تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1400 - 11:23
کد خبر : 9942

ادامه حضور سیا در افغانستان طالب‌ها

ادامه حضور سیا در افغانستان طالب‌ها

به گزارش «نیویورک تایمز»، سازمان سیا در ژوئیه ۲۰۲۱ طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به بحران در افغانستان هشدار داده و نوشته بود در صورت پیشروی طالبان، استان‌های افغانستان سقوط خواهند کرد چرا که ارتش افغانستان هنوز از آمادگی و آموزش کافی برخوردار نیست.   در حالی که رسانه‌های آمریکایی چند هفته قبل از

به گزارش «نیویورک تایمز»، سازمان سیا در ژوئیه ۲۰۲۱ طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به بحران در افغانستان هشدار داده و نوشته بود در صورت پیشروی طالبان، استان‌های افغانستان سقوط خواهند کرد چرا که ارتش افغانستان هنوز از آمادگی و آموزش کافی برخوردار نیست.

 

در حالی که رسانه‌های آمریکایی چند هفته قبل از برآورد زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه برای سقوط کابل بعد از خروج نظامی آمریکا خبر داده بودند، روزنامه واشنگتن پست یک هفته پیش نوشت واشنگتن نگران است که طالبان در عرض یک الی ۳ ماه آینده و خیلی زودتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی قبلی بتواند شهر کابل را تصرف کند؛ پیش‌بینی که باز هم غلط از آب در آمد و ظرف چند روز افغانستان زیر سلطه طالبان قرار گرفت.

 

با وجود اینکه «جو بایدن» از سرعت پیشروی طالبان در افغانستان و فتح کابل ابراز شگفتی کرده، شواهد نشان می‌دهد واشنگتن برخلاف تحلیل‌های رسانه‌ای برآورد چندان دوری از سیر تحولات نداشته است.

 

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اردیبهشت‌ماه دیداری از قبل اعلام نشده از افغانستان داشت. هم‌زمان با ورود رئیس جدید سی­ آی ­ای به افغانستان یک مقام ارشد امنیتی سابق افغانستان که پیش­تر با برنامه ضدتروریسم این کشور مرتبط بوده، اظهار داشت که مسئولیت مدیریت و فرماندهی دو واحد از شش واحد نیروهای ضد تروریسم تحت مدیریت سی ­آی­ ای به نهادهای امنیتی افغانستان سپرده شده است.

سفر مخفیانه ویلیام برنز به افغانستان درحالی انجام شد که رئیس سی­ آی ­ای با هشدار درباره خروج ارتش آمریکا از افغانستان گفته بود پس از خروج آمریکا، توانایی دولت واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات و اقدام علیه تهدیدات امنیت ملی آمریکا ناشی از افراط‌­گرایی در افغانستان به‌شدت کاهش خواهد یافت.

 

با این ‌حال گزارش­ ها حاکی از آن است که بخشی از گفت‌وگوهای ویلیام برنز با مقامات افغان شامل تقویت آمادگی نظامی و اطلاعاتی افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی در مبارزه با تروریسم بوده است. به گفته این مقام افغان که خواست نامش فاش نشود، رئیس سی­ آی­ ای همچنین به مقامات افغان اطمینان داده است که آمریکا با وجود خروج از این کشور به تلاش‌هایش درزمینهٔ مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

 

تعدادی از مقامات کنونی و سابق آمریکایی چندی پیش به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفته بودند که مشاوران ارشد کاخ سفید به جو بایدن توصیه کرده ­اند در  صورت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، حضور اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در قالب نیروهای سی­ آی­ ای را افزایش دهند.

 

برخی مقامات آمریکا نیز خواستار حضور نیروهای تحت حمایت سی­ آی ­ای به‌عنوان بخشی از نیروهای مبارزه با تروریسم شده بودند.

 

در این زمینه باید به واحد نیروهای ویژه افغان موسوم به «واحد ۰۲» اشاره کرد که پیش از تشکیل ارتش افغانستان از سوی سازمان سیا تأسیس شد و کاملاً توسط این سازمان اداره می‌شود؛ واحدی که معلوم نیست شاکله و ماموریت آن در دوره جدید به چه شکلی ادامه خواهد یافت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات