تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 - 16:18
کد خبر : 13963

تبلیغات الوات

تبلیغات الوات

روزنامه صدا و سیما در گزارشی با عنوان «سه، دو، یک، عربده!» درباره حضور اراذل و اوباش روی پرده سینما می‌نویسد: در چند سال اخیر، سینمای ایران به این جماعت محدود روی خوش نشان داده و پای اراذل و عربده‌کش‌ها به فیلم‌ها هم باز شده است. برخی فیلمسازان به بهانه سینمای رئالیستی و مبتنی بر

روزنامه صدا و سیما در گزارشی با عنوان «سه، دو، یک، عربده!» درباره حضور اراذل و اوباش روی پرده سینما می‌نویسد: در چند سال اخیر، سینمای ایران به این جماعت محدود روی خوش نشان داده و پای اراذل و عربده‌کش‌ها به فیلم‌ها هم باز شده است. برخی فیلمسازان به بهانه سینمای رئالیستی و مبتنی بر واقعیت و روایت طبقات محروم و محله‌های فقیرنشین، داستان‌هایی با محوریت و نقش تعیین‌کننده لات‌ها و لمپن‌ها به تصویر می‌کشند که از قضا مورد توجه بعضی مخاطبان هم قرار گرفته است.

 

«جام جم» با اشاره به فیلم‌هایی مانند «شنای پروانه»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «علف زار» یا سریال‌های نمایش خانگی مانند «سیاوش» و «یاغی» می‌افزاید: فارغ از ترسیم کاراکترهایی جذاب و سمپات که کار قصه را راه می‌اندازد، نباید از تبعات منفی تکرار این روند و ترویج این قبیل صحنه‌های خشن و ادبیات لمپنی بر مخاطبان به‌ویژه نسل جوان، نوجوان و کودک گذشت.

 

این در حالی است که صدا و سیما خود از میانه اردیبهشت با سریالی به نام «حکم رشد» درگیرِ نوعی ترویج سبک زندگی اوباشگرانه شده است.

 

اوباشی که از نسخه صدا و سیمایی هولناک‌ترند

 

با این حال، مشخصا جولان لات‌ها در فضای مجازی بسیار گسترده‌تر از رسانه‌هایی مانند صدا و سیما است؛ وضعیتی که گفته می‌شود بی‌تناسب با جولان آنان در فضای واقعی جامعه نیست.

 

نمایی از فیلم علفزار

 

به نوشته «جوان» آن طور که فضای مجازی نشان می‌دهد با اراذلی سروکار داریم که از هیچ کس نمی‌ترسند، گویا مجازات‌های تعیین شده بازدارنده نبوده است چرا که با افتخار از اعمال مجرمانه‌شان صحبت می‌کنند و فیلم‌هایی را که از خود گرفته‌اند انتشار می‌دهند. این اوباش حتی ایستادگی مقابل پلیس را مایه بزرگی‌شان می‌دانند و طوری رفتار می‌کنند که گویا با زندانی شدن هم آب در دلشان تکان نمی‌خورد. آن‌ها هر چقدر بیشتر دستگیر شوند بیشتر افتخار می‌کنند و در میان خودشان معتقدند که تعدد رفت و آمدشان به زندان و مقدار روز‌ها و سال‌هایی که حبس کشیده‌اند، کارنامه‌شان را درخشان‌تر کرده است!

 

در فیلم‌های اخیری که از اوباش منتشر شده مشخص است که دیگر به سلاح سرد و قمه قانع نیستند بلکه آن‌ها با سلاح گرم ظاهر می‌شوند و با تیراندازی هوایی، حس ترس و وحشت بیشتری را در جامعه ایجاد می‌کنند. آنقدر رویه اخیر اراذل و اوباش، ترسناک شده است که انتظار می‌رود به زودی فیلم تیراندازی آن‌ها به سمت افراد هم منتشر شود.

 

رسانه اوباش را تبلیغ می‌کند یا تقبیح؟

 

به طور حتم انتشار فیلم‌های اراذل و اوباش در فضای مجازی در میان نوجوانان و جوانان جامعه تاثیر سوءی خواهد گذاشت و آن دسته از افرادی که مستعد اوباش شدن باشند از این فیلم‌ها الگو می‌گیرند و تبدیل به یکی از اراذل در آینده خواهند شد. از یک سو باید برخورد‌های شدیدی با آن‌هایی که آرامش جامعه را به هم ریخته‌اند صورت بگیرد و فیلم آن نیز منتشر شود تا درس عبرتی برای آن‌هایی که فکر اوباش‌گری را در سر دارند، باشد و از سوی دیگر باید با انتشار این فیلم‌ها و اثرات سو آن مقابله کرد. به همین دلیل باید این مسئله مدنظر قرار گیرد که چطور فضای مجازی را کنترل کنیم تا بستری برای جولان اوباش نباشد؟

 

تصویری از سریال سیاوش

 

«سینا تفنگچی» متخصص فناوری‌های نوین رسانه‌ای و مدرس علوم ارتباطات می‌گوید: متاسفانه واژه‌ای به نام اوباش اینترنتی داریم که درباره آن تحقیقات زیادی انجام شده است، اما ضعف‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد که باید توجه بیشتری به آن شود.

 

او به ضرورت تولید محتوای مناسب در فضای مجازی تاکید می‌کند و اظهار می‌دارد: یکی از کار‌هایی که می‌توان برای مقابله با اوباش‌گری در فضای مجازی انجام داد، تولید محتوای مناسب و جایگزین آن در شبکه‌های اجتماعی است. این مسئله با اقدامات وزارت ارشاد و قوه قضاییه میسر خواهد شد طوری که با ایجاد فراخوان یا مسابقه از فعالان رسانه کمک بخواهند و محتوا‌های مناسبی برای مقابله با اوباش‌گری تولید کنند.

 

صحنه ای از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

 

تفنگچی می‌افزاید: پالایش محتوا نیز می‌تواند به سالم‌سازی فضای مجازی کمک زیادی کند. این سیاستی بوده که پیش‌تر در دستور کار قرار گرفته، اما بعد از مدتی متوقف شده است. امروز خیلی راحت‌تر می‌توان روی این سیاست کار شود، چرا که طی پنج سال اخیر، تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی به پیشرفت چشمگیری رسیده است. افراد با پالایش محتوا می‌توانند یک سری از کلمات را فیلتر کنند تا محتوا یا کامنت مرتبط با آن کلمه نامناسب را نبینند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات