تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 17:39
کد خبر : 21452

نان جنگ اوکراین در سفره چین

نان جنگ اوکراین در سفره چین
واشنگتن باور دارد یکی از متحول‌کننده‌ترین اقداماتی که می‌تواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، متقاعد کردن جمهوری خلق چین برای توقف کمک به روسیه است

در کشاکش جنگ روسیه و اوکراین که در واقع هماوردی کرملین با پایتخت‌های غربی به حساب می‌‎آید، برخی تحلیلگران مسائل بین‌الملل، چینی‌ها را برنده اصلی این جنگ می‌دانند.

 

در نگاه اول به معادلات اقتصادی جنگ می‌توان دید در حالی که کشورهای غربی و در راس‌ آن‌ها آمریکا ده‌ها میلیارد دلار برای تضعیف روسیه در جنگ اوکراین خرج کرده‌اند، چین نه تنها پولی خرج نکرده بلکه نفت و گاز و زغال سنگ روسیه را ارزان‌تر از قبل خریده است.

 

آنچه مشخص است جنگ هزینه‌های غرب و روسیه را بشدت بالا برده است. چند هفته پیش وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور ۱۵۰ میلیارد دلار برای جنگ با روسیه هزینه کرده اما این رقم کافی نبوده است؛ رقمی که البته بخش اعظم آن در قالب کمک‌های مستقیم مالی یا به شکل تجهیزات نظامی راهی اوکراین شده است.

 

در سوی مقابل و به نوشته به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، هزینه‌های نظامی روسیه به روبل از زمان تصمیم «ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین در سال۲۰۲۲ بیش از سه‌برابر شده است و در سال آینده به ۱۳.۵تریلیون روبل خواهد رسید؛ رقمی که از زمان اوج جنگ سرد بی‌نظیر است. پیش‌نویس سندی که برای بررسی به دومای ایالتی این کشور ارائه شده است، خواستار بیش از ۱۴۵میلیارد دلار هزینه نظامی در سال۲۰۲۵ است. حال آن که بودجه سال جاری ۱۱۶میلیارد دلار است.

 

 

به گزارش ایران مامن، در این میان و همچنان که اشاره شد چینی‌ها کوشیده‌اند با رفع مایحتاج طرف‌های درگیر در جنگ، تجارتی پرسود به خصوص با روس‌ها داشته باشند.

 

به گزارش «واچر گورو» از زمان جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های متعددی علیه روسیه اعمال شده است تا تجارت خارجی این کشور را دچار مشکل کند. با مشکلات ایجاد شده از سوی غرب، روسیه شروع به استفاده بیشتر از یوان در تجارت خود کرده و این ارز ۴۲ درصد از کل معاملات بین‌المللی در روسیه را بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.

 

بنا به ادعای منابع غربی، چینی‌ها به صورت مستقیم وارد فرایند تامین نیازهای نظامی روسیه شده‌اند. به ادعای مقام‌های آمریکایی، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۰ درصد قطعات میکروالکترونیک مورد نیاز روسیه از چین وارد شده است؛ قطعاتی که مسکو از آنها برای تولید موشک، تانک و هواپیما استفاده می‌کند. گفته شده که تجهیزات وارداتی از چین برای افزایش تولید موشک‌های بالستیک نقش دارند. برای نمونه شرکت (Dalian Machine Tool Group) یکی از تولیدکنندگانی تامین قطعات مورد نیاز روسیه جهت تولید موشک‌های بالستیک است.

 

مرتبط:

آمریکا، روسیه و جنگ اوکراین؛ سرنوشت توافقات نانوشته

سه واقعیت اساسی در رقابت خاورمیانه‌ای چین و آمریکا

 

در همین رابطه شرکت هایی مانند (Wuhan Global Sensor Technology)، (Hikvision) و (Wuhan Tongsheng Technology) تامین‌کننده عمده مورد نیاز جهت تجهیز و تکمیل تانک‌ها و خودروهای زرهی هستند. چین همچنین موتورهای پهپاد و موتورهای توربوجت را برای موشک‌های کروز تهیه کرده و شرکت‌های چینی و روسی برای تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین در داخل روسیه مشغول فعالیتند.

 

 

مقامات آمریکایی همچنین مدعی‌اند شرکت‌های چینی احتمالاً به روسیه نیتر و سلولز برای ساخت پیشرانه‌های تسلیحاتی می‌دهند و کمک می‌کنند تا مسکو ظرفیت خود را برای ساخت مهمات کلیدی مانند گلوله‌های توپخانه به سرعت گسترش دهد. چین به روسیه کمک می‌کند تا ماهواره و سایر قابلیت‌های فضایی خود را برای استفاده در اوکراین بهبود بخشد و تهدید سراسر اروپا افزایش دهد. ضمن اینکه شواهدی وجود دارد که چین تصاویر و داده‌های خاص نبرد اوکراین را نیز در اختیار روسیه قرار داده است.

 

به ادعای مقام‌های آمریکایی چین با ابداع  طیف گسترده‌ای از ابتکارات بدون دخالت آشکار در جنگ اوکراین، عملا به روسیه در تهیه نیازهای خود کمک کرده است. برای نمونه مواد و تجهیزات چینی شکاف‌ موجود در چرخه تولید صنایع دفاعی روسیه را مرتفع ساخته و به مسکو کمک می‌کنند تا جاه‌طلبانه‌ترین توسعه دفاعی خود را از دوران شوروی و در یک جدول زمانی سریع‌تر از آنچه در اوایل این درگیری ممکن بود، انجام دهد.

 

به جهت اهمیت فوق‌العاده کمک‌های چین، واشنگتن باور دارد یکی از متحول‌کننده‌ترین اقداماتی که می‌تواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، متقاعد کردن جمهوری خلق چین برای توقف کمک به روسیه است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات