تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 12:12
کد خبر : 7720

بازی رسانه‌ای در مذاکرات برجامی

بازی رسانه‌ای در مذاکرات برجامی

با آغاز دور چهارم گفت‌وگوهای برجامی در وین، حساس‌ترین بخش مذاکرات کلید خورده و خبر می‌رسد گفت‌وگوها روی تدوین متن پیش‌نویس توافق بر سر بازگشت تهران و واشنگتن به مفاد توافق هسته‌ای متمرکز شده است.   در فضایی که اطلاع‌رسانی مقامات ارشد درباره سمت و سوی مذاکرات بیشتر در کلیشه‌های دیپلماتیک بیان می‌شود بسیاری به

با آغاز دور چهارم گفت‌وگوهای برجامی در وین، حساس‌ترین بخش مذاکرات کلید خورده و خبر می‌رسد گفت‌وگوها روی تدوین متن پیش‌نویس توافق بر سر بازگشت تهران و واشنگتن به مفاد توافق هسته‌ای متمرکز شده است.

 

در فضایی که اطلاع‌رسانی مقامات ارشد درباره سمت و سوی مذاکرات بیشتر در کلیشه‌های دیپلماتیک بیان می‌شود بسیاری به اخبار رسانه‌های معتبر از دیپلمات‌ها و منابع آگاهشان چشم دوخته اند؛ اخباری که البته گاهی از پایه و بن از سوی سیاستمداران تکذیب می‌شود.

 

پس از خبر «المیادین» درباره توافق تهران- واشنگتن برای مبادله زندانیان و آزادی ۷میلیارد دلار منابع ایران، چند روز پیش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش «سی ان ان» درباره آزادسازی یک میلیارد دلاری را هم تکذیب کرد. با این حال اخبار و تحلیل رسانه‌های آمریکایی بیشتر معطوف به روند مثبت مذاکرات است.

 

به گزارش ایران مامن، با نگاهی به نحوه پوشش خبری و تحلیلی ماوقع وین نوعی تقسیم‌کار سیاسی- تبلیغاتی به چشم می‌خورد. هر چند طیفی از رسانه‌های آمریکایی همچون «فاکس نیوز» بیشتر  شکاف‌ها میان مذاکره‌کنندگان و اختلافات فی‌مابین را بازتاب می‌دهند اما در تقسیم کار کلی میان مقامات واشنگتن و رسانه‌های جریان اصلی، کاخ سفید با احتیاط و تاکید بر طولانی بودن مسیر، درباره مذاکرات اعلام موضع می‌کند و رسانه از عنقریب بودن رفع تحریم‌ها و اعطای امتیازات چشمگیر به ایران.

این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ایرانی طی هفته‌های اخیر بارها گلایه خود را از رسانه حاکمیتی چون «پرس تی وی» ابراز داشته و این رسانه را به کارشکنی متهم کرده اند.

 

شبکه «پرس تی وی» به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده که آمریکا و اروپا در ادامه زیاده‌خواهی‌ خود، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده‌اند.

 

از سوی دیگر، «رویترز» به نقل از یک دیپلمات اروپایی خبر داده است: واشنگتن یک پیشنهاد جامع را مطرح کرده است که شامل برداشتن و حذف تحریم ها در بخش های اصلی و کلیدی مثل نفت، گاز و بانکداری است و آمادگی خود را برای کاهش تحریم های مربوط به تروریسم و حقوق بشر اعلام کرده اما ایران عزم و آمادگی خود را برای محدودکردن کار روی سانتریفیوژهای پیشرفته یا منهدم کردن آن ها نشان نداده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات