تاریخ انتشار : یکشنبه 3 بهمن 1400 - 13:03
کد خبر : 12565

مذاکرات هسته‌ای؛ یک تکذیب و یک تحول

مذاکرات هسته‌ای؛ یک تکذیب و یک تحول

«ان بی ‌سی نیوز» بامداد شنبه در گزارشی به نقل از دو مقام «آگاه» آمریکایی  مدعی شد روسیه در هفته‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای احیای برجام، درباره یک توافق موقت احتمالی هسته‌‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است که شامل رفع محدود تحریم‌ها در قبال وضع مجدد برخی محدودیت‌‌ها بر فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران

«ان بی ‌سی نیوز» بامداد شنبه در گزارشی به نقل از دو مقام «آگاه» آمریکایی  مدعی شد روسیه در هفته‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای احیای برجام، درباره یک توافق موقت احتمالی هسته‌‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است که شامل رفع محدود تحریم‌ها در قبال وضع مجدد برخی محدودیت‌‌ها بر فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران می‌شود.

 

منابع «ان‌ بی سی» به این شبکه گفته‌‌اند آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران مطلع بوده اما یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است «تدابیر موقتی»  موضوع بحث‌های جدی نیستند.

 

مخالفت صریح با توافق موقت

 

روزنامه «جوان» نزدیک به دولت و تیم مذاکره کننده ایران، این خبر را «جنگ روانی» توصیف کرده و نوشته است: برجسته‌سازی «توافق موقت» از سوی رسانه‌های آمریکایی در حالی است که نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرده بود که تهران خواهان توافق موقت نیست. نمایندگی ایران همچنین پیشنهاد توافق موقت هسته‌ای از سوی روسیه را تأیید نکرده است.

 

به نوشته این روزنامه، شاید تأکید دوباره برخی منابع آمریکایی برای توافق موقت با ایران به دلیل ناتوانی واشنگتن برای تصمیم‌گیری نهایی در برابر دوراهی پذیرش بازگشت به تعهدات یا ترک میز مذاکرات است.

 

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، در جریان پیشنهاد توافق موقت روسیه به ایران، «تهران» ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد و دفع ذخایر فعلی اورانیوم ۶۰ درصد است و احتمالاً این مسئله از طریق صادرات این اورانیوم به روسیه امکانپذیر خواهد بود. ظاهراً یک‌سری محدودیت‌های دیگری برای ایران وضع می‌شود و ایران در قبال این محدودیت‌ها، به یک میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی خود که در حساب‌های بانکی‌اش در کره‌جنوبی است، دسترسی پیدا می‌کند.

 

در این باره کارشناسان طی روزهای گذشته به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند. «جاوید قربان اوغلو» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مخالفت با توافق موقت به «آرمان ملی» گفته است: علت اینکه آمریکایی‌ها به این قضیه شیفت می‌کنند این است که نگران مسئله کاهش گریز هسته‌ای ایران هستند که برای آمریکایی‌ها مهم است که به چند هفته یا چند ماهی رسیده است و در برجام حداقل یک سال پیش بینی شده بوده که آمریکایی‌ها در چارچوب عدم اشاعه و هدفی که در برجام دنبال می‌کردند که ایران بتواند به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کند را مهار کنند. ولی به خاطر حماقتی که ترامپ کرد و با توانایی‌های علمی که داشتیم به این نقطه رسیدیم و برای ما به تعبیری این است که ضررهایش را دیدیم و باید از منافعش استفاده کنیم.

 

خداحافظی با معمار تحریم‌ها

 

خبر مهمی دیگری که «ان بی سی» در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای مخابره کرد ایجاد انشقاق در تیم مذاکره کننده آمریکایی بود. منابع آگاه به این رسانه گفتند «‌‌ریچارد نفیو» این تیم مذاکراتی را ترک کرده است تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا به‌‌عهده بگیرد. به گفته این منابع، ریچارد نفیو و رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌‌اند.

 

 

نفیو در دولت باراک اوباما، بخشی از تیمی بود که به تصویب چهار قطعنامه (۱۷۹۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۹۲۹) در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد. او سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل تحریمی در این تیم را به عهده گرفت. از نفیو به‌‌جهت نقشی که در همین دوران در طراحی شبکه تحریم‌ها علیه ایران داشته است به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین معماران شبکه تحریم‌ها ضد ایران یاد می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات