تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 12:57
کد خبر : 13291

مذاکرات هسته‌ای در وضعیت جدید استندبای

مذاکرات هسته‌ای در وضعیت جدید استندبای

به گزارش ایران مامن، مذاکرات هسته‌ای برخلاف تب و تاب چند ماه گذشته دوباره وارد وضعیتی شبیه هفته‌های پایانی دولت قبل شده است؛ اوضاع مذاکرات را از جمع شدن چادر خبرنگاران مقابل هتل محل مذاکرات وین می‌توان دریافت.   در همین وضعیت، آخرین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام و درخواست همتای چینی وی

به گزارش ایران مامن، مذاکرات هسته‌ای برخلاف تب و تاب چند ماه گذشته دوباره وارد وضعیتی شبیه هفته‌های پایانی دولت قبل شده است؛ اوضاع مذاکرات را از جمع شدن چادر خبرنگاران مقابل هتل محل مذاکرات وین می‌توان دریافت.

 

در همین وضعیت، آخرین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام و درخواست همتای چینی وی که واشنگتن به نگرانی‌های مشروع تهران در وین پاسخ دهد، تبدیل به مهمترین کش و قوس‌های برجامی شده است ضمن اینکه روزنامه «شرق» تحت عنوان «شادمانی هسته‌ای در سکوت وین» خبر داده دولت نخستین روز ملی فناوری هسته‌ای خود را برگزار می‌کند.

 

«اعتماد» هم در این باره نوشته است: مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و ۱+۴ و ایالات متحده در وین متوقف شده و از آخرین باری که انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام تهران را به واشنگتن رسانده قریب به سه هفته می‌گذرد و ایران هنوز پاسخ کاخ سفید را به پیشنهاد خود دریافت نکرده است. به‌‌رغم توقف مذاکرات رسمی و علنی، حاشیه‌ها پیرامون توافق در تهران و واشنگتن هر روز پررنگ‌تر از متن می‌شود و چه بسا که به زودی متن هم تحت تاثیر این حاشیه‌سازی‌ها قرار بگیرد.

 

 

در شرایطی که امام جمعه موقت تهران هشدار داده نباید گذاشت کلاه قبلی در جریان برجام بر سرمان برود، در پایتخت‌های ایران و ایالات متحده، مخالفان احیای برجام در مجلس شورای اسلامی و کنگره ایالات متحده خط و نشان‌کشی در ناصواب خواندن توافق را جدی‌تر از گذشته آغاز کرده‌اند. در ایران، برخی نمایندگان متعلق به طیفی از اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی با ادعای دسترسی به متن توافق آماده اجرا برای بازگشت به برجام معتقدند که تیم مذاکره‌کننده به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه خطوط قرمز مدنظر ایران را رعایت نکرده است، همزمان در واشنگتن جمع معدودی از دموکرات‌های هم‌حزب «جو بایدن» رییس‌جمهور در مخالفت با احیای برجام کنفرانس خبری تشکیل می‌دهند و جمهوری‌خواهان نیز بر تلاش‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر احیای این توافق می‌افزایند.

 

و اما آیا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده خارج می‌شود؟ این سوال این روزها بارها و بارها در نشست‌های خبری از مقام‌های آمریکایی پرسیده می‌شود.

 

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیرا در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» درباره احتمال حصول توافق در وین با اشاره به اینکه خوش‌بین نیست، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک «سازمان تروریستی» است، گفت: «بله، همین‌طور است.» در ادامه مجری برنامه پرسید: آیا سپاه همچنان «سازمان تروریستی» باقی خواهد ماند یا خیر. بلینکن در جواب گفت: «درباره اینکه در مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزییات نمی‌شوم.»

 

 

در تحولی مرتبط، آنتونی بلینکن بامداد پنجشنبه در دیدار با «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره مسائل مختلفی از جمله ایران و اوکراین گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و همتایانش در تروییکای اروپایی، آمادگی خود را برای سناریوهای دیگر در مورد ایران، در صورت لزوم اعلام کرده اما تاکید کردند که راه‌حل دیپلماتیک بهترین نتیجه برای مذاکرات هسته‌ای ایران است.

 

پس از بلینکن، سخنان «مارک میلی» رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا در پاسخ به پرسشی مشابه در حضور اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد. مارک میلی با تکرار این ادعا که ایران یکی از تهدیدهای اصلی پیش روی ایالات متحده است، گفت: «ایران به دنبال تغییر دادن نظم منطقه‌ای به نفع خودش است و احتمالا یک تهدید منطقه‌ای مهم علیه ایالات متحده و شریکان و متحدان ما باقی خواهد ماند.» در ادامه این جلسه، مارک میلی در پاسخ به سوال یکی از سناتورها گفت که از خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» حمایت نمی‌کند.

 

در سخنان میلی، تفکیک میان سپاه قدس و مجموعه سپاه پاسداران توجه بسیاری را به خود جلب کرد و برخی کارشناسان معتقدند که این تفکیک به معنای موافقت احتمالی کاخ سفید با خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا باشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات