تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 17:14
کد خبر : 12894

دلایل قالیباف برای اصرار بر یارانه‌پراکنی در گیرودار تصویب طرح صیانت

دلایل قالیباف برای اصرار بر یارانه‌پراکنی در گیرودار تصویب طرح صیانت

اولین روزهای اسفندماه، مجلس وارد فاز تعیین تکلیف پرونده‌های پرتعارض خود شد و کمیسیون مشترک طرح صیانت رای به تصویب کلیات آن داد.   به گزارش «جماران»، «محمد کشوری» مشاور آی سی تی در این باره نوشت: ریاست کمیسیون مشترک به عجیب‌ترین شکل ممکن و بدون دادن فرصت صحبت به نمایندگان (بجز یک نفر به

اولین روزهای اسفندماه، مجلس وارد فاز تعیین تکلیف پرونده‌های پرتعارض خود شد و کمیسیون مشترک طرح صیانت رای به تصویب کلیات آن داد.

 

به گزارش «جماران»، «محمد کشوری» مشاور آی سی تی در این باره نوشت: ریاست کمیسیون مشترک به عجیب‌ترین شکل ممکن و بدون دادن فرصت صحبت به نمایندگان (بجز یک نفر به مدت حدود دو دقیقه) و نماینده مرکز پژوهش‌ها و سایر دستگاه‌ها، در عرض کمتر از سی ثانیه برای کلیات طرح صیانت رای گرفت و کلیات طرح رای آورد.

 

«غلامرضا قزلجه» نماینده بستان‌آباد درباره روند تصویب کلیات می‌گوید: به ما پیامک داده‌اند و می‌خواهند امروز در ۴۵ دقیقه برای طرح صیانت تصمیم‌گیری کنند. رییس مجلس گفت این تنها یک دعوت شخصی است! ما حواسمان به پیشنهادهای بودجه و گزارش تلفیق است؛ نمی توانیم در ۴۵ دقیقه برای طرحی با این اهمیت تصمیم‌گیری کنیم.

 

 

به گزارش ایران مامن، پیش از تصویب عجیب کلیات طرح صیانت، سرنوشت ارز ترجیحی محل مجادله درون‌مجلسی قرار گرفت و در این باره رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، اعلام کرد تلفیقی‌ها نظر نهایی خود را شامگاه سوم اسفند اعلام می‌کنند.

 

پس از اصرار کمیسیون تلفیق بر ادامه پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس با استناد به درخواست نماینده اراک، بند مربوط به ارز ترجیحی را به کمیسیون تلفیق بازگرداند؛ تصمیمی که مجادلات زیادی را ما بین برخی نمایندگان با قالیباف به دنبال داشت.

 

«مجتبی ذوالنوری» با وجود بسته بودن تریبونش فریاد زد: چون نظر و اراده و اصرار شما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، نزدیک به چهار ساعت از وقت مجلس را با غیرعلنی کردن گرفتید. آقای دکتر به شعور نمایندگان احترام بگذارید.

 

بعد از اظهارات «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه حذف رانت ارز ترجیحی یعنی ۶ برابر کردن قیمت‌ها و مجلس دارد روی خطی می‌رود که مقابل مردم بایستد، قالیباف پاسخ داد: حرف سیاسی نزنید!

 

این مجادلات باعث شد تا «عبدالحسین روح الامینی» نماینده تهران دو طرف را چنین خطاب قرار دهد: مباحثی بین رئیس مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد که باید بگویم اینجا جای پوپولیسم و یا رأی آوری نیست و نمایندگان باید به مباحث کارشناسی بودجه بپردازند.

 

و اما درباره دلایل مخالفت قالیباف با ادامه پرداخت ارز ترجیحی به ازای بی‌تغییرماندن مبلغ یارانه در بودجه ۱۴۰۱، نظرها مختلفی ارائه شده است.

 

بعد از وعده‌های دولتی‌ها مبنی بر افزایش یارانه به خصوص برای اقشار آسیب‌پذیر، رای کمیسیون تلفیق عملا بار مسئولیت محقق نشدن این وعده را به گردن مجلسی می‌اندازد که قالیباف در راس آن نشسته است.

 

از سوی دیگر و آنچنان که بسیاری از اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند افزایش مبلغ یارانه و حذف یکباره ارز ترجیحی رشد چشمگیر نقدینگی و تورمی شدید را به دنبال خواهد داشت و کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم را مخدوش خواهد ساخت؛ وضعیتی که از دید منتقدان قالیباف برای او چندان هم نامطلوب نیست.

 

در این میان، برخی رسانه‌ها مخصوصا فارسی‌زبان‌های خارجی طی روزهای گذشته با برجسته‌کردن ابعاد امنیتی مساله حذف یا ادامه ارز ترجیحی، توجهی ویژه به نشست غیرعلنی بهارستانی‌ها با مسئول اطلاعات سپاه پاسداران داشتند و آن را نشانه‌ای از نگرانی سیاستگذاران از پیامدهای هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه عنوان کردند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات