تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آبان 1400 - 13:51
کد خبر : 11767

حذف دلار ۴۲۰۰تومانی؛ هر نفسی اعتراض می‌رسد از چپ و راست

حذف دلار ۴۲۰۰تومانی؛ هر نفسی اعتراض می‌رسد از چپ و راست

لایحه حذف دلار۴۲۰۰ تومانی بالاخره نوزدهم آبان‌ماه از دولت به مجلس رسید. در ماده ۲ لایحه آمده دولت اجازه می‌یابد در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی، از محل درآمدهای حاصل از آن ۲۷ هزار میلیارد تومان جهت دادن یارانه به افراد مشمول، به حساب سازمان هدفمندسازی واریزی داشته باشد.   پس

لایحه حذف دلار۴۲۰۰ تومانی بالاخره نوزدهم آبان‌ماه از دولت به مجلس رسید. در ماده ۲ لایحه آمده دولت اجازه می‌یابد در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی، از محل درآمدهای حاصل از آن ۲۷ هزار میلیارد تومان جهت دادن یارانه به افراد مشمول، به حساب سازمان هدفمندسازی واریزی داشته باشد.

 

پس از اولین قدم دولت برای حذف ارز ترجیحی مخالفت‌هایی از جهات مختلف با آن انعکاس یافت.

 

 

«محسن زنگنه» عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشته مجلس حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون کنترل تورم به صلاح نمی‌داند. وی درباره فرایند حذف گفته معتقدم به جای این حذف و دادن یارانه نقدی به مردم تا سقف ۱۰۰ هزار تومان، می‌توان این مبلغ را در انتهای زنجیره مصرف هزینه کرد تا قیمت پروتئین و لبنیات افزایش نیابد.

 

«محمدحسن آصفری» دیگر نماینده اصولگرا هم توئیت کرده دولت عجله نکند. حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی منجر به افزایش قیمت ها می شود.

 

و اما شدیدترین مخالفت‌ها را اقتصاددان‌های نزدیک به سیاست‌های دولت سابق نشان داده‌اند. به گفته «فرشاد مومنی» سیاست‌های پولی ما با اهداف تحریم‌کنندگان هماهنگ است تا معیشت مردم. تجربه «شوک‌درمانی» احمدی‌نژاد را تکرار نکنیم.

 

«حسین راغفر» اقتصاددان دیگری است که از جلسه اخیر رئیسی با اقتصاددان‌ها روایت کرده تمامی اعضای جلسه معتقد بودند حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به تورم ختم می‌شود.

 

و اما رسانه‌ها و چهره‌های حامی دولت هم به این تصمیم اعتراضاتی را نشان داده‌اند. از جمله «رجا نیوز» نوشته زمزمه‌های درگوشی دلاری، آثار ریل‌گذاری غلط گذشته را تشدید می‌کند. دولت در حالی به دنبال حذف ارز ترجیحی است که با مردم در این باره حرف نزده است.

 

این رسانه پایداری افزوده است در برابر رونق بازار اجاره کارت ملی برای سوداگری دلار، بانک مرکزی صرفا نظاره گر بوده است.

 

مجموع شرایط اینکه با عبور سطح نقدینگی از مرز چهار هزار هزار میلیارد تومانی، حذف ارز ترجیحی خصوصا برای نهاده‌های دامی و اعطای یارانه نهایتا صدهزار تومانی، آژیر انفجار همزمان نقدینگی و تورم برای بسیاری به صدا درآمده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات