تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1403 - 13:57
کد خبر : 20418

عملیات تروریستی راسک و چابهار: تحرکات نیابتی برای تحریک ایران یا واکنش بلوچی به تهران؟

عملیات تروریستی راسک و چابهار: تحرکات نیابتی برای تحریک ایران یا واکنش بلوچی به تهران؟
از دید طیفی از ناظران، وقایع اخیر سیستان و بلوچستان را باید در راستای راهبرد صهیونیستی موسوم به «هزار ضربه چاقو» برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی در نظر گرفت

بنا بر اطلاعیه قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه که ظهر پنجشنبه گذشته صادر شد، حمله تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و به طور همزمان به چهار نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرار کننده امنیت در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان (مقر سپاه، دریابانی و کلانتری ۱۱ چابهار و مقر سپاه راسک) حمله کردند.

 

بنا بر این اطلاعیه «در این عملیات ۱۸نفر از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند و ۱۱ نفر از نیروهای حافظ امنیت نیز به فیض رفیع شهادت نائل آمده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.»

 

 

به گزارش ایران مامن، در تازه‌ترین اظهارنظرهای پرشمار درباره ارتباط این وقایع با حمله اخیر به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دمشق، «احمد وحیدی» وزیر کشور اظهار داشته این تروریست‌ها اجاره‌ای هستند و اساسا کسانی که اخبار این‌ها را پوشش می‌داد، صفحات رژیم صهیونیستی بود و خبرهایی که جیش الظلم منتشر می‌کرد همزمان توسط صفحات مرتبط با رژیم صهیونیستی پوشش داده می‌شد، تمام این‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد هدایت و حمایت رژیم صهیونیستی است.

 

همچنین روزنامه «جوان» نوشته است: به فاصله دو روز، ایران هدف دو عملیات تروریستی قرار می‌گیرد؛ یک سو تروریسم دولتی و صهیونیستی از سوی دولت جعلی اسرائیل و یک سو تروریسم گروهکی و تکفیری از سوی جماعتی که خود را جیش‌العدل می‌نامد، یکی در دمشق و دیگری در چابهار و راسک. تروریسم صهیونیستی و تروریسم تکفیری و در یک کلمه، ایجاد ناامنی‌های هوشمند و کور برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران، بخشی از برنامه همیشگی دشمنان علیه ایران بوده است.

 

«فرهیختگان» هم با نام بردن از «جیش العدل» تحت عنوان «جیش الصهیون» روسیه و چین را نیز قربانیان بزرگ تروریسم خواند: ایران، روسیه و منافع چین طی ماه‌های اخیر شاهد حملات تروریستی بوده‌اند. حمله تروریستی به مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان با ۹۵ شهید، حمله به یک مرکز خرید در مسکو با ۱۳۹ کشته به همراه کشتن پنج مهندس چینی در پاکستان سیاهه‌ای از آخرین اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تروریستی ساخت و پرداخته غرب علیه قدرت‌های شرقی است.

 

 

این در حالی است که برخی اساسا تحرکات گروه‌هایی مانند جیش العدل را به خاطر مسائل داخلی می‌بینند. به عنوان مثال «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان ۱۷ فروردین با اشاره به درگیری‌های اخیر استان به دو طرف توصیه کرد که به جای برخورد، درگیری و ناامنی، «با هم گفتگو کنید.»

 

مرتبط:

 انگیزه اسرائیل از حمله دمشق و راه سوم ایران

وقایع زاهدان و سیستان؛ مردم کدام را باور می‌کنند؟

عملیات تروریستی راسک و خلاهای امنیت هوشمند

 

در این میان، «ایران اینترنشنال» در تولیدات خود و به نقل از مخاطبانش کوشید این انگاره را القا کند که «توان دفاعی ایران آنچنان که ادعا می‌کند نیست.». همچنین یکی از کارشناسان این شبکه تحت عنوان فعال حقوق بشر مدعی شد: من قطعا و صد درصد باعث و عامل به‌وجود آمدن چنین گروه‌هایی را خود جمهوری اسلامی می‌دانم و امروز تبعیض سیسماتیک شهروندان بلوچ، به شدت من را به عنوان یک زن بلوچ و یک فعال حقوق بشر آزار داد.

 

از دید طیفی از ناظران، وقایع اخیر سیستان و بلوچستان را باید در راستای راهبرد صهیونیستی موسوم به «هزار ضربه چاقو» برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی در نظر گرفت. از این منظر و در حالی که بسیاری به سرنوشت «انتقام سخت» ایران از اسرائیل چشم دوخته‌اند، احتمال تشدید اقداماتی مشابه از سوی گروه‌ها و عوامل نزدیک به تل‌آویو وجود دارد تا هم تمرکز دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی را به هم بریزد و هم تحریکات بیشتری را برای کشاندن مستقیم ایران به درگیری‌های منطقه‌ای به عمل آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات