تاریخ انتشار : جمعه 28 آذر 1399 - 12:22
کد خبر : 4039

خمپاره شایعات میان تالار شیشه‌ای

خمپاره شایعات میان تالار شیشه‌ای

شاخص بورس تهران و فرابورس ایران در این هفته با نوساناتی جدی روبرو شد. این نوسانات که از هفته قبل و در پی برخی شایعات آغاز شد، در روز چهارشنبه تکذیب شدند و در نتیجه اعتماد به بازار بازگشت.   بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت رفع تحریم‌ها و انتشار اخباری مبنی بر بررسی مجدد لوایح

شاخص بورس تهران و فرابورس ایران در این هفته با نوساناتی جدی روبرو شد. این نوسانات که از هفته قبل و در پی برخی شایعات آغاز شد، در روز چهارشنبه تکذیب شدند و در نتیجه اعتماد به بازار بازگشت.

 

بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت رفع تحریم‌ها و انتشار اخباری مبنی بر بررسی مجدد لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پالس‌های مثبتی بودند که امیدها را برای رشد شاخص در هفته آینده افزایش داد؛ به ویژه که در ساعات پایانی معاملات روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه، برخی نمادها با ۵ درصد افزایش قیمت مواجه شد.

 

احتمال کاهش قیمت ارز و طلا و همچنین احتمال ایجاد گشایش‌هایی در مسیر تجارت با سایر کشورها، از جمله امیدهایی بودند که در پایان هفته جاری در میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفت.

 

با این حال افت شاخص بازار و میزان معاملات در هفته گذشته قابل توجه بود و تنها در روز دوشنبه ۲۴ آذرماه، بازار سرمایه شاهد خروج هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود.

 

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، روزهایی استثنایی بود و در هفته جاری شاخص بورس تهران نزدیک به صدهزار واحد سقوط کرد.

 

این در حالی بود که برای حرکت صعودی شاخص از کانال یک میلیون جهارصدهزار تا یک میلیون و پانصدهزار واحدی، چند هفته زمان نیاز بود.

 

به گزارش ایرنا، در هفته جاری و در حالی که اکثر گروه‌ها با افت قیمت مواجه شدند، نمادهای گروه معدنی این هفته را بهتر از سایر گروه‌ها به پایان بردند و افزایش ارزش پیدا کردند.

 

در هفته گذشته عرضه اولیه نماد «اپال» لغو شد. مسئله‌ای که با واکنش برخی کارشناسان روبرو شد. کارشناسان معتقدند که لغو این عرضه اولیه، نمی‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد.

 

در این هفته همچنین اعلام شد که  امسال بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار سود سهام خود را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) دریافت کرده‌اند و واریز سود از طریق سامانه سجام در سال جاری نسبت به پارسال افزایش یافته است.

 

در روز یکشنبه هفته جاری نیز  با انتخاب اعضای هیات مدیره، «علی نقوی» به عنوان سومین مدیرعامل بورس انرژی ایران انتخاب و جانشین «سیدعلی حسینی» شد. علی نقوی که پیش از این معاون اجرایی بورس انرژی ایران بوده است، نزدیک به ۱۵ سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه ایران دارد. مدیرعاملی مرکز مالی ایران، عضویت در هیات مدیره فرابورس ایران و مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه، از جمله سوابق وی است.

 

در هفته جاری همچنین «حسن قالیباف اصل» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  ضمن اشاره به نوسانات در بازار سرمایه گفت: «سهامداران باید با کسب اطلاعات کافی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند و با استفاده از کارشناسان باتجربه مانع از ضرر و زیان های احتمالی در این بازار شوند».

 

در این هفته اگرچه در فضای مجازی انتقاداتی نسبت به بازارگردانان صورت پذیرفت، اما بازارگردانان توانستند با ورود به بازار و تلاش برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مانع از تشکیل صف‌های طویل در برخی نمادها شوند و معاملات در بازار را روان کنند؛ مسئله‌ای که نشان داد تاکید سازمان بورس اوراق بهادار برای ورود بازارگردانان به بازار، بی‌دلیل نبوده است.

 

در این هفته، در حالی عرضه صندوق ETF دولتی موسوم به «دارا سوم» تایید شد که ضررهای جدی دارندگان «پالایش یکم» یا همان «دارا دوم» باعث بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران به صندوق ETF دولتی بعدی شده است. مسئله‌ای که با بررسی پیام‌های کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به وضوح مشخص است و احتمال می‌رود که از عرضه این صندوق استقبال صورت نگیرد.

 

در هفته آینده همچنین به نظر می‌رسد تغییراتی در عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا صورت پذیرد که می‌تواند به برخی مناقشات و انتقادات در این بازار پایان دهد. به ویژه بحث‌های فراوان درباره نحوه عرضه ورق فولادی در بورس کالا، یکی از محور بحث‌های کارشناسان در این حوزه بوده است.

 

در این هفته «محمود گودرزی» معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران از پذیرش بیش از ۶۰ شرکت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت که در این مدت بیش از ۴۰ شرکت هم تابلو بورس درج شده‌اند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات