تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1400 - 12:30
کد خبر : 13074

«روس‌نفرتی» در اوج؛ مقصر تعویق توافق هسته‌ای کیست؟

«روس‌نفرتی» در اوج؛ مقصر تعویق توافق هسته‌ای کیست؟

حدود یک ماه پیش بود که ادای احترام سفیر مسکو در تهران به «الکساندر گریبایدوف» سفیرمختار روسیه تزاری و مامور تدوین و اجرای قرارداد «ترکمانچای»، به مواضع ضدروسی در ایران دامن زد.   به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» از سال ۱۲۰۷ تاکنون اولین بار است که سفیر روسیه به خود اجازه می‌دهد ادای احترام خود

حدود یک ماه پیش بود که ادای احترام سفیر مسکو در تهران به «الکساندر گریبایدوف» سفیرمختار روسیه تزاری و مامور تدوین و اجرای قرارداد «ترکمانچای»، به مواضع ضدروسی در ایران دامن زد.

 

به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» از سال ۱۲۰۷ تاکنون اولین بار است که سفیر روسیه به خود اجازه می‌دهد ادای احترام خود را به گریبایدوف رسانه‌ای کند. پس از آن «سیدرسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه هم با انتشار تصویری از گلوله توپ روس‌ها بر گلدسته امام رضا (ع) نوشت در تاریخ ماندن به سود ملت‌ها نیست.

 

 

در ادامه، حمله روسیه به اوکراین باعث شد تا احساسات ضدروسی در ایران نیز چند برابر شود و افکار عمومی پس از انتشار تصاویر اقداماتی نظیر بمباران بیمارستان کودکان ماریوپول در جنگ اوکراین به شدت سویه‌های ضدروسی پیدا کند.

 

به گزارش ایران مامن، آنچه بیش از تهاجم روسیه به اوکراین خشم بسیاری را در ایران برانگیخته، اتهام به بن‌بست کشاندن مذاکرات هسته‌ای است که بسیاری برای تحول در اوضاع بازار و اقتصاد انتظارش را می‌کشند.

 

چند روز پیش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل وجود برخی «عوامل خارجی» در حصول توافق نهایی وقفه‌ای به وجود آمده است. پس از این اعلام بلافاصله نگاه‌ها به درخواست تازه مسکو از آمریکا و طرف‌های برجامی برای برکنار ماندن روابط اقتصادی با ایران از تحریم‌های تازه ضدروسی دوخته شد.

 

«گروگان گرفتن برجام» به سرعت تبدیل به عنوان اتهام جدید روسیه شد و مسکو هدف احساسات ضدروسی گسترده‌تری قرار گرفت. به عنوان مثال، «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی روس‌ها را «کفتار قرن ۲۱» خطاب کرد.

 

 

در این میان، روزنامه «جمهوری اسلامی» روس‌ها را در حملات اسرائیل به سوریه و شهادت اخیر دو پاسدار مقصر دانسته و برخی هم توافقات پشت پرده در ملاقات اخیر میان مقامات تل‌آویو و مسکو را  عامل بن بست در مذاکرات می‌دانند.

 

در شرایطی که به دلایل مختلف از مجادله «لوان جاگاریان» سفیر روسیه با برخی رسانه‌های ایران بر سر کاربرد واژه «عملیات ویژه» به جای تهاجم و تجاوز تا نقش «میخائیل اولیانوف» و روسای وی در مذاکرات وین، بسیاری تمایلات ضدروسی‎شان به اوج رسیده، برخی رسانه‌ها همچنان به دفاع از روسیه می‌پردازند.

 

در این بار «کیهان» نوشته آمریکا کارشکنی علیه مذاکرات را به گردن روسیه می‌اندازد و در همین راستا، طیفی از رسانه‌ها به نقل از گزارش «میدل ایست آی» نوشته‌اند خودداری آمریکا از خروج نام سپاه از لیست تحریمی و پایان ندادن به ادعاهای هسته‌ای علیه تهران در کنار طرح خواسته‌های جدید، عامل شگفتی و عصبانیت تیم مذاکره‌کننده ایران شده است. برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی مانند «ایران اینترنشنال» هم کوشیده‌اند بیانات روز پنجشنبه رهبر انقلاب مبنی بر لزوم عقب‌ننشستن در مذاکرات به خاطر لغو تحریم‌ها را عامل این بن‌بست قلمداد کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات