تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 13:47
کد خبر : 19243

افزایش حقوق ۲۰درصدی و سفره‌ای که همراه با ریال آب می‌رود

افزایش حقوق ۲۰درصدی و سفره‌ای که همراه با ریال آب می‌رود
حتی اگر دستمزد همسان با نرخ رسمی تورم رشد می‌کرد باز هم به معنای کوچک‌تر شدن سفره خانوارها بود زیرا بسیاری می‌گویند مساحت این سفره را نه میزان حقوق که ارزش ریال تعیین می‌کند.

تازه‌ترین آمار اقتصادی که دولت سیزدهم رو کرده، بازگشت نرخ تورم به کانال ۳۰ درصدی است. بنا بر اعلام معاون اقتصادی بانک مرکزی، دولت در مهار تورم موفق بوده است، به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیده‌ایم.

 

به گزارش ایران مامن، نرخ رسمی تورم در سال‌های گذشته هرچند با وزنِ گرانی و فشار آن با اقتصاد خانوار مطابقت نداشته و بسیاری احساس می‌کنند این آمار و ارقام با فشاری که احساس می‌کنند همخوانی ندارد اما به واسطه تاثیر آن در تعیین رشد دستمزد هنوز برای بسیاری از حقوق‌بگیران اهمیت دارد. هر چند در این سال‌ها دولت نتوانسته حتی به میزان اعلانی هم حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان را افزایش دهد.

 

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ که اخیراً روی سایت سازمان برنامه قرار گرفته، در پیوست شماره ۲ خود، بیان می‌کند: «دستگاه‌های اجرایی .. افزایش ضریب ریالی حقوق را علی‌الحساب به‌طور متوسط ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ لحاظ نمایند. رقم قطعی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.»

 

در این بند، همچنین تکلیف افزایش علی‌الحساب دستمزد مشمولان قانون کار در دولت نیز این گونه مشخص شده است: «افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی‌الحساب به‌طور متوسط ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می گردد.»

 

افزایش حقوق و دستمزد همچنان که اشاره شد باید هماهنگ با نرخ تورم باشد، چنان‌که در ذیل ماده ۲۸ قانون برنامه ششم نیز به این موضوع برای حقوق اشاره شده است. با این حال، بررسی وضعیت تورم نشان می دهد که لااقل تا مردادماه، نرخ تورم دوازده ماهه، بیش از ۴۶ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای نیز به ۳۹.۸ درصد رسیده است.

 

در این زمینه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که از سال ۹۶ به بعد، کارگران با عقب‌افتادگی رشد دستمزد از تورم روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که حتی اگر دستمزد همسان با نرخ رسمی تورم رشد می‌کرد باز هم به معنای کوچک‌تر شدن سفره خانوارها بود زیرا بسیاری می‌گویند مساحت این سفره را نه میزان حقوق که ارزش ریال تعیین می‌کند.

 

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد دولت باید برای سال آینده حمایت جدی‌تری از اقشار حقوق و مزدبگیر در رده های پایین را درنظر داشته باشد. طبق بررسی های مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ فقر یعنی نسبت جمعیت زیرخط فقر به کل جمعیت در سال ۱۴۰۰، به بیش از ۳۰ درصد رسیده و با توجه به تورم دو سال اخیر، به نظر می‌رسد در همین حدود باقی مانده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات