تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 22:35
کد خبر : 12010

چیستی و چرایی تعلیق امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

چیستی و چرایی تعلیق امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پی صدور بیانیه نمایندگان استانی شورای همسان‌سازی و در اعتراض به عدم اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در این دانشگاه، از روز شنبه ۶ آذر تمام امور آموزشی پژوهشی و فرهنگی به ویژه برگزاری کلاس‌های درسی خود را تعلیق کردند.   لازم به ذکر

برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پی صدور بیانیه نمایندگان استانی شورای همسان‌سازی و در اعتراض به عدم اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در این دانشگاه، از روز شنبه ۶ آذر تمام امور آموزشی پژوهشی و فرهنگی به ویژه برگزاری کلاس‌های درسی خود را تعلیق کردند.

 

لازم به ذکر است مجلس شورای اسلامی در اواخر اسفندماه سال گذشته، مفاد جزء (۲) از بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع «همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه­ های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حقوق اعضای هیأت علمی غیربالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را با هدف رفع تبعیض و اجرای عدالت در میزان دریافتی و مزایای کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  به تصویب رساند.

 

دلیل تصویب این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی این بود که اعضای هیأت علمی با شرایط و وظایف و خدمات آموزشی و پژوهشی یکسان، در وزارت­­خانه ­های مختلف، حقوق و مزایای متفاوتی دریافت می­ کردند که موجب بی­ انگیزگی، احساس یأس و ناامیدی و بعضاً مهاجرت و خروج استادان از کشور شده بود.

 

با این وجود این قانون که انتظار می­ رفت عدالت حقوقی را برقرار سازد با عدم اجرا برای اعضای هیأت علمی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به دستگاه ­های اجرایی که تا کنون تابع ماده یک قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه بوده و از ضوابط و مقررات حاکم بر وزارت عتف تبعیت می ­کردند و قواعد و فرایندهای یکسانی در زمینه جذب، نگهداشت، ارتقا و نظام حقوق و دستمزد داشتند، نه تنها به عدالت مورد نظر جامه عمل نپوشاند بلکه خود زمینه­ ساز تبعیضی به مراتب عمیق­تر از پیش شد.

 

متاسفانه تفسیرپذیری عبارات و واژه­ های «دانشگاه ­ها»، «وابسته» و «وزارت عتف» در نگاه به قانون همسان­‌سازی حقوق اعضای هیات علمی موجب شد تا در هشت ماه گذشته، مشکلات متعددی برای برخی ذینفعان و اعضای هیات علمی دانشگاه­ ها و پژوهشگاه ­های دستگاه ­های اجرایی به جهت محروم شدن از مزایای این قانون پدید آید.

 

به طور معمول هر تصمیم سیاستی پس از تصویب و اجرا از سوی نهادهای سیاست­گذار رصد می‌شود تا در صورت وجود نواقص و کاستی­ های احتمالی، اصلاحات لازم انجام شود؛ امری که متأسفانه تاکنون درباره قانون همسان­‌سازی با وجود آشکار شدن آثار زیانبار آن به ویژه تبعیض ناروا و به دور از انصافی که در مورد اعضای هیأت علمی دانشگاه­ ها و مؤسسات پژوهشی دستگاه­های اجرایی اعمال شده، تحقق نیافته است.

 

بدون شک این تبعیض ناروا و آشکار که با محروم ساختن اعضای هیات علمی دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­های موسسات اجرایی و ایجاد حس تحقیر شدن و سرخوردگی در آنان همراه است، بی‌انگیزگی اعضا در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی باکیفیت و مناسب را در پی خواهد داشت.

 

در این راستا، اعضای هیئت علمی فرهیخته و شریف دانشگاه فرهنگیان بیش از ۸ ماه جهت احقاق حق و رفع ظلم و تبعیض ناروا و آشکار و نادیده گرفته شدن همسان­‌سازی حقوق خود، تمامی مسیرهای قانونی و اداری را طی کردند اما تاکنون به نتیجه لازم نرسیدند و بر این اساس با صدور بیانیه‌ای اقداماتی نظیر تعلیق، درخواست عزل هیأت رئیسه دانشگاه و تجمع را در دستور کار قرار داده‌­اند.

متن بیانیه شورای نمایندگان استانی همسان‌­سازی دانشگاه فرهنگیان به شرح ذیل است:

 

به نام خدا

«باید جا بیفتد در ذهن جامعه که معلّم یک مرجع است. معلّم یک شخصیّت والا است. معلّمی، یک کار مقدّس است؛ این را با کار هنری، با نوشتن کتاب، با ساختن فیلم، با ساختن شعر، با انواع و اقسام شیوه‌های تأثیرگذاری، بایستی برنامه‌ریزی کرد و انجام داد» (مقام معظم رهبری دامت برکاته).

سروران گرامی؛ اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان،

سلام علیکم.

احتراما به اطلاع کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کشور می رساند، جلسۀ هم‌­اندیشی نمایندگان همسان­‌سازی کشور پنجم آذرماه (۱۴۰۰) برگزار گردید و با اکثریت آرای نمایندگان حاضر، مصوب گردید که؛

  1. ما نمایندگان کشوری همسان­‌سازی دانشگاه فرهنگیان – ضمن حمایت از حرکت جسورانه و متمدنانۀ اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در حرکت خود­جوش و آتش‌­به‌­اختیارِ تعلیق کلیه امور آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان آن استان – به همراه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایران، به دلیل تبعیض ناروای صورت­ گرفته در مقایسه با سایر دانشگاها و عدم اجرای همسان‌­سازی در دانشگاه فرهنگیان و خدشه­‌دارشدن  و به تاراج دادن جایگاه و حیثیت این دانشگاه شریف و اعضای هیئت علمی آن، پس از (۸) ماه  تلاش، صبوری و تعامل با مسئولین و بی­‌نتیجه ماندن همۀ این تلاش­‌هایِ (۸)ماهه و به بازی گرفتن روح و روان اعضای هیئت علمی، توسط مسئولین دانشگاه، علی­رغم میل باطنی، از روز شنبه (۶) آذرماه، تا زمان واریز (۳۰) درصد اول حقوق همسان‌سازی، کلیۀ همکاری­ ها و اجرای امور آموزشی و پژوهشی و  فرهنگی را با دانشگاه فرهنگیان به تعلیق درمی­‌آوریم. بدیهی است، اعضای هیئت علمی متعهد و ولایت­مدار دانشگاه فرهنگیان، پس از رفع ظلم بزرگِ عدم­ همسان­‌سازی، با برگزاری کلاس­ های جبرانی، کلاس­ های از دست­ رفته را جبران خواهند کرد.
  2. در صورت عدم واریز (۳۰) درصد اول حقوق همسان­‌سازی تا روز سه­‌شنبه ۹/۹/۱۴۰۰– با ادامۀ تعلیق – نام‌ه­ای با شرح ماجرا  و شرح کارشکنی­ های صورت­ گرفته توسط مسئولین دانشگاه فرهنگیان که به باور ما مربوط به کم­‌کاری اعضای هیئت رئیسۀ دانشگاه است، به مقام معظم رهبری (مدظله­العالی)، رئیس جمهوری محترم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرات عتف و وزارت آموزش پرورش با مضمون و درخواست عزل هیئت رئیسۀ دانشگاه فرهنگیان، تهیه و ارسال خواهد شد. پس از آن، جهت تجمع در طول روزهای آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

نمایندگان همسان­‌سازی کشوری دانشگاه فرهنگیان

پنجم آذر ۱۴۰۰

 

 

به نظر می­ رسد نگاه یکپارچه، عادلانه و متوازن نهادهای تصمیم ­گیرنده حاکمیتی به اعضای هیأت علمی و هم­فکری و هم‌­افزایی تمامی مراجع و نهادهای سیاست­گذار کشور برای تسری این قانون به تمامی ذینفعان اعضای هیأت علمی دانشگاه ­ها و مؤسسات پژوهشی دستگاه­های اجرایی به ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان اساتید معلمان آینده این مرزوبوم، به نحوی که آنان بتوانند از مزایای قانون همسان­سازی اعضای هیات علمی بهره­ مند گردند، راهکاری اثربخش برای برون­رفت از بحران کنونی است.

 

✍️علی­رضا حیدری استادیار گروه مطالعات اجتماعی پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دردمند سه شنبه , ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

با سلام

متنی بسیار دقیق و موشکافانه بود.
و راه حل درست و دقیقی ارائه کرده بودند.
به ایشان به دلیل اندیشه‌ورزی دقیق و به‌روزشان دست‌مریزاد می‌گوییم.

رضایی منش سه شنبه , ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

عالی بود

صائب سه شنبه , ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

سه شنبه است که امروز هیچی نشد

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات