تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 17:04
کد خبر : 6449

آنچه ترمز اعتراضات را کشید

آنچه ترمز اعتراضات را کشید

کمتر از ۲ سال بعد از اعتراضات دی‌ماه۹۶، افزایش سه برابری قیمت بنزین در آبان ۹۸ آتش اعتراض‌های سراسری را باز شعله‌ور کرد.   کاهش فواصل زمانی اعتراضات طی سال‌های اخیر باعث شد تا این پیش‌بینی شکل‌گیرد که احتمالا در سال ۹۹ هم شاهد بروز درگیری‌هایی در خیابان‌ها خواهیم بود خصوصا که «دونالد ترامپ» و

کمتر از ۲ سال بعد از اعتراضات دی‌ماه۹۶، افزایش سه برابری قیمت بنزین در آبان ۹۸ آتش اعتراض‌های سراسری را باز شعله‌ور کرد.

 

کاهش فواصل زمانی اعتراضات طی سال‌های اخیر باعث شد تا این پیش‌بینی شکل‌گیرد که احتمالا در سال ۹۹ هم شاهد بروز درگیری‌هایی در خیابان‌ها خواهیم بود خصوصا که «دونالد ترامپ» و تیم او بعد از وقایع دی۹۶ بارها وعده «تابستان داغ» را داده بودند.

به گزارش ایران مامن، حالا با عبور از سال ۹۹ درباره ابعاد تازه‌ای از این وقایع سخن به میان می‎آید. به عنوان مثال سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش به تازگی گفته که ارتش در برخورد با ناآرامی‌های سال ۹۶ با موافقت ستادکل نیروهای مسلح به خیابان‌ها و شهرها آمده است.

 

و اما درباره دلایل شکل‌نگرفتن وقایع اعتراضی سراسری بسیاری روی شیوع کرونا انگشت گذاشته و می‌گویند این اپیدمی بود که فتیله همه تجمعات را پایین کشید.

تجمع سهامداران بورس مقابل مجلس

 

در شرایطی که فشارهای اقتصادی و تورم سرسام‌آور باعث کمیابی، گرانی‌چندبرابری یا شکل‌گرفتن صف‌‌های اقلام اساسی شده برخی پیش‌بینی می‌کردند که افت شدید بورس می‌تواند جرقه‌ای برای شعله‌ورشدن اعتراضات باشد اما در عمل، شدت و حدّت تجمعات بورسی به پرتاب چند تخم مرغ به سازمان بورس محدود شد.

 

در تحلیل این وضعیت، امیدبستن به نتایج تغییرات در کاخ سفید، ترویج مدل کمیابی کالا برای قبولاندن قیمت بالاتر به جامعه، ناامیدی معترضان از نتیجه‌بخشی ایجاد درگیری خیابانی و هزینه‌های سنگین آن، نبود منافع مشترک طبقاتی، محافظه‌کاری و گرایش به وضعیت موجود نزد حقوق‌بگیران دولتی و … دلایلی است که در کنار گسترش کرونا به عنوان بازدارنده‌های شکل‌گیری اعتراضات از آن یادشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات