تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 16:30
کد خبر : 7490

فایل صوتی ظریف به سود کدام طرف تمام می‌شود؟

فایل صوتی ظریف به سود کدام طرف تمام می‌شود؟

«محمدجواد ظریف» که چند روز اخیر را برای مذاکرات منطقه‌ای در قطر و عراق به سر برده، طی شبانه‌روز اخیر تبدیل به جنجالی‌ترین چهره سیاسی ایران شده است.   فایل صوتی سه ساعت‌و‌نیمه از وزیر امور خارجه منتشر شده که بنابر اعلام سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اصل آن هفت‌ساعته و در چارچوب گفت‌وگوهای محرمانه درون دولت

«محمدجواد ظریف» که چند روز اخیر را برای مذاکرات منطقه‌ای در قطر و عراق به سر برده، طی شبانه‌روز اخیر تبدیل به جنجالی‌ترین چهره سیاسی ایران شده است.

 

فایل صوتی سه ساعت‌و‌نیمه از وزیر امور خارجه منتشر شده که بنابر اعلام سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اصل آن هفت‌ساعته و در چارچوب گفت‌وگوهای محرمانه درون دولت و مخاطب آن سعید لیلاز اقتصاددان نزدیک به روحانی بوده است.

 

به گزارش ایران مامن، فحوای کلام ظریف در این فایل صوتی، حمایت رهبری از او طی مقاطع مختلف، مداخله میدان (نهادهای امنیتی و نظامی) در دیپلماسی، نقش انکارناپذیر سردار سلیمانی در سیاست خارجی و نقش پررنگ روس‌ها است.

 

 

به گفته برخی چهره‌های سیاسی مثل زیباکلام، ظریف چیزهایی را گفته که همه می‌دانیم و فایل صوتی نکته تازه‌ای ندارد اما مخالفان سرسخت دولت و برجام و نیز نامزدی احتمالی ظریف حتی از محاکمه او سخن گفته‌اند و اینکه گویی او از خط قرمزهای نظام خبر ندارد.

 

در سوی مقابل اما دولتی‌ها افشای این فایل صوتی را به رقبای سیاسی نسبت داده و رئیس دفتر دولت اصلاحات آن را با سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیلی‌ها مقایسه کرده است.

 

نکته جالب توجه میانداری شبکه سعودی ایران اینترنشنال در ماجرای افشای فایل صوتی است. همزمان تحلیلگرانِ پای ثابت بی بی سی و رادیو فردا و … از پایان حیات سیاسی ظریف سخن گفته‌اند.

 

در مقابل همه این‌ها یک دیدگاه هم مطرح است که می‌گوید در نهایت این مجادلات به سود ظریف به پایان خواهد رسید و این افشا دو مخاطب مهم خواهد یافت؛ اول آمریکایی‌ها که اگر تا هفته‌های آینده با دولت اعتدالی و تکنوکرات‌ها به توافق نرسند مجبورند با نظامیان مواجه شوند و دوم مردم که باید بین «دیپلماسی» و «میدان» یکی را انتخاب کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات