کند.

 

درباره دلایل کناره‌گیری بایدن که مانند دو نامزد پوششی انتخابات اخیر در ایران بارها تاکید کرده بود که «تا آخر می‌ماند» گمانه‌زنی‌های مختلفی صورت می‌گیرد -مانند فرید زکریا که مدعی شده بود بایدن وادار به ترک میدان رقابت شد- اما اکنون برای بسیاری مهم‌تر این است که چه کسب نامزد حزب دموکرات برای جانشینی بایدن خواهد شد؟

 

مرتبط:

ترامپ در مواجهه با ایران یک جایزه «نوبل» می‌خواهد!

«صحنه‌زنی» انتخاباتی در آمریکا و پوستر «ترامپ شکست‌ناپذیر»

 

علاوه بر هریس ۵۹ ساله، از دیگر گزینه‌های احتمالی که شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا در پیروزی علیه ترامپ دارد، «میشل اوباما» ۶۰ ساله، همسر باراک اوباما است. او در نظرسنجی‌ها محبوبیت بالاتری به نسبت سایر نامزدهای احتمالی دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات دارد. اما با وجود همه این گمان‌ها، میشل اوباما تاکنون اعلام کرده است که قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد، شرکت کند.

 

 

درباره هریس و به رغم ناکامی وی در ماموریتی که بایدن در پرونده مهاجران در مرزهای مکزیک به او سپرده بود، از دید طیفی از ناظران او بهترین موقعیت را برای تصاحب دستگاه مبارزات انتخاباتی بایدن و سامانه جمع آوری کمک‌های مالی کمیته ملی دمکراتیک (DNC) بدون درگیری‌های قانونی بیش از حد دارد و برنامه‌هایش از قبل آشکارا با بایدن هماهنگ است.

 

در کنار تحلیل‌هایی که از موقعیت هریس در میان رقبای دموکراتش ارائه شده، «اکونومیست» روی شخصیت وی انگشت گذاشته و نوشته او از کاریزمای لازم برای برآمدن از پسِ ترامپ برخوردار نیست.

 

در میان سایر گزینه‌ها، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجۀ سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما هم به عنوان یک گزینه بسیار مطلوب از سوی رسانه‌هایی مثل نشریه «هیل» معرفی شده است؛ چهره‌ای که سال ۲۰۱۶ رقابت را به ترامپ واگذار کرد.

 

«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا نیز از جمله افرادی است که ممکن است در رسانه‌های مطرح، به اندازه کاملا هریس و میشل اوباما از او مکرر نامی برده نشده باشد، اما در هر صورت در بعضی از نظرسنجی‌های معتبر، حتی شانس او به نسبت از هریس هم بالاتر است. بر خلاف هریس که بایدن ماموریت کاهش مهاجرت از مرز جنوبی آمریکا را به او واگذار کرده بود و به خوبی نتوانست از پس این کار برآید، نیوسام توانسته عملکرد نسبتاً موفقی را در کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک به کالیفرنیا در کارنامه خود به جا بگذارد؛ البته از دیگر دلایل محبوبیت او، خوب ظاهرشدن در مناظره انتخاباتی نوامبر ۲۰۲۳ در مقابل «ران دسانتیس» نامزد پیشین جمهوری‌خواهان بوده است که توانست تاحدود زیادی چهره تاثیرگذار و قابل توجهی را از خود به جا بگذارد.

 

 

در ادامه نباید از چهره‌های دیگری مانند «گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان، «جاش شاپیرو» ۵۱ ساله یهودی فرماندار پنسیلوانیا، «جی بی پریتزکر» فرماندار ایلینوی و میلیارد یهودی و «پیت بوتیتج» وزیر حمل و نقل دولت بایدن غافل شد که این گزینه آخری در صورت پیروزی در ریاست جمهوری، اولین رئیس‌جمهور همجنسگرای آمریکا خواهد بود.

 

و اما متوسط نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهند نامزد جمهوریخواهان با دو درصد از هریس هم جلوتر است و این نظرسنجی‌ها از پیشتازی او با کسب ۴۷ درصد آرا در مقابل هریس به میزان ۴۵ درصد حکایت دارد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات