تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 - 22:52
کد خبر : 13127

مجادلات اقتصادی بر سر کارنامه نیمسال رئیسی

مجادلات اقتصادی بر سر کارنامه نیمسال رئیسی

ارگان رسمی دولت، روزنامه «ایران» در گزارشی  از «عقبگرد ۱۷,۷ درصدی تورم موادغذایی در دولت سیزدهم» خبر داد و نوشت: در یازدهمین ماه سال و درحالی که ۶ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذشت، نرخ تورم سالانه کشور به ۴۱,۴ درصد رسید که نسبت به ابتدای فعالیت دولت، افت قابل توجهی نشان می‌دهد.   این روزنامه

ارگان رسمی دولت، روزنامه «ایران» در گزارشی  از «عقبگرد ۱۷,۷ درصدی تورم موادغذایی در دولت سیزدهم» خبر داد و نوشت: در یازدهمین ماه سال و درحالی که ۶ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذشت، نرخ تورم سالانه کشور به ۴۱,۴ درصد رسید که نسبت به ابتدای فعالیت دولت، افت قابل توجهی نشان می‌دهد.

 

این روزنامه پیش‌بینی کرده به زعم کارشناسان با تداوم سیاست‌های دولت سیزدهم طی ماه‌های پیش رو، روند نزولی نرخ تورم در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت و روی سفره و معیشت مردم نیز اثر مثبت خواهد گذاشت به‌طوری که مردم با فشار اقتصادی کمتری ناشی از رشد قیمت‌ها مواجه خواهند بود.

 

 

این در حالی است که رسانه‌های منتقد دولت همچنان درباره افسارگسیختگی تورم هشدار می‌دهند و تصمیماتی مانند حذف ارز ترجیحی را عاملی برای تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم می‌دانند. همچنین منتقدانی مانند «محمد مهاجری» کارنامه اقتصادی دولت را با هشتگ «دولت_هیچ» توصیف می‌کنند.

 

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم و رقیب «سیدابراهیم رئیسی» در انتخابات سیزدهم هم در تازه‌ترین توئیت خود در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت درمورد رشد اقتصادی ۳ ماهه پاییز امسال نوشته است: اگر رشد پاییز نشانه دست آورد دولت شما باشد، تداوم رشد نقدینگی و تورم در زمستان هم نشانه دیگری از دست آورد شماست؟

 

و اما درباره چشم‌انداز تورم در سال پیش رو، روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «زنگ خطر گرانی چندبرابری کالاهای اساسی» آورده است: جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از ثبت تورم ۴۷۸.۳ درصدی در قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به پایان پاییز امسال حکایت دارد. گرچه این شاخص نسبت به تابستان امسال ۳۵.۵درصد کاهش یافته است، اما ثبت این تورم بدین معناست که قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) در طول چهار فصل به‌طور میانگین بیش از ۵.۵ برابر رشد داشته‌اند و به گفته کارشناسان اقتصادی قیمت کالاهایی که تاکنون ارز ترجیحی دریافت می‌کرده افزایش می‌یابد.

 

این روزنامه به نقل از «شریف نظام مافی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس نوشته است:  از زمانی که تحریم‌های حداکثری رخ داد و بانک مرکزی هم نتوانست ارزش ریال را همانند گذشته حفظ کند و یارانه ارز برداشته شد واردات کالاها هم گران شدند و نهایتا می‌بینیم که اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی کالاهای اساسی و به خصوص نهاده‌های دام و طیور کم‌کم در حال مشخص شدن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات