تاریخ انتشار : سه شنبه 3 تیر 1399 - 19:08
کد خبر : 895

زن هایی که می خواهند مرد باشند

زن هایی که می خواهند مرد باشند

ایران مامن : گزارش اخیر پزشکی قانونی و ارایه آماری مبنی بر رشد قابل توجه پرونده‌های درخواست تغییر جنست بانوان در یک سال گذشته و تفاوت آماری قابل ملاحظه آن با تعداد پرونده‌های آقایانِ خواهان تغییر جنسیت، در نگاه اول تامل برانگیز است. به گزارش پزشکی قانونی، در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته ۵۸۰

ایران مامن : گزارش اخیر پزشکی قانونی و ارایه آماری مبنی بر رشد قابل توجه پرونده‌های درخواست تغییر جنست بانوان در یک سال گذشته و تفاوت آماری قابل ملاحظه آن با تعداد پرونده‌های آقایانِ خواهان تغییر جنسیت، در نگاه اول تامل برانگیز است.

به گزارش پزشکی قانونی، در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته ۵۸۰ پرونده تعریف شده که ۴۰۰ پرونده مربوط به خانم‌ها و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان بوده است. در مجموع ۱۰۳ مورد از پرونده‌های بانوان و ۵۶ مورد از پرونده‌های آقایان به تغییر جنسیت منجر شده است.

اگرچه اخلال جنسیتی دلیل اصلی طرح چنین پرونده‌هایی است که در برخی موارد به تغییر جنسیت منجر می‌شود، ولی چه بسیار بانوانی که دچار اخلال جنسیتی نیستند و به خاطر طیفی از ساختارهای متصلب و ضد زن در حوزه های اجتماعی، حقوقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بارها و بارها آرزو کرده‌اند که ای کاش زن نباشند.

تمایل به زن نبودن، این روزها بهانه و دلایلی چندوجهی برای شدت گرفتن و بروز در جامعه دارد. مقاومت در برابر مطالبه بازبینی و اصلاح قوانینی که به طور ساختارمند و سنتی حقوق زنان به عنوان یک «انسان» در جامعه و خانواده را نادیده می‌گیرند از نگاه برخی بسیار ناامید کننده است.

تلاش سنت‌گرایان و محافظه‌کاران برای بازتولید و القای ایده «جنس دوم» به زنانی که امروز به موجب تغییرات اجتماعی، افزایش سطح تحصیلات و  گسترش ارتباطات اجتماعی، رشد قابل توجه آگاهی و شهروندی فعال را تجربه می‌کنند، نه تنها حس تبعیض سازمان‌یافته را القا می‌کند، بلکه بسترهای مقاومت در برابر روایت حاکمیت از حقوق زنان و نگاه رسمی به آنان را فراهم می‌کند.

اخبار سریالی و تلخ تقریبت هر روزه دخترکشی، زن‌کشی، خشونت خانگی، ازدواج اجباری، کودک‌همسری، مقاومت در برابر ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مقاومت در برابر مطالبه ابتدایی دوچرخه‌سواری زنان، منوط کردن پذیرش زنان در آزمون دستیاری دندانپزشکی به اجازه همسران و … زنان جامعه من را ناامید کرده است.

موانع پیشِ روی زنان جهت بهره‌گیری از فرصت‌های برابر برای فعالیت‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و …  امروز و در قیاس با تحولاتی که حتی عربستانِ می‌گذرد، بیش از هر دوره دیگری در جامعه به چشم می‌آید.

این در حالی است که سلامت، تعادل و توسعه جامعه در گرو سلامت همه افراد جامعه است. نمی‌توان با پایمال کردن حقوق و نادیده انگاشتن مطالبات طبیعی زنان که حدود نیمی از پیکر کشور را تشکیل می‌دهند، جامعه‌ای سالم را متصور شد.

 

اعظم حمیدپور : کارشناس مسائل سیاسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات