تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1400 - 19:21
کد خبر : 10298

بحران کرونا؛ به «مو» می‌رسیم اما …

بحران کرونا؛ به «مو» می‌رسیم اما …

در اواسط شهریورماه که با کاهش نسبی مراجعات کرونایی به مراکز درمانی، شمار مبتلایان شناسایی‌شده به حدود ۲۰ هزار و قربانیان روزانه به ۵۰۰ تن رسیده، واریانت «لامبدا» پشت مرزهای ایران کمین کرده تا شاید در رقابت با «دلتا» هندی موج ششم را به راه بیاندازد.   «لامبدا» هنوز پایش به ایران بازنشده، رقیبی به

در اواسط شهریورماه که با کاهش نسبی مراجعات کرونایی به مراکز درمانی، شمار مبتلایان شناسایی‌شده به حدود ۲۰ هزار و قربانیان روزانه به ۵۰۰ تن رسیده، واریانت «لامبدا» پشت مرزهای ایران کمین کرده تا شاید در رقابت با «دلتا» هندی موج ششم را به راه بیاندازد.

 

«لامبدا» هنوز پایش به ایران بازنشده، رقیبی به اسم «مو» را پشت سرش می‌بیند؛ سویه‌ای کمتر شناخته شده که در کلمبیا از از آن رونمایی شد و گفته می‌شود در اروپا و آمریکای جنوبی در حال پخش شدن است.

 

به گفته رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا، دلایلی به دست نیامده که مو نسبت به سویه غالب در جهان یعنی دلتا خطرناکتر باشد. با این حال مو و امثال مو نشان می‌دهد کووید۱۹ قصد ندارد به این زودی دست از جهش بردارد.

 

و اما در ایران به نظر می‌رسد برنامه دولت جدید این است که کرونا را با واردات گسترده واکسن از حالت بحرانی خارج کند. وزیر بهداشت از تامین ۴۰میلیون دوزی واکسن در آخرین ماه تابستان خبر داده است.

 

تلفات کرونا به جز برانگیختن افکار عمومی علیه مسئولان امر، تبعات اقتصادی زیادی از جمله افزایش سطح بیکاری به خصوص در اقشار فرودست را به همراه دارد که طولانی شدن آن به موازات تورم بی‌سابقه و تقریبا روزانه ممکن است پیامدهای امنیتی غیرقابل جبرانی را به بار آورد؛ موضوعی که با توجه به رویدادهای چند هفته پیش خوزستان، اعتراضات بنزینی سال ۹۸، وقایع دی‌ماه ۹۷ و … از نظر سران کشور دور نمانده است.

 

از سوی دیگر در راستای عادی‌سازی وضعیت کشور، تصمیم بر این است که مدارس در پاییز بازگشایی شود با این توجیه که از میان ۲۰۷ کشور، فقط ایران و ۲۹ کشور دیگر مدارسشان کاملا بسته است.

 

تجربه اما نشان می‌دهد که بعد از سفرهای تابستانی، مراسم عزاداری محرم و احیانا پیاده روی اربعین موج ششم دور از دسترس نیست همچنان که کرونای ووهان، انگلیسی و دلتای هندی به تاراج جان‌های مردم افتادند، اقسام لامبدا و مو هم به کشور ما خواهد رسید. در این میان واکسن‌های وارداتی احتمالا ایمنی نسبی را ایجاد خواهد کرد تا در درازمدت کرونا با سدی به اسم «ایمنی گله‌ای» در ایران هم مواجه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات