تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 20:39
کد خبر : 12872

پهپادهای چینی در تور تحریم‌های آمریکایی

پهپادهای چینی در تور تحریم‌های آمریکایی

مقام‌های آمریکایی مخصوصا از دوره «دونالد ترامپ» تاکنون بارها درباره فعالیت‌ شرکت‌های تکنولوژیک چینی مانند «دی جی آی» (DJI) ابراز نگرانی کرده‌اند. این شرکت که تولیدکننده عمده پهپاد در سطح جهان محسوب می‌شود و صادرات قابل توجهی نیز به آمریکا داشته و از اواخر پاییز امسال در لیست سیاه واشنگتن قرار گرفته است.   آمریکا

مقام‌های آمریکایی مخصوصا از دوره «دونالد ترامپ» تاکنون بارها درباره فعالیت‌ شرکت‌های تکنولوژیک چینی مانند «دی جی آی» (DJI) ابراز نگرانی کرده‌اند. این شرکت که تولیدکننده عمده پهپاد در سطح جهان محسوب می‌شود و صادرات قابل توجهی نیز به آمریکا داشته و از اواخر پاییز امسال در لیست سیاه واشنگتن قرار گرفته است.

 

آمریکا مدعی است تجهیزات و پهپادهای این شرکت می تواند کارکردی مشابه تجهیزات «هوآوی» برای حزب کمونیست چین داشته باشد. در همین ارتباط «برندان کار» کمیسر کمیسیون ارتباطات فدرال  (FCC)  خواستار قرار دادن این شرکت چینی در لیست سیاه شد و هشدار داد بسیاری از قطعات و تولیدات این شرکت کارکردی مشابه تجهیزات شرکت هوآوی دارند.

 

به گزارش ایران مامن، شرکت هوآوی به‌عنوان بزرگترین مجموعه مخابراتی الکترونیکی چین در سال ۲۰۱۹ به دلیل آنچه کمک به برنامه جاسوسی حزب کمونیست خوانده می‌شد در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت. دولت آمریکا در آن مقطع مدعی بود به دلیل ارتباط ذاتی این شرکت با دولت کمونیست چین، خطر سوءاستفاده از اطلاعات ذخیره شده در زیرساخت‌های ارتباطی این شرکت حتمی است.

 

 

و اما درباره دی جی آی آمریکایی‌ها مدعی‌اند پهپادهای این شرکت و فناوری نظارتی آن‌ها طوری طراحی شده که می‌توانند دامنه وسیعی از اطلاعات را جمع آوری و به سرورهای مرکزی منتقل سازند. گفته می‌شود این پهپادها قادرند تصاویر باکیفیتی از زیرساخت های حیاتی تهیه کنند، فناوری تشخیص چهره پیشرفته‌ای دارند و با استفاده از سنسورهای دقیق خود به‌راحتی می توانند دمای بدن و ضربان قلب افراد را ثبت کنند.

 

ورای تمام این  موارد سیستم کنترل این پهپادها طوری طراحی شده که سرورهای مرکزی در پکن امکان دسترسی به‌تمامی داده‌های ذخیره شده در گوشی کاربر هدایت‌کننده را در اختیار دارند. یکی از مقام‌های سابق پنتاگون ادعا کرده شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از اطلاعات به چین منتقل می‌شود.

 

چند ماه قبل اداره امنیت داخلی آمریکا هم در خصوص خطرات پهپادهای ساخت شرکت‌های چینی هشدار داده بود. به باور کارشناسان این نهاد امنیتی عمده پهپادهای موجود در آمریکای شمالی که بیشتر آن‌ها ساخت کمپانی DJI هستند، می توانند اطلاعات حساس را به چین منتقل کنند. در واکنش به اتهامات ارائه شده شرکت «دی‌جی‌ای» بیانیه‌ای صادر کرد و مدعی شد امنیت فناوری ما مستقلاً از سوی دولت و شرکت‌های مهم آمریکایی تأیید شده است؛ گفته‌هایی که بیانیه شرکت هوآوی قبل از قرار گرفتن در لیست سیاه را تداعی می‌کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات