تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فروردین 1401 - 18:30
کد خبر : 13200

دست‌آموزهای آمریکا در افغانستان چرا به داعش می‌پیوندند؟

دست‌آموزهای آمریکا در افغانستان چرا به داعش می‌پیوندند؟

چندی پیش مساله داعشی شدن گروهی از نیروهای ویژه نظامی افغانستان که به دست آمریکایی آموزش دیده بودند در رسانه‌های غربی انعکاس یافت. این مساله در حالی مطرح شده که تجربه مشابهی در عراق و در سال‌های نه‌چندان دور به وقوع پیوسته است؛ تجربه تلخی که نگرانی نیروهای امنیتی طالبان و نیز سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای

چندی پیش مساله داعشی شدن گروهی از نیروهای ویژه نظامی افغانستان که به دست آمریکایی آموزش دیده بودند در رسانه‌های غربی انعکاس یافت. این مساله در حالی مطرح شده که تجربه مشابهی در عراق و در سال‌های نه‌چندان دور به وقوع پیوسته است؛ تجربه تلخی که نگرانی نیروهای امنیتی طالبان و نیز سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه را با خود به همراه داشته است.

 

برمبنای یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی غربی، تعدادی اندک اما رو به افزایش از اعضای نیروهای ویژه نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان که از سوی نیروهای آمریکایی آموزش دیده بودند برای مبارزه با طالبان به داعش پیوسته‌اند. برخی از ناظران ابراز نگرانی می‌کنند که این سربازان جدید عملاً در حال تجهیز داعش به مهارت و تخصص‌های پیشرفته هستند؛ تحولی که ممکن است شکست این گروه را ماه‌ها و حتی سال‌ها به تأخیر اندازد.

 

 

ادعا می‌شود چند هفته بعد از تسلط طالبان بر افغانستان گروه کوچکی از جنگجویان در مناطق شمالی این کشور متعهد شدند در مقاومت مسلحانه علیه این گروه شرکت کنند. آن‌ها زیر نظر «احمد مسعود» رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان موسوم به جبهه پنجشیر متحد شدند اما این گروه ظاهراً شکست خورده  و اکثرشان از کشور گریخته‌اند؛ تحولی که ظاهراً پایان مقاومت‌های مسلحانه در برابر طالبان بوده است.

 

بااین‌حال، طیفی از اعضای ارتش سابق و سازمان‌های امنیتی وجود دارند که از زمان تسلط طالبان شغل و درآمد خود را از دست داده و از مرگ به دست طالبان هراس دارند. برای این قبیل از افراد تنها راه مقاومت مسلحانه در برابر طالبان پیوستن به داعش است. بر اساس گزارش «وال‌استریت ژورنال» تعداد نسبتاً کم اما رو به رشدی از اعضای سابق آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی افغانستان اکنون به داعش پیوسته‌اند.

 

این روزنامه مدعی شده برای تهیه گزارش خود با رهبران طالبان، مقام‌های امنیتی سابق جمهوری افغانستان و افراد جدا شده از داعش مصاحبه کرده است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد برخی از افرادی که به «داعش خراسان» پیوسته‌اند توسط آمریکا برای جنگ های نامتعارف و روش‌های نوین جمع‌آوری اطلاعات آموزش‌دیده بودند؛ موضوعی که بیش‌ازپیش بر نگرانی‌ها افزوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات