تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 22:08
کد خبر : 15271

جنگ، تحریم و گریز ناگزیر نزدیک‌ترین دوستان اروپایی پوتین

جنگ، تحریم و گریز ناگزیر نزدیک‌ترین دوستان اروپایی پوتین

دستور حمله به اوکراین که اوایل اسفند گذشته از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه صادر شد، وی را در دشوارترین موقعیت دوره زمامداری وی قرار داده‌است تا جایی که در سفر اواخر تیرماه به تهران، همتایان ترک و ایرانی هم فرصت را برای تلافی رفتارهای متکبرانه‌اش مناسب دیدند.   به گزارش ایران مامن، حالا برخی

دستور حمله به اوکراین که اوایل اسفند گذشته از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه صادر شد، وی را در دشوارترین موقعیت دوره زمامداری وی قرار داده‌است تا جایی که در سفر اواخر تیرماه به تهران، همتایان ترک و ایرانی هم فرصت را برای تلافی رفتارهای متکبرانه‌اش مناسب دیدند.

 

به گزارش ایران مامن، حالا برخی رسانه‌ها از احتمال وقوع کودتا علیه پوتین سخن می‌گویند و همزمان تصاویری از لرزش دست و پایش منتشر می‌کنند.

 

هر چند بخش مهمی از این تصاویر در راستای جنگ تبلیغاتی علیه کرملین قابل بررسی است اما واقعیت این است که نزدیک‌ترین رهبران و شرکت‌ها و حتی الیگارش‌های نزدیک به پوتین، پیوند با او را پرهزینه می‌بینند.

 

نمونه‌ای از شرکت‌های نزدیک به روسیه، «نوکیا» است که سال‌ها با اتهام همداستانی امنیتی با روس‌ها مواجه بوده است.

 

چندی پیش، «نیویورک‌تایمز» با انتشار گزارشی مدعی شد نوکیا به سازمان «اف.اس.بی» روسیه کمک کرده تا سیستم جستجو و سرچ ویژه ای را برای دسترسی به داده های بزرگترین ارائه دهنده خدمات مخابراتی روسیه (MTS) نصب و راه‌اندازی کند.

 

 

این سامانه که در نشریات با عبارت (SORM) معرفی می‌شود، توان جاسوسی آژانس‌های اطلاعاتی روسیه از شهروندانش را ارتقاء داده است. گزارش‌های ادعایی نشان می‌دهد سازمان اطلاعات ملی روسیه از این سامانه برای شنود مکالمات تلفنی، رهگیری ایمیل‌ها، پیام‌های متنی و ردیابی سایر ارتباطات تلفنی استفاده می‌کند. گزارش تایمز می‌گوید از این سامانه برای ردیابی حامیان «الکسی ناوالنی» رهبر مخالفان روسیه استفاده شده است.

 

برخی از گزارش‌ها مدعی اند نوکیا اختصاصاً سامانه (SORM) را برای روس‌ها ایجاد کرده  است. از طرف دیگر برخی از اسناد داخلی که به دست تایمز رسیده نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ شرکت نوکیا صرفاً به سازمان اطلاعات روسیه برای دسترسی یکپارچه به داده‌های بزرگ‌ترین اپراتور این کشور کمک کرده  است.

 

ادعا می‌شود نوکیا با شرکت‌های متعدد دولتی روسیه همکاری داشته و حداقل در ۱۲ شهر بزرگ زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به داده های کاربران را تسهیل کرده است.

 

نوکیا با اعلام اینکه جزئیات برنامه‌ها و زمینه کاری مشتریان خود را محرمانه نگه خواهد داشت از توضیح در خصوص اتهامات ارائه شده خودداری کرده است. ضمن اینکه طرح این‌گونه اتهامات هم‌زمان با حمله روسیه به اوکراین این شرکت را وادار به خروج از روسیه کرده است.

 

«پکا لاندمارک» مدیرعامل شرکت نوکیا کمتر از ۲ ماه بعد از شروع جنگ اعلام داشت ما هیچ امکانی را برای ادامه فعالیت در روسیه تحت شرایط فعلی نمی‌بینیم. با این حال به پشتیبانی از مشتریان خود در روسیه در جریان خروج از این کشور ادامه خواهیم داد. در این مرحله نمی‌توان تاریخ دقیقی برای خروج و زمان لازم برای تکمیل خروج تعیین کرد.

 

نوکیا شرکت چندملیتی فنلاندی است که به طراحی و تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مرتبط با مخابرات، فناوری اطلاعات و لوازم الکترونیکی مصرفی می‌پردازد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ در حدود ۹۲ هزار کارمند داشته و در بیش از ۱۳۰ کشور، فعالیت تجاری دارد. درآمد سالانه نوکیا، حدود ۲۳ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. با این حال در رابطه با روسیه فروش شرکت نوکیا در قیاس با شرکت‌های بزرگ چینی نظیر هواوی و «ضد.تی.ای» بسیار کمتر است.

 

بسیاری این تصمیم نوکیا را علاوه بر تحریم‌های غرب علیه روسیه در ارتباط با تقاضای فنلاند و نیز سوئد برای پیوستن به ناتو ارزیابی می‌کنند یعنی اقدامی که زمانی در فنلاند به عنوان همسایه غربی روسیه در حکم اعلام جنگ به مسکو تلقی می‌شد.

 

با این حال برخی می‌گویند فرارسیدن فصل زمستان شاید برگ برنده‌ای را در دست روس‌ها قرار دهد تا اقدام به اعمال تغییراتی در زمین بازی با غربی‌ها کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات