تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 10:31
کد خبر : 18538

پروین اروجی

«پسر انسان»؛ یک روایت باورپذیر تراجنسی

«پسر انسان»؛ یک روایت باورپذیر تراجنسی
احتمال وجود حدود یک تا سه هزار نفر دارای شرایط تراجنسی در ایران وجود دارد. این آمار تقریبی است زیرا با توجه به تابو بودن این مساله و عدم مراجعه اکثر این افراد به مراكز درمانی نمی‌توان به شمار واقعی در این زمینه دست یافت هر چند برخی از این شمار مهاجرت كرده یا ترجیح می‌دهند، در درد و رنج زندگی خود را سپری كنند.

«مازیار لرستانی» که تیرماه پارسال از تغییر یا به عبارت بهتر تطبیق جنسیت خود خبر داد، اولین بازیگری نبود که چنین تجربه‌ای را به ثبت رساند اما برخی انتظار داشتند بازیگری باشد که اولین فیلمش بعد از این رویداد به موضوع ترنس‌ها اختصاص یابد. سال‌ها پیش از او، نام «سامان ارسطو» بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر و سینما به همین خاطر بر سر زبان‌ها افتاده بود.

 

سامان ارسطو

 

فیلم سینمایی «پسر انسان» داستان زنی به نام آذر است که بعد از به دنیا آوردن دخترش، دست به بازتایید جنسیت می‌زند و او را در نقش پدر، بزرگ می‌کند.

 

مراسم رونمایی از فیلم سینمایی پسر انسان به کارگردانی «سپیده میرحسینی» و تهیه‌کنندگی مشترک میرحسینی با «وحید دلیلی» شامگاه سوم تیر ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی چارسو با حضور عوامل فیلم برگزار شد. لرستانی در این مراسم گفت که فیلم پسر انسان شرح حالی از آن چیزی است که بر کسانی مانند من گذشته است و می‌گذرد.

 

مازیار لرستانی

 

بسیاری طی یک سال گذشته که این بازیگر ۵۷ ساله تغییر جنسیت داد و تولدی دوباره را تجربه کرد با قضاوت‌های نادرست و سخنان طعنه‌آمیز نسبت به این اقدام شهره لرستانی واکنش نشان دادند در حالی که آگاهی نداشتند از اینکه کسی که اختلال هویت جنسی دارد، همجنس‌باز نیست و کسی که تغییر جنسیت می دهد، فاسد نیست.

 

اگر به جای قضاوت درباره این افراد، کمی مطالعه و تحقیق کنیم، دیگر از خانواده‌ای که فرزند خود را به خاطر جراحی و تغییر جنسیت طرد می‌کند، حمایت نمی‌کنیم  و به برادری که خواهر خود را تا سر حد مرگ کتک می‌زند، تنها به این دلیل که دوست داشته با هویت اصلی خود زندگی کند، حق نمی‌دهیم.

 

دختری که فقط قالب و جسم او دخترانه است ولی تمایلات پسرانه دارد، گناهی ندارد که چنین آفریده شده و پسری که دوست دارد آرایش و کفش پاشنه بلند به پا کند تقصیری ندارد، پس نباید این افراد را سرزنش کرد به این دلیل که خواسته‌اند جنسیت درونی‌شان را بروز دهند و مانند یک انسان با هویت روشن زندگی کنند .

 

برای تهیه گزارش درباره ترانس‌سکشوال‌ها، با دختران و پسران زیادی از این قشر صحبت کردم تا بتوانم مشکلات  آن‌ها را بنویسم. زندگی آنها به اندازه ای درناک است که تصور آن هم سخت است.

 

مهم‌ترین مشکل مبتلایان به بیماری اختلال هویت جنسی بحث درمان، هزینه‌های گزاف آن و بیمه نبودن آن‌ها است. این افراد اغلب از خانه طرد می‌شوند و ممکن است درگیر آسیب‌های اجتماعی زیادی شوند. به ندرت افرادی چون لرستانی پیدا می‌شوند که از سوی خانواده و اطرافیان حمایت  شوند .

 

احتمال وجود حدود یک تا سه هزار نفر دارای شرایط تراجنسی در ایران وجود دارد. این آمار تقریبی است زیرا با توجه به تابو بودن این مساله و عدم مراجعه اکثر این افراد به مراکز درمانی نمی‌توان به شمار واقعی در این زمینه دست یافت هر چند برخی از این شمار مهاجرت کرده یا ترجیح می‌دهند، در درد و رنج زندگی خود را سپری کنند.

 

مبتلایان به اختلالات هویت جنسی ابتدا به دنبال هویت گمشده خود هستند و رسیدن به پاسخ این سوال که در کجای دنیا قرار دارند از این رو وقتی این هویت راکسب می کنند احساس رضایت فوق العاده‌ای به دست می آورند که با هیچ چیز قابل قیاس و جایگزینی نیست.

 

این افراد اکنون به دلایل ناشناخته از هویت جنسی و فیزیک و ظاهر خود راضی نیستند و تنها ذهنیتشان این است که بتوانند روزی در قالب جنس مخالف به زندگی ادامه دهند.

 

در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی در این باره وزیر دادگستری گفته است: در قانون در موضوع تغییر جنسیت صرفا به این حد بسنده شده که رسیدگی به امورات تغییر جنسیت در حوزه اختیارات دادگاه های خانواده است، در حالی که اگر در این رابطه نیاز به تصویب قانون و آیین نامه است وزارت دادگستری این آمادگی را دارد که موضوع را در وزارت دادگستری بررسی و پیگیری کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات