تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 13:17
کد خبر : 8518

انتخابات شوراها، لیست‌های سرگیجه‌آور و ابتکار ائتلاف‌ فراجناحی

انتخابات شوراها، لیست‌های سرگیجه‌آور و ابتکار ائتلاف‌ فراجناحی

هر چقدر انتخابات ریاست‌جمهوری از نظر تکثر نامزدها با محدودیت مواجه شد، انتخابات شوراهای شهر و روستا دچار فوران تکثر است.   در مهمترین انتخابات شوراها در پایتخت، علاوه بر افتراق مهمترین نهادهای اجماع ساز اصولگرا یعنی شورای وحدت و ائتلاف که منجر به فهرست‌های جداگانه شد، لیست‌های متعددی با عنوان جبهه پایداری، ائتلاف بزرگ

هر چقدر انتخابات ریاست‌جمهوری از نظر تکثر نامزدها با محدودیت مواجه شد، انتخابات شوراهای شهر و روستا دچار فوران تکثر است.

 

در مهمترین انتخابات شوراها در پایتخت، علاوه بر افتراق مهمترین نهادهای اجماع ساز اصولگرا یعنی شورای وحدت و ائتلاف که منجر به فهرست‌های جداگانه شد، لیست‌های متعددی با عنوان جبهه پایداری، ائتلاف بزرگ برای مردم و … در اردوگاه اصولگرایی سبز شد. در مقابل و در میان اصلاح‌طلبان این تشتت به وجود نیامد و روی لیست جمهور توافق حاصل شد.

 

 

در کنار این لیست‌های جناحی، برخی اقدام به انتشار لیست‌های ائتلافی کرده‌اند از جمله اعضای ائتلاف های جوانان انقلابی ایران، حزب اعتدال گرا، جامعه انقلابیون، ائتلاف مهندسان و مدیران جوان تهران، ائتلاف خادمان شهر(خشت)، ائتلاف شورای حمل و نقل همگانی، اقشار تهران شامل جامعه جوانان تهران، فعالان حوزه بهداشت و درمان، معلونان و سالمندان در نهایت به توافق رسیدند  تا لیست واحدی را تحت عنوان ائتلاف فراجناحی بزرگ تهران ۱۴۰۰ برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران معرفی کنند.

 

سید عبدالعظیم موسوی، دبیر اجرایی ائتلاف فراجناحی بزرگ تهران ۱۴۰۰ در این خصوص به ایران مامن گفت: تکثر ائتلاف‌ها موجب سردرگمی رای دهندگان شده و چشم‌انداز دستیابی به شورای شهر کارآمد و همسو را به نحوی با ابهام مواجه کرده بود. با درک این موضوع، ائتلاف فراجناحی بزرگ تهران ۱۴۰۰ تشکیل شد تا تمرینی برای مردم سالاری در موضوع مدیریت کلانشهر تهران باشد که با بحران‌های عدیده جمعیتی، زیرساختی و زیست محیطی مواجه است.

 

موسوی افزود ائتلاف فراجناحی فوق به احترام کادر بهداشت و درمان و شهدای مدافعان سلامت، هیچگونه تجمعی را برگزار نکرده و در اولین گام اقدام شهری، به احترام محیط زیست شهری، تبلیغات چاپی یا کاغذی را حذف کرده و اطلاع رسانی را در مورد ائتلاف فوق را محدود به تبلیغات مجازی کرده است.

 

 

در خصوص فرایند شکل‌گیری لیست‌های پرشمار پایتخت که وضعیتی بی‌سابقه را رقم زده است سیدامید خاتمیان کارشناس سیاسی هم در گفت‌وگو با ایران مامن اظهار داشت: جدا از لیست‌های اصلی جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا که با تکیه بر امکانات تشکیلاتی این دو جریان شکل گرفت، برخی اقدام به ایجاد لیست‌هایی خلق الساعه کردند.

 

به گفته خاتمیان بسیاری از لیست‌ها در واقع گعده‌هایی بوده که در فضای انتخاباتی تنها تغییر نام داده است. برخی گعده‌های خود را با فراخوان تبدیل به یک لیست کامل کرده اند و تعدادی هم با نگاهی کاسبکارانه و گرفتن پول یا به خدمت گرفتن مقدورات افراد متقاضی از مکان تبلیغات گرفته تا خودرو و … اقدام به لیست‌بندی کرده‌اند. در این میان معدودی هم کوشیده‌اند با نگاه تخصصی دست به ایجاد لیست‌های ائتلافی و فراجناحی بزنند که باید دید آیا با اقبال شهروندان مواجه خواهند شد یا نه؟

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات