تاریخ انتشار : شنبه 22 شهریور 1399 - 8:34
کد خبر : 2214

خارجی‌ها در کرونا چطور به مدرسه می‌روند؟

خارجی‌ها در کرونا چطور به مدرسه می‌روند؟

سال تحصیلی در کشور ما از میانه شهریورماه و به رغم مخالفت‌ها و حواشی بسیار آغاز شد. البته این فقط ایران نبود که در شرایط کرونایی مدارس خود را گشود. برخی دیگر از کشورها هم در روزهایی که کرونا هنوز جولان می‌دهد سال تحصیلی خود را آغاز کردند اما با تفاوت‌هایی ملموس که در ادامه

سال تحصیلی در کشور ما از میانه شهریورماه و به رغم مخالفت‌ها و حواشی بسیار آغاز شد. البته این فقط ایران نبود که در شرایط کرونایی مدارس خود را گشود.

برخی دیگر از کشورها هم در روزهایی که کرونا هنوز جولان می‌دهد سال تحصیلی خود را آغاز کردند اما با تفاوت‌هایی ملموس که در ادامه به چند مورد آن اشاره به شود.

چین

به گزارش ایران مامن از روزنامه دنیای اقتصاد، در اواخر ماه ژانویه و پس از شناسایی اولین مورد ابتلای به کرونا، دولت چین بیش از ۱۱ میلیون از شهروندان ووهان را که خاستگاه‌ شیوع این ویروس به حساب می‌آید در قرنطینه کرد. چندی بعد ۱۵ شهر دیگر چین شرایط مشابهی را تجربه کردند. براساس گزارش آن زمان «وال‌استریت‌ژورنال»، در اوج شیوع بیماری، دولت چین بیش از ۲۰ استان و منطقه خود را در قرنطینه قرار داد.

«واشنگتن‌پست» نیز گزارش کرد اتخاذ این اقدامات بیش از ۲۰۰ میلیون دانش‌آموز این کشور را مجبور کرد تحصیل خود را از ماه فوریه به‌صورت آنلاین دنبال کنند. با این حال در تاریخ ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) دولت چین اعلام کرد برای اولین بار از زمان شیوع بیماری هیچ مورد جدیدی از ابتلای به بیماری گزارش نشده است، و پس از آن محدودیت‌های سختگیرانه خود را به تدریج برداشت.

کرونا چین

درحالی‌که «روزنامه صبح جنوب چین» مدعی شد از اوایل آوریل (اواخر فروردین) مدارس در ۹ استان اصلی به تدریج برای مقاطع تحصیلی بالاتر بازگشایی شدند، اما آمارهای «سازمان آموزش، علم و فرهنگ ملل متحد (یونسکو)» نشان می‌دهد عمده مدارس در بسیاری از مناطق چین همچنان تعطیل باقی مانده‌اند. به عبارتی شواهد حاکی از آن است تنها دانش‌آموزان سال آخر مقطع دبیرستان به‌منظور آمادگی برای امتحان کنکور خود در تاریخ ۲۷ آوریل به مدارس بازگشتند. به گزارش «بی‌بی‌سی»، در مدارسی که قرار شد بازگشایی شوند، در هنگام ورود دانش‌آموزان سنجش دمای بدن آنها اجباری شد و دانش‌آموزان ملزم شدند کد سبز خود را از طریق «برنامه کد سلامت تلفن‌های هوشمند» نشان دهند.

در تایوان اما پس از اطلاع از شیوع ویروس، اقدامات ملایمی برای مقابله به اجرا درآمد. بر این اساس مدارس این کشور هیچ‌گاه به‌طور کامل تعطیل نشدند و تنها تعطیلی‌های ۱۰ روزه زمستانی ماه فوریه به‌منظور ضدعفونی کردن مدارس، توزیع وسایل بهداشتی و اعلام پروسه‌های بهداشتی جدید تمدید شد. در حال حاضر مدارس این کشور دمای بدن دانش‌آموزان را در بدو ورود کنترل می‌کنند و برخی مدارس برای نیمکت دانش‌آموزان محافظ پلاستیکی تدارک دیده‌اند.

ژاپن

در ۲۷ فوریه شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن، اعلام کرد به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، مدارس این کشور در تمام مقاطع تحصیلی از تاریخ ۲ مارس تا آغاز سال تحصیلی جدید در اوایل آوریل تعطیل خواهند شد.

در ۲۴ مارس، همچنین مقامات ژاپنی مدعی شدند توصیه‌های خود را برای تعطیلی مدارس تمدید نخواهند کرد و تصمیم زمان و مکان بازگشایی مدارس را برعهده مقامات هر شهر واگذار کردند؛ تصمیمی که باید با توجه به تعداد مبتلایان فعال هر شهر گرفته می‌شد. به‌علاوه وزارت بهداشت این کشور برای مقابله با شیوع ویروس در مدارس دستورالعملی را منتشر کرد که شامل بازگذاشتن پنجره کلاس‌ها برای تهویه هوا، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی میان دانش‌آموزان، بررسی روزانه دمای بدن دانش‌آموزان و اجباری شدن پوشیدن ماسک می‌شد.

کویچی‌هایگویدا، وزیر بهداشت ژاپن در این رابطه گفت: «شرایط هر منطقه متفاوت است و به جای سیاست‌گذاری‌ مشترک در سطح ملی، انجام ارزیابی‌ها به تفکیک هر منطقه درک بهتر و واقعی‌تری از شرایط ارائه می‌کند.» بر این اساس آمارهای «یونسکو» نشان می‌دهد تا ماه مه حدود ۴۰ درصد از مدارس ژاپن بازگشایی شدند.

دانمارک

اوایل ماه مه (اواخر اردیبهشت)، به‌عنوان بخشی از برنامه بازگشایی تدریجی پس از بیماری و در پی کاهش نرخ مبتلایان جدید، دانش‌آموزان دانمارکی به کلاس‌های درس خود بازگشتند. البته بازگشایی‌‌ها با اتخاذ تدابیر بهداشتی نظیر حفظ فاصله فیزیکی ۵/ ۱ متری همزمان شد.

مدارس کرونا

نروژ

پیش ‌از شیوع کرونا، نروژ مدارس خود را در تاریخ ۱۲ مارس تعطیل کرد و مانند دانمارک، پس از کاهش نرخ مبتلایان جدید، دانش‌آموزان خود را مجدد به مدارس فرستاد. ارنا سلوبرگ، نخست‌وزیر نروژ اوایل آوریل در مصاحبه‌ای پیرامون بازگشایی مدارس کشورش گفت: «با کمک هم ما بیماری را به کنترل درآوردیم، بنابراین ذره‌ذره می‌توانیم جامعه خود را بازگشایی کنیم.»

به‌منظور تشویق فاصله‌گذاری فیزیکی در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه، دولت از مدارس خواست کلاس‌های خود را به دو گروه کمتر از ۱۵ نفره تقسیم کنند و از دانش‌آموزان بخواهند هر روز میزهای خود را ضد عفونی کنند. با این حال مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع‌ ثانوی تعطیل هستند.

فرانسه

پس از فروکش کردن نرخ مبتلایان جدید به کرونا در موج اول بیماری، روز جمعه شمار مبتلایان جدید روزانه فرانسه رکورد جدید ۹ هزار مورد را به ثبت رساند. این نرخ تقریبا دو برابر بیشتر از شمار مبتلایان جدید در اسپانیا و چهار برابر بیشتر مبتلایان ایتالیا در این روز بود؛ دو کشوری که مجدد بالاترین نرخ مبتلایان جدید را در چند ماه اخیر تجربه می‌کنند.

شمار مبتلایان همچنین در آلمان و انگلیس روندی رو به افزایش دارد. همزمانی جهش شمار مبتلایان جدید در فرانسه با بازگشایی مدارس و بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های درس، گمانه‌زنی‌هایی را پیرامون منشأ افزایش مجدد تعداد مبتلایان ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات