تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 13:05
کد خبر : 14760

امکاناتی که روسیه برای کشیدن ترمز گازی قطری‌ها دارد

امکاناتی که روسیه برای کشیدن ترمز گازی قطری‌ها دارد

هر چند جنگ به هیچ وجه رخداد مطلوبی نیست و هر بی‌ثباتی و ناامنی در جهان برای ملت‌ها برآیندی منفی دارد اما روسیه‌ی گرفتار در جنگ برای ما شریک بهتری است.   در شرایط گرفتاری رئیس‌جمهوری روسیه است که روسای جمهوری چون «سیدابراهیم رئیسی» و «رجب طیب اردوغان» می‌توانند در تهران رندبازی‌های دیپلماتیک «ولادیمیر پوتین»

هر چند جنگ به هیچ وجه رخداد مطلوبی نیست و هر بی‌ثباتی و ناامنی در جهان برای ملت‌ها برآیندی منفی دارد اما روسیه‌ی گرفتار در جنگ برای ما شریک بهتری است.

 

در شرایط گرفتاری رئیس‌جمهوری روسیه است که روسای جمهوری چون «سیدابراهیم رئیسی» و «رجب طیب اردوغان» می‌توانند در تهران رندبازی‌های دیپلماتیک «ولادیمیر پوتین» را تلافی کنند؛ اولی که به تلافی وقایع مسکو به پیشوازش نرفت و دومی نزدیک به یک دقیقه پوتین را معطل کرد و سرپا نگه داشت.

 

 

به گزارش ایران مامن، ایران هر چند بعد از جنگ اوکراین و به خاطر تخفیفات عجیب و غریب روسیه به چینی‌ها در فروش نفت ضررهایی هنگفت را متحمل شده اما نسبت به قبل دست بالاتری برای همکاری های نفتی و گازی با کشوری دارد که آن هم درگیر تحریم است؛ خصوصا در همکاری روس‌ها می‌توان به توقف یکه‌تازی قطری‌ها در میادین مشترک اندیشید.

 

 

در حاشیه دیدار روسای جمهور سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در تهران مدیر عامل شرکت نفت ایران از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد. این تفاهم‌نامه می‌تواند ارزش ۴۰ میلیارد دلاری داشته باشد و بعضی از رسانه‌ها از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه نفتی یاد کردند.

 

«عبدالعلی رحیمی مظفری» عضو کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره به شهروند گفته است: تفاهمنامه مزبور در صورت اجرایی شدن از دو حیث برای اقتصاد مفید است، یکی اینکه ما نیازمند سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی مشترک خود هستیم. طبیعتا هم این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اشتغال و هم درآمدزایی و… برای کشور  مفید خواهد بود. این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند کمبودهای داخلی در حوزه انرژی را رفع و هم بازارهای بیشتری را در این عرصه ایجاد کند. همچنین این تفاهمنامه مقدمه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز است.

 

ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون مترمکعب گاز دارند که ۳۰ درصد ذخایر دنیاست و نقش مهمی در پایداری انرژی ایفا خواهند کرد. همکاری‌های مشترک این دو کشور می‌تواند نتایج و اثرات مثبت متعددی در توسعه و رشد اقتصادی دو کشور به دنبال داشته باشد. مسأله‌ای که «حسن مرادی» استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران نیز به آن اشاره دارد.

 

وی می‌افزاید: برای روشن‌شدن بهتر این موضوع عنوان می‌کنم، میزان سرمایه‌گذاری شرکت گازپروم روسیه در ایران معادل ایجاد ۲۰ پالایشگاه در کشور است. بنابراین رقم، رقم بالایی است. اگرچه این رقم از سرمایه‌گذاری، هنوز در مقایسه با سرمایه‌گذاری رقبایی همچون قطر باید افزایش یابد.

 

مرادی تحریم‌های صورت‌گرفته علیه شرکت روسی را دلیلی برشمرد که این شرکت را برای سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق کرده است. «سرمایه‌گذاری در طرح‌های ال‌ان‌اجی» یکی از بخش‌های این قرارداد است که از دید این استاد دانشگاه می‌تواند تسهیل‌گر صادرات گاز  ایران به دیگر کشورها باشد.

 

تبدیل گاز به مایع، انتقال آن‌ را ساده‌تر می‌کند، اگرچه طرح‌هایی همچون انتقال خطوط گازی نیز باید دنبال شود، اما این موضوع می‌تواند قدرت‌چانه‌زنی برای صادرات گاز از کشور را افزایش دهد. از دید مرادی این تفاهمنامه یک دستاورد جدی برای جمهوری اسلامی است که زمینه افزایش تولید در میدان‌های مهم مشترک نفتی همچون پارس جنوبی یا به تعبیر قطری‌ها، گنبد شمالی را فراهم می‌سازد.

 

بنابر گزارش‌های منتشرشده این توافق شامل سرمایه‌گذاری روسیه برای اجرای اولین حفاری در میدان پارس شمالی، اجرای پروژه فاز دوم میدان گازی کیش، پروژه فشارافزایی پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های ال‌ان‌اجی، احداث خطوط لوله صادرات گاز، سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی، همکاری‌های علمی و تکنولوژی، صادرات کاتالیست و تولید تجهیزات حساس صنعت نفت  است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات