تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 16:10
کد خبر : 6554

مرغ را چه کسی گران کرد؟

مرغ را چه کسی گران کرد؟

مرغ کیمیای این روزهای بازار ایران است؛ کالایی که تصاویر صف‌های طولانی آن دست به دست می‌شود. چند روز پیش فرمانده انتظامی تهران از دستگیری ۸ دلال مرغ خبر داد. همزمان، رسانه‌ها از احضار وزرای صمت و کشاورزی به دیوان محاسبات برای حسابکشی بخاطر مرغ خبر دادند. در این میان، پشتیبانی امور دام تهران اعلام

مرغ کیمیای این روزهای بازار ایران است؛ کالایی که تصاویر صف‌های طولانی آن دست به دست می‌شود.

چند روز پیش فرمانده انتظامی تهران از دستگیری ۸ دلال مرغ خبر داد. همزمان، رسانه‌ها از احضار وزرای صمت و کشاورزی به دیوان محاسبات برای حسابکشی بخاطر مرغ خبر دادند.

در این میان، پشتیبانی امور دام تهران اعلام کرده مردم دغدغه مرغی نداشته باشند و از انبار کردن آن در یخچال خودداری کنند.

در امتداد اوضاع آشفته مرغی، خبرنگار ایران مامن با «سیدمهدی آذرموید» یکی از فعالان صنعت دام و طیور کشور گفت‌وگو کرده است که شرح آن در ادامه می‌آید:

آشفتگی مرغ تا حد زیادی به مدیریت غلط در تعزیرات و قیمت‌گذاری برمی‌گردد. در حال حاضر قیمتی که تولیدکننده موظف به تحویل مرغ شده رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است. این در حالی است که قیمت تمام شده خیلی بالاتر از این است.

این قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ بر این اساس است که قیمت‌گذار صد درصد ذرت و سویا تولیدکننده را تامین کند این در حالی است که در بهترین حالت ۷۰ درصد ذرت و سویا را تامین می‌کند.

علاوه بر این، دستمزد کارگر افزایش یافته و قیمت دارو بسیار بسیار گران شده است و بالکل هزینه‌های جاری باعث شده قیمت تمام‌شده مرغ افزایش یابد و درب مزرعه ۲ تا ۳ هزار تومان بالاتر از رقم ۱۴هزار و ۴۰۰ باشد.

طی یکی دو ماه گذشته با زور مامور و تعزیرات مرغِ مرغدار را با رقم مصوب خریداری کردند. مرغدار وقتی می‌بیند که ۲ماه زحمت می‌کشد و در نهایت باید ضرر بدهد ترجیح می‌دهد جوجه ریزی نکند.

بعضی از زنجیره‌های تولید با توجه به زد و بندی که با وزارتخانه داشتند نهاده‌های خود را صددرصد گرفتند و این مرغی که در بازار هست اینگونه تامین شده است.

اگر مدیریت به نحوی بود که قیمت‌تمام شده مرغ را با یک سود منطقی برای تولیدکننده درنظر می‌گرفتند، در این شرایط تقاضای بازار، مرغدار تا آن حد جوجه ریزی می‌کرد که قیمت می‌شکست و تولیدکننده خودش را ورشکست می‌کرد.

بنابر این، وضعیت فعلی را می‌توان نتیجه سوءمدیریت و اجبار تولیدکننده دانست. شنیده شده که در بعضی استان‌ها قیمت مصوب را بجای ۱۴ هزار تومان، ۱۷ هزار تومان در نظرگرفتند که همین باعث شد در این استان‌ها با کمبود مرغ روبرو نباشیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات