تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آبان 1403 - 14:47
کد خبر : 21560

نفس‌تنگی روزهای بی‌برقی

نفس‌تنگی روزهای بی‌برقی
مباحث مربوط به آلودگی هوا که با شروع ماه‌های سرد سال به دلیل تهدیدات جدی سلامت شهروندان پردامنه و حساسیت‌برانگیز می‌شد و بستر شائبه و گمانه‌زنی‌های فراوانی را پدید می‌آورد، امسال زودتر از هر سال به کانون توجه عموم و رسانه‌ها تبدیل شده و پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرده است

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اذعان کرد که ذخایر ما کم است و احتمال دارد در زمستان دچار مشکل شویم. در نهایت اکنون مجبوریم ذخایرمان را مدیریت کنیم.

 

درباره دلایل کاستی ذخایر سوخت، اظهارات مدیر عامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه با «ایلنا» خبرساز شد. به گفته «عباس کاظمی»، پالایشگاه آبادان به جای ارسال سوخت به نیروگاه‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون لیتر گازوئیلی را که باید برای زمستان ذخیره می‌شد، در بورس به فروش رسانده و این باعث کاهش ذخایر شده است.

 

مرتبط:

لامپ نیم‌سوز برای روشنایی باغ بی‌برقی

یا هوا یا برق و گاز!

 

در همین حال و به به نوشته «فرهیختگان»، این سخن رئیس‌جمهور دلایل زیست‌محیطی مازوت‌سوزی را به حاشیه برد و ترند روز‌های اخیر رسانه‌ها در رابطه با کمبود ذخایر انرژی، کمبود نیروگاه‌ها و مدیریت سوخت باقی مانده تا پایان زمستان بود و دیگر کسی نگران نفس‌های مردم نبود! پس از گذشت تب ارائه تحلیل‌های مختلف در رابطه با مدیریت سوخت و انرژی و توقف وزش بادهای پاییزی، بار دیگر آسمان چند کلانشهر اسیر آلودگی شد و همین کافی بود تا مجدداً صحبت از جان و سلامتی مردم توسط مسئولان متولی به میان بیاید و مردم کلان‌شهرهای اراک، اصفهان و کرج این پرسش را مطرح کنند که چرا پس از توقف مازوت‌سوزی نیز آلودگی‌ها همچنان ادامه دارد؟

 

در پاسخ به چنین پرسش‌هایی، «شینا انصاری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اراک، کرج و اصفهان اشاره‌کرد و افزود: قرار نبود که با توقف مازوت‌سوزی در سه نیروگاه، آلودگی هوای تهران هم کاهش یابد چون منابع انتشار آلایندگی در کلانشهرها متفاوت است و بر اساس همان هم تصمیم می‌گیریم.

 

به گفته انصاری، نقش ذرات معلق در هوای تهران به منابع متحرک برمی‌گردد که سهم ۵٨ درصدی دارد. از این رو باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد.

 

 

در تکمیل این اظهارات، معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت ۶۰ درصد آلودگی تهران مربوط به خودروها و ۲۵ درصد مربوط به صنایع است. در میان علل آلودگی خودروها هم نقش بنزین غیراستاندارد برجستگی دارد.

 

«مسعود تجریشی» معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با «انتخاب» آمار دیگری در این باره ارائه داد و ضمن اشاره به اینکه این انتظار درست نیست که بدون مازوت هوا خوب شود، بیان داشت: در زمستان ۷۵ درصد علت اینکه ذرات در سطح پایین آسمان تجمع پیدا می‌کنند به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی گردد.

 

نگاهی به وضعیت کنونی نشان می‌دهد، مباحث مربوط به آلودگی هوا که با شروع ماه‌های سرد سال به دلیل تهدیدات جدی سلامت شهروندان پردامنه و حساسیت‌برانگیز می‌شد و بستر شائبه و گمانه‌زنی‌های فراوانی را پدید می‌آورد، امسال زودتر از هر سال به کانون توجه عموم و رسانه‌ها تبدیل شده و پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرده است خصوصا پیوند این مساله با قطع برق زمینه‌ساز نارضایتی‌هایی است مبنی بر اینکه با وجود قطعی برنامه‌ریزی‌شده، میزان آلودگی کاهش نیافته است.

 

جنبه دیگر این ماجرا که به ناترازی انرژی در کشور برمی‌گردد مساله را غامض‌تر ساخته است. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی آورده است افزایش ناترازی گاز و امکان نداشتن تأمین سوخت مایع جایگزین، چالش‌هایی را برای تأمین برق در زمستان به وجود آورده‌است. این درحالی است که همچنان که اشاره شد توقف سوخت مازوت سه نیروگاه دلیل قطعی برق اعلام شده است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات