تاریخ انتشار : دوشنبه 16 خرداد 1401 - 23:05
کد خبر : 13946

جنگ عجیب ارزهای دیجیتال میان روسیه و اوکراین

جنگ عجیب ارزهای دیجیتال میان روسیه و اوکراین

برخی از رخدادهای روابط بین‌الملل به دلیل اهمیتی که دارند تبدیل به یک مبدا تاریخ در سپهر سیاست جهانی می‌شوند.   اگر تاریخ ۲۵۰ساله روابط بین‌الملل را مرور کنیم با وقایع مهمی چون جنگ‌های استقلال در آمریکا، انقلاب فرانسه، جنگهای ناپلئون، کنگره وین، وحدت آلمان و ایتالیا، جنگ روسیه با ژاپن، جنگ جهانی اول، فروپاشی

برخی از رخدادهای روابط بین‌الملل به دلیل اهمیتی که دارند تبدیل به یک مبدا تاریخ در سپهر سیاست جهانی می‌شوند.

 

اگر تاریخ ۲۵۰ساله روابط بین‌الملل را مرور کنیم با وقایع مهمی چون جنگ‌های استقلال در آمریکا، انقلاب فرانسه، جنگهای ناپلئون، کنگره وین، وحدت آلمان و ایتالیا، جنگ روسیه با ژاپن، جنگ جهانی اول، فروپاشی عثمانی، بحران ۱۹۲۹، جنگ جهانی دوم، تاسیس رژیم صهیونیستی، جنگ ویتنام، انقلاب اسلامی ایران، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حوادث یازده سپتامبر و همه‌گیری کرونا مواجه می‌شویم که هرکدامشان پایانی بر برخی از روندهای گذشته و سرآغاز شکل‌گیری روندهای جدیدی در روابط بین‌الملل بوده‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، تردیدی وجود ندارد که حمله نظامی روسیه به اوکراین را نیز باید در زمره همین وقایع مهم در نظر گرفت؛ رویداد بسیار مهمی که توانسته ضمن پایان دادن به برخی روندها، نقطه‌آغازی برای روندهای جدید جهانی باشد.

 

شواهد موجود نشان از آن دارد که این جنگ را باید اولین نبرد بزرگ تاریخ در عصر رمزارزها به شمار آورد؛ اتفاقی که بدون‌تردید بیش از هر چیز بخش‌های مهمی از حاکمیت ملی دولت‌های وستفالیایی را نشانه رفته است.

 

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جنگ اوکراین عمدتاً از طریق ارزهای دیجیتال تامین مالی می‌شود. در حالی که شواهد متعددی از برنامه‌های دولت اوکراین برای استفاده از این ظرفیت دیده می‌شود، کشورهای غربی نگران استفاده روسیه از رمزارزها برای دور زدن تحریم ها هستند. به همین دلیل است که این جنگ را باید از بسیاری جهات سرآغاز نبردهای جدید به شمار آورد. نبردهایی که در دوران اقتصادی دیجیتالی‌شده کنونی مختصاتی کاملاً متفاوت پیدا کرده‌اند.

 

اگرچه درگیری و نزاع با استفاده از سرمایه گذاری‌های جمعی پدیده جدیدی نیست و در سال‌های نخست پس از تاسیس رژیم اسرائیل بیش از پنجاه میلیون دلار کمک از سراسر جهان برای تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی جمع آوری شد یا در دهه ۱۹۷۰ گروه شبه نظامی ارتش جمهوری خواه ایرلند جریان ثابتی جهت دریافت کمک های مالی از حامیان خود در کشورهای متعدد ایجاد کرد، با این حال ماهیت فراگیر اینترنت و ارزهای دیجیتال جنبه متمایز دیگری به جنگ اوکراین بخشیده است.

 

نکته بسیار مهم در این رابطه آن است که برخی از جنبه‌های این جنگ به طور فزاینده ای تحت تاثیر فعالیت «سازمان‌های مستقل غیر متمرکز» قرار گرفته است. این سازمان‌ها جوامع آنلاین متعلق به اعضاء هستند که خارج از هر چارچوب نظارتی و اجباری دولت ها، در تامین مالی جمعی خود استقلال عمل دارند.

 

 

با اینکه هیئت مدیره مشخصی برای نظارت بر این نهادها وجود ندارد اما در عوض سوابق تراکنش‌های مالی در یک «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می شود. بنابراین آنها در یک «منطقه خاکستری قانونی» فعالیت می‌کنند که ارزهای دیجیتال تراکنش های مالی آنها را تسهیل می دارد.

 

در سالهای اخیر دولت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین آرزوی تبدیل کردن این کشور به بازیگری پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال را داشته و گفته می‌شود دولت اوکراین تنها چند دقیقه پس از شروع تهاجم روسیه صندوق رسمی ارز دیجیتال راه اندازی کرد.

 

آن طور که برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند کی‌یف ظرف چند روز از طریق این صندوق بیش از ۲۲ میلیون دلار کمک جمع آوری کرد و به صورت مستمری بر حجم کمک ها افزوده می شود. سازمان های مستقل غیرمتمرکز طرفدار اوکراین مانند (Come Back Alive) کمک های قابل توجهی برای حمایت از ارتش اوکراین و شبه نظامیان طرفدار دولت ارائه داده اند. البته رمزارزها تنها همیار دولت اوکراین نبوده‌اند.

 

بسیاری از کشورهای غربی با ابراز نگرانی از اینکه دولت روسیه برای فرار از تحریم های بین المللی به استفاده از ارزهای دیجیتال متوسل شود، درصددند تا موانع هوشمندانه‌تری را برابر مسکو ایجاد کنند.

 

کشورهای غربی می‌دانند که ارزهای دیجیتال ممکن است به مسکو اجازه دهد موانع ناشی از تحریم‌ها به خصوص قطع ارتباط با سیستم مالی بین المللی موسوم به «سوئیفت» را دور بزند. به خاطر وجود همین نگرانی است که کی‌یف تلاش دارد ضمن مذاکره با صرافی های مطرح حوزه رمز ارز محدودیت هایی برای فعالیت کرملین ایجاد کند. با این حال کارشناسان باور دارند با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این نوع از نهادها امکان ایجاد محدودیت برای دولت روسیه سخت خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات