تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1400 - 12:16
کد خبر : 9597

دو روایت از یک «عبرت»

دو روایت از یک «عبرت»

دولت روحانی در پایان کارش با انتقاد رهبر انقلاب در زمینه «اعتماد به غرب» خصوصا آمریکایی‌ها بدرقه و اعلام شد دولت بعدی باید از تجربه این دولت عبرت بگیرد.   در ادامه، کلیپی با عنوان «عبرت آیندگان» درباره دلایل مخالفت رهبری با مذاکره با آمریکا منتشر شد که بخش جالب توجه آن مربوط به مباحثات

دولت روحانی در پایان کارش با انتقاد رهبر انقلاب در زمینه «اعتماد به غرب» خصوصا آمریکایی‌ها بدرقه و اعلام شد دولت بعدی باید از تجربه این دولت عبرت بگیرد.

 

در ادامه، کلیپی با عنوان «عبرت آیندگان» درباره دلایل مخالفت رهبری با مذاکره با آمریکا منتشر شد که بخش جالب توجه آن مربوط به مباحثات هاشمی رفسنجانی با رهبر انقلاب بر سر مساله روابط با آمریکا بود.

در این کلیپ عنوان می‌شود که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت (۱۳۷۶-۱۳۶۸) نتوانسته به استدلالات رهبری درباره تبعات مذاکره با آمریکا پاسخ گوید.

 

یک جا هم پای حسن روحانی وسط می‌آید که در مقام دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی لیستی از فواید و مضرات مذاکره برای تحویل به رهبری تهیه کرده است.

 

با گذشت بیش از ۴۰ سال از شروع تخاصم آمریکا و ایران، همچنان هاشمی رفسنجانی به عنوان اصلی‌ترین طرفدار عادی سازی روابط با واشنگتن در جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

 

هاشمی یک بار در اردیبهشت ۸۹ در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات این ادعا را مطرح کرد که امام خمینی موافق حذف شعار «مرگ بر آمریکا» بوده است.

 

در مصاحبه‌ای دیگر در پایان سال ۹۰، هاشمی در گفت‌وگو با فصلنامه موسسه مطالعات بین‌المللی از نوشتن نامه‌ای به بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که قرار بود در سال‌های پایانی عمر امام تکلیف روابط با آمریکا و عادی‌سازی آن را روشن سازد.

 

در ارتباط با مباحثات و استدلالات مربوط به روابط با آمریکا هم که با رهبری انقلاب صورت گرفته، هاشمی رفسنجانی روایت خاص خود را دارد.

 

در صفحه ۶۷۵ کتاب «زندگی و زمانه اکبر هاشمی رفسنجانی» آمده است: خیلی بحث کردیم. یکی دو ساعت بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم. معمولاً وقتی با ایشان اختلاف داشته باشم، نهایتاً نظر ایشان را برای خودم حجت می‌دانم. چون ایشان رهبر هستند و حق اظهار نظر قاطع دارند. همین الان هم همین‌طور است. من گفتم نمی‌توانم حرف دیگری به شما بزنم و فقط مسئلۀ ما و خداست. بالأخره در روز قیامت از من و شما می‌پرسند چرا این‌ همه ضرر و مشکلات برای نظام و مسلمانان ایجاد شد. اگر این‌ها را بر عهده می‌گیرید، من دیگر حرفی ندارم. ایشان گفتند: بله، جواب خدا با من باشد.

 

وی در بخش دیگری از این کتاب (صفحه ۹۱۷) می افزاید: «شاید الان یک مقدار به خاطر این‌ که شاید چیزهایی تحمیل شود، مخالف باشند. ایشان از اول گفتند که من چشمم آب نمی‌خورد و خوشبین نیستم. ایشان می‌ترسند چیزهایی را تحمیل کنند که سنگین شود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات