تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1403 - 14:52
کد خبر : 21151

المپیک پاریس برای کاروان ایران؛ متوسط اما امیدوارکننده

المپیک پاریس برای کاروان ایران؛ متوسط اما امیدوارکننده
تحولی که در این دوره المپیک مورد توجه قرار گرفت درخشش نسل تازه ورزشکاران ایرانی بود.

المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز یکشنبه یازدهم اوت (۲۱ مرداد) به اختتامیه خود رسید تا رقابت ورزشکاران بیش از ۲۰۰ کشور بر سر ۳۲۹ مدال در ۳۲ رشته خاتمه یابد.

 

 

در پایان سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک، آمریکا با ۴۰ مدال طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز صدرنشین و قهرمان شد. چین با ۴۰ مدال طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز در رده دوم و ژاپن با ۲۰ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز در رده سوم قرار گرفت. استرالیا با ۱۸ مدال طلا، ۱۹ نقره و ۱۶ برنز در رده چهارم و فرانسه میزبان با ۱۶ طلا، ۲۶ نقره و ۲۲ برنز در رده پنجم ایستاد.

 

به گزارش ایران مامن، در المپیک قبلی یعنی ۲۰۲۰ توکیو آمریکا با ۳۹ طلا، چین با ۳۸ طلا و ژاپن با ۲۷ طلا اول تا سوم شده بودند.

 

 

کاروان ایران نیز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۴۰ نماینده داشت و نمایندگان ایران در دو رشته‌ کشتی و تکواندو صاحب ۱۲ مدال شدند. کاروان ایران با سه مدال طلا (محمدهادی ساروی و سعید اسماعیلی در کشتی فرنگی و آرین سلیمی در تکواندو)، شش نقره و سه برنز و مجموع ۱۲ مدال در رده بیست‌ویکم (بعد از برزیل و قبل از اوکراین) قرار گرفت.

 

 

هر چند ایران جایگاه خود را نسبت به المپیک قبلی شش رتبه ارتقا داد (در المپیک توکیو با ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفته بود) اما این رتبه هنوز فاصله زیادی با عملکرد درخشان در المپیک ۲۰۱۲ لندن دارد؛ جایی که ایران با کسب ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز در جایگاه دوازدهم جدول مدال‌ها قرار گرفت.

 

از دید بسیاری، نتایج ایران در قیاس با برخی کشورها قابل قبول است؛ در قیاس با هند ۱.۴ میلیارد نفری یا کشورهایی مانند ترکیه و مکزیک که هیچ طلایی صید نکردند یا بنگلادش و نیجریه که جمعیتشان در مجموع به حدود ۴۰۰ می‌رسد ولی دستشان از هر مدالی در پاریس خالی ماند.

 

این در حالی بود که کشوری مثل نیوزلند با جمعیت حدود پنج میلیون نفری توانست ۱۹ مدال از جمله ۱۰ طلا به دست آورد و در رده یازدهم جدول مدال‌ها بایستد.

 

 

تحولی که در این دوره المپیک مورد توجه قرار گرفت درخشش نسل تازه ورزشکاران ایرانی بود. در دوره‌ای که چهره‌ای مانند حسن یزدانی به دلیل مصدومیت باز هم دستش از طلا کوتاه ماند و کشتی آزاد و وزنه‌برداری کشور نتوانستند موفق ظاهر شوند، دهه‌ هشتادی‌های ایران (آرین سلیمی طلای تکواندو/ سعید اسماعیلی طلای کشتی فرنگی/ علیرضا مهمدی نقره در کشتی فرنگی/ رحمان عموزاد نقره کشتی آزاد/ مبینا نعمت‌زاده  برنز تکواندو و امیرعلی آذرپیرا برنز آزاد) درخشان‌ترین نتایج را کسب کردند ضمن اینکه ناهید کیانی با کسب نقره تکواندوی زنان تاریخ‌سازی کرد.

 

 

هر چند مدال‌های ایران در دوره اخیر به رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو محدود بود اما جایگزینی جوانان در سایر رشته‌ها نیز امیدواری‌های زیادی را برای کسب مدال ایجاد کرده است مانند علی داوودی وزنه‌بردار کشورمان در رقابت‌های دسته فوق‌سنگین (۱۰۲+ کیلوگرم) بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس که با ثبت رکورد مجموع ۴۴۷ (یک‌ضرب ۲۰۵ – دوضرب ۲۴۲) و با قرار گرفتن در رده چهارم از کسب مدال برنز باز ماند. او در حالی رکورد ۲۰۵ کیلوگرم را در حرکت سوم یک‌ضرب خود به ثبت رساند که این وزنه از بهترین رکوردی که او تاکنون از خودش ثبت کرده بود، ۲ کیلو سنگین‌تر بود.

 

همچنین می‌توان به چهره‌هایی مانند «رضا علیپور» سریعترین سنگ‌نورد ایرانی اشاره کرد که ۶ صدم ثانیه تا فینال المپیک کم آورد و نتوانست مدالی به دست آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات