تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 16:35
کد خبر : 20438

ماکت جنگ جهانی؛ اولین برخورد مستقیم با اسرائیل بعد از انقلاب

ماکت جنگ جهانی؛ اولین برخورد مستقیم با اسرائیل بعد از انقلاب
کشورهایی که خواسته یا ناخواسته در این منازعه درگیر شدند، تصویری از ماکت یک جنگ جهانی را پس از حدود هفت دهه شکل دادند

دو هفته بعد از حمله به ساختمان کنسولی نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق و در حالی که بسیاری گمان می‌کردند تنبیه اسرائیل به خاطر این حرکت محدود به حملاتی غیرمستقیم خواهد بود، خاک این رژیم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت.

 

چند ساعت بعد از توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل در نزدیکی تنگه هرمز و در حالی که تا بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه دقایق زیادی باقی نمانده بود، سپاه پاسداران بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد را روانه آسمان اراضی اشغالی کرد؛ پرتابه‌هایی که «نیویورک تایمز» تعدادشان را ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین اعلام کرد.

 

درباره فرجام عملیات «وعده صادق» و دستاوردهای نظامی آن اعلام دو طرف بشدت متناقض است. در حالی که برخی در ایران مدعی به نتیجه رسیدن ۵۰ درصد اهداف و آسیب دیدن جدی دو پایگاه هوایی اسرائیل شده‌اند، مقامات تل آویو اظهار داشته‌اند ۹۹ درصد موشک و پهپادهای ایرانی را رهگیری و ساقط کرده‌اند.

 

در این باره «سی ‌بی ‌اس» به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده از مجموع موشک‌های بالستیک شلیک شده از ایران و یمن فقط پنج موشک به اسرائیل رسیده است. از این تعداد چهار موشک در محوطه یک پایگاه هوایی فرود‌ آمده و هیچ خسارت جدی یا تلفاتی نداشته است.

 

«الجزیره» اما در گزارش خود نوشته است حداقل ۹ موشک بالستیک ایران موفق شده از سیستم پیشرفته دفاع هوایی اسرائیل و آتش متحدانش در منطقه عبور کند. پنج پرتابه به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرده و به یک هواپیمای ترابری C-130، یک باند فرودگاه و انبارها آسیب رسانده است.  چهار موشک بالستیک دیگر هم به پایگاه هوایی نقب اصابت کرده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، در میانه واکنش‌های گسترده و بسیار متنوع درباره این رویداد؛ از احضار قضایی برخی فعالان رسانه‌ای به اتهام «برهم زدن امنیت روانی جامعه» تا جشن و پایکوبی به مناسبت این حمله در برخی خیابان‌ها، نحوه واکنش اسرائیل به اقدام ایران موضوعی بود که بسیاری به آن چشم دوخته بودند؛ واکنشی که از دید بسیاری از ناظران به دلیل اصرار متحدان غربی اسرائیل، شاید به سرعت صورت نگیرد.

 

در این زمینه برخی تحلیلگران به خصوص در رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند ممکن است تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران و مواضع متحدان منطقه‌ای تهران در روزهای آینده هدف یورش‌های تلافی‌جویانه قرار گیرد یا اینکه تل آویو از عوامل خود برای خرابکاری در شهرهای ایران بهره بگیرد.

 

از سوی دیگر کشورهایی که خواسته یا ناخواسته در این منازعه درگیر شدند، تصویری از ماکت یک جنگ جهانی را پس از حدود هفت دهه شکل دادند.

 

در برابر عملیات ایران و همراهی نیروهای محور مقاومت در یمن و نیز عراق و حملاتی که قبل از عملیات از جنوب لبنان، اسرائیل را هدف قرار داده بود رسانه‌ها خبر دادند به جز آمریکا، کشورهای بریتانیا، فرانسه و اردن هم در رهگیری پرتابه‌های ایران مشارکت داشته‌اند.

 

از سوی دیگر حمایت تلویحی روسیه از مواضع ایران و درخواست چین برای خویشتنداری دو طرف که حاضر نشد حملات ایران را محکوم کند، همچنان که جلسه شورای امنیت را بی‌نتیجه گذاشت نمایی از یک دوگانه سیاسی-امنیتی را در قلب خاورمیانه ترسیم کرد.

 

موضوع دیگری که در این ارتباط از نظر بسیاری دور نماند، ثبت نخستین برخورد مستقیم ایران با اسرائیل بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بود که بعد از جنگ‌های چهارگانه اعراب و اسرائیل، بسیاری آن را نقطه عطفی در تحولات منطقه به حساب می‌آورند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات