تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 20:46
کد خبر : 17771

اتحادیه اروپا و صف‌بندی اینترنت ماهواره‌ای مقابل چین

اتحادیه اروپا و صف‌بندی اینترنت ماهواره‌ای مقابل چین
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید هدف از برنامه جدید اینترنت ماهواره ای، افزایش ظرفیت واکنش مستقل اتحادیه اروپا در برابر تهدیدات است.

آخرین جملاتی که در دیدار اخیر رهبران قدرت‌های شرقی رد و بد شد و توافق برای رقم زدن تحولی بی‌سابقه طی یک سده اخیر، نگرانی‌ها از همسویی بیشتر چین و روسیه برای برهم زدن سلسله مراتب دستوری بین‌الملل غربی را افزایش داده است.

 

برای مقابله با قدرت فزاینده بازیگران شرقی نظام بین‌الملل جدید، ایالات متحده و اروپایی‌ها دست روی دست نگذاشته‌اند. آن طور که برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند اتحادیه اروپا قصد دارد با پرتاب مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که اولین آن‌ها در سال ۲۰۲۵ عملیاتی می‌شود، اینترنت ماهواره ‌ای و خدمات اینترنتی نسل جدید را قابل دسترس سازد؛ فرایندی که طراحی آن از بعد از جنگ اوکراین آغاز و ادعا می شود بیش از ۶ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. برخورداری از اینترنت «در صورت خرابی زیرساخت‌های زمینی» هدف اولیه طرح اعلام شده اما اعضای این اتحادیه برای تامین اینترنت آفریقا و مقابله با چین نیز برنامه مفصلی دارند.

 

کمیسیون اروپا ابتکار عمل برای ساخت و راه اندازی سیستم اینترنت ماهواره‌ای را در ماه فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد. تصویب قوانین مرتبط با این طرح که از ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شده در آخرین مراحل خود قرار دارد. اختلافاتی در خصوص نحوه تامین بودجه مورد نیاز این طرح بروز کرده اما کمیسیون اروپا تلاش دارد ۲.۴ میلیارد یورو از مبلغ طرح را از طریق کاهش یا لغو هزینه سایر طرح ها و باقی مبلغ از طریق بخش خصوصی تامین کند.

 

 

گفته شده که برای ایجاد این سیستم اینترنت ماهواره ای حدود ۱۷۰ ماهواره طراحی و ساخته می شوند و بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ پرتاب خواهند شد. شرکت «اسپیس ایکس» ایلان ماسک، شرکت آمازون وابسته به گروه به «کوپر سیستم» و شرکت بریتانیایی «وان وب» در این طرح مشارکت خواهند کرد.

 

احتمال می‌رود شرکت فرانسوی «یوتل ست» به عنوان سومین اپراتور بزرگ ماهواره ای جهان از منظر درآمد با شرکت های «وان وب» و «آرین اسپیس» نیز با این طرح همراهی داشته باشند.

 

از منظر سیاسی این طرح بخشی از کمپین «تیری برتون» (Thierry Breton)رئیس صنعت اتحادیه اروپا برای استقلال استراتژیک توصیف می شود. این مقام اتحادیه اروپا همزمان، قبل از خرید توئیتر از سوی ایلان ماسک رئیس شرکت تسلا با او در تگزاس آمریکا دیدار و توافقنامه‌ای در خصوص مقررات رسانه دیجیتال اتحادیه اروپا امضاء کرد. ذیل این توافق در صورت عدم کنترل محتوای غیرقانونی، جریمه های سنگینی برای شرکت‌ها وضع شده و تبلیغات با سو استفاده از کودکان، مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی محدود یا بعضاً ممنوع شده است. با این حال جزئیات کامل توافق دو طرف افشاء نشد.

 

ادعا می شود داشتن یک سیستم اینترنت ماهواره ای مستقل می تواند به اتحادیه اروپا در گسترش پهنای باند اینترنتی کمک و آن‌ها را در رقابت با چین در آفریقا توانا سازد؛ یک سیستم اینترنتی فضامحور، ثبات اینترنت کشورهای اروپایی را در مقابل بلایای طبیعی و تهدیدهای دیگر تضمین کرده و ارائه نسل نوین خدمات اینترنتی را ممکن خواهد کرد.

 

به باور بسیاری این طرح بخشی از برنامه کلان «قطب‌نمای استراتژیک» اتحادیه اروپا است که ضمن آن باید امکان‌های شناسایی تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها، تشخیص قابلیت‌ها و کاستی‌ها و همچنین مشارکت‌های عملی در حوزه دفاعی مورد بررسی قرار گیرند و پیشنهادهایی بر اساس آن‌ها ارائه شوند. این پیشنهادها البته در مرحله بعد و برای اجرایی شدن باید توسط کشورهای عضو و پارلمان اروپا تایید شوند.

 

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید هدف از این برنامه ظرفیت واکنش مستقل اتحادیه اروپا در برابر تهدیدات است.

 

به گزارش ایران مامن، چند سال قبل چین طرح‌های متعددی برای تجهیز و تامین اینترنت نسل پنج اتحادیه اروپا ارائه داد و با برخی از کشورهای این اتحادیه نیز قرارداد بست. با این حال این برنامه با خواست آمریکا عمدتا متوقف شد و اروپا ناگزیر به طراحی و اجرای اینترنت ماهواره‌ای مستقل روی آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات