تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 18:09
کد خبر : 10732

هیجان‌خواهی چطور مسیر زندگی ما را عوض می‌کند

هیجان‌خواهی چطور مسیر زندگی ما را عوض می‌کند

هیجان‌خواهی زمانی است که فرد به دنبال تجربیات نو و جدید است و دست به دامن محرک‌های بیرونی به هر شکل می شود؛ این محرک‌ها امکان دارد شامل هر رفتار خطرناک و آسیب‌رسانی شود مثل قمار، ارتباطات متعدد و تجربه‌های آسیب زا.   برای دسته‌ای از افراد محرک‌های ناشناخته، جدید، غیرقابل پیش بینی و حتی

هیجان‌خواهی زمانی است که فرد به دنبال تجربیات نو و جدید است و دست به دامن محرک‌های بیرونی به هر شکل می شود؛ این محرک‌ها امکان دارد شامل هر رفتار خطرناک و آسیب‌رسانی شود مثل قمار، ارتباطات متعدد و تجربه‌های آسیب زا.

 

برای دسته‌ای از افراد محرک‌های ناشناخته، جدید، غیرقابل پیش بینی و حتی گاهی خطرناک جذابیت زیادی دارد. این ویژگی روی تمام جنبه‌های زندگی تأثیر خواهد گذاشت؛ از انتخاب فعالیت‌ها و نوع موسیقی و غذا گرفته تا روش ارتباط با دیگران و انتخاب افرادی که با آنها در تعامل هستیم.

 

رفتارهای هیجانی اغلب خطرآفرین بوده و مسیر زندگی فرد را تغییر می‌دهد. برای کنترل رفتارهای هیجانی و بعضا خطرناک و ترغیب رفتارهای مناسب و مطلوب همه عناصر و متغیرهای دست اندرکار را باید به عنوان فرصت دید و از آنها استفاده کرد.

 

افرادی  که هیجانات زیادی طلب می‌کنند افرادی هستند که فعال‌سازی سیستم عصبی مربوط به هیجان خواهی‌شان در سطح پایینی است، بنابراین برای برانگیختگی به محرک‌های بیرونی و تجربه‌های متنوع زیادی نیاز دارند. البته در طول تکامل حد معینی از رفتارهای پرخطر برای افزایش احتمال بقا وتولید مثل لازم بوده است.

 

 

فراموش نکنید حد معینی از عوامل ارثی در تعیین ویژگی هیجان‌خواهی نقش مهمی دارند، همانطور که در هوش نقش دارند. بنابراین والدینی که هیجان‌خواهی دارند به احتمال خیلی زیاد فرزندان هیجان‌خواه خواهند داشت.

 

هیجان‌خواهی شدید بیشتر از بقیه ویژگی‌ها خودنمایی می کند و مورد توجه قرار می‌گیرد. افراد هیجان‌خواه، تحریک بیرونی دائمی مغز را ترجیح می دهند، از کارهای عادی خسته می شوند و مرتباً در جستجوی راه‌هایی برای افزایش انگیختگی از طریق تجربه‌های هیجان انگیزند.

 

از جمله ویژگی شخصیتی بزهکاران، هیجان‌خواهی است. تحقیقات در مورد افراد بزهکار و ویژگی شخصیتی هیجان‌خواهی آنها می تواند در جهت بهبود شرایط برای جلوگیری و کنترل بزهکاری افراد جامعه مؤثر باشد.

 

می توان افرادی را که هیجان‌خواه و مخاطره جو هستند به سوی ورزش‌های مهیج سوق داد تا از رفتار بزهکارانه آنها جلوگیری شود.

 

باید تعامل و ارتباط افراد هیجان‌خواه را با دیگران افزایش داد و وظایفی را بر عهده آنان قرار داد تا احساس مسئولیت کنند.

 

هیجان‌طلبی کودکان عادی با ماجراجویی، خشم، مشاهده کارتون‌ها و فیلم‌های پرهیجان و همچنین بازی‌هایی از این دست رابطه مستقیم و معنی‌داری دارند، لذا آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان، نوجوانان و ایجاد بسترهای مناسب، جهت تخلیه هیجانی از راهکار های مهم است.

 

پس با توجه به آسیب‌رسانی هیجان‌خواهی گاهی سوپاپ اطمینان رفتارهای کودکان را باید باز کنیم تا بتوانیم آنها را کنترل کنیم.

 

بد نیست گاهی برای آنها روزهایی خارج از مقررات و چارچوب نام‌گذاری کنیم مانند روز خوراکی‌های غیر مجاز؛ این کار همان سوپاپ اطمینان یا تخلیه هیجانی است که بعدها در حکم سپر آسیب‌های هیجانی عمل می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات