تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 20:18
کد خبر : 15282

دردی که سفرهای استانی دوا می‌کند

دردی که سفرهای استانی دوا می‌کند

«سیدابراهیم رئیسی» که پایان هفته گذشته به کرمان سفر کرده بود، همه استان‌ها را یک دور به پایان برد و سپس در جلسه سران قوا شرکت کرد تا شنبه‌شب در نهاد ریاست‌جمهوری مورد تقدیر دو رئیس قوه دیگر قرار بگیرد.   به گزارش ایران مامن، در آخرین سفر استانی رئیسی، رسانه‌ها دولت و حامی آن

«سیدابراهیم رئیسی» که پایان هفته گذشته به کرمان سفر کرده بود، همه استان‌ها را یک دور به پایان برد و سپس در جلسه سران قوا شرکت کرد تا شنبه‌شب در نهاد ریاست‌جمهوری مورد تقدیر دو رئیس قوه دیگر قرار بگیرد.

 

به گزارش ایران مامن، در آخرین سفر استانی رئیسی، رسانه‌ها دولت و حامی آن هم تلاش کردند سنگ تمام گذاشته و از رئیس‌جمهور تا جایی که می‌توانند تجلیل‌کنند. پس از انتشار گسترده عکس رئیس‌جمهورِ خاک‌آلوده در روستای سیل‌زده کروچان، بسیاری وی را تحسین کردند و این تصویر روی صفحه اول برخی روزنامه‌ها منجمله «ایران» جای گرفت.

 

 

با این حال، همه روزنامه‌ها نگاهی مشابه نداشتند و برخی هم انتقاد و هشدار درباره سفرهای استانی را در دستور کار قرار دادند.

 

روزنامه «شرق» به قلم «محمد مهاجری» نوشت: سفرهای استانی (به‌ شکلی که وجود دارد) میراث احمدی‌نژاد است که در دوران روحانی نیز کم‌وبیش (به‌ جز زمان شیوع کرونا) تکرار شد و آقای رئیسی نیز به آن همت مضاعف گمارد. حتما دیدار با مردم استان‌ها و شهرستان‌های مختلف پیامدهای مثبتی دارد که شاخص‌ترین آن، احساس مثبتی است که ارزش قائل‌شدن مقامات عالی در شهروندان دور از پایتخت ایجاد می‌کند. با این حال، روشن است که شخص اول اجرائی کشور در یک سفر استانی یک تا یک‌و‌نیم روزه، در مرکز استان اتراق می‌کند یا حداکثر به یک یا دو شهر اطراف سر می‌زند. معنای این رفتار آن است که سفر رئیس‌جمهور، بیشتر جنبه نمادین دارد.

 

به نوشته مهاجری، اما سفرهای استانی با همه خوبی‌اش پس از مدتی تکراری و بی‌اثر می‌شود و دیگر چنگی به دل نمی‌زند. اگر سفرها تبدیل به سیستم نشود، عملا جز افزایش وعده‌ها و نتیجتا بالا‌رفتن هزینه‌ها سودی ندارد.

 

علاوه بر روزنامه اصلاح‌طلب شرق، روزنامه اصولگرای «خراسان» نیز درباره سفرهای استانی چنین هشدار داد: یکی از عواملی که ممکن است اتفاق خوبی را که در سفرهای استانی رقم خورده، به ناامیدی مردم تبدیل کند، به ثمر ننشستن وعده‌ها و مصوباتی است که در سفرهای استانی به تصویب رسیده است. چون در صورت به ثمر ننشستن مصوبات هم دولت متهم به انجام کارهای پوپولیستی می‌شود و هم مردم دیگر به وعده مسئولان چشم امیدی ندارند.

 

به نوشته این روزنامه در ۳۱ استانی که رئیس‌جمهور در طول یک سال گذشته به آن‌ها سفر کرده در مجموع بیش از ۳۵۴۰ مصوبه با اعتبار بیش از ۳۵۸ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است. در این بین خوزستان بیشترین اعتبار را در سفرهای استانی با رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داده و کمترین اعتبار هم به استان خراسان جنوبی با رقم دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

 

«محمدرضا باهنر» هم به «ایلنا» گفته دولت نباید فکر کند فقط سر زدن به مردم مشکلات را حل می‌کند، یکی از کارهای اشتباه وزرا این است که در هر سفر کلی وعده و وعید می‌دهند. در صورتی که امکانات وجود ندارد که وعده می‌دهند، مشکلات با شیوه دستوری حل نمی‌شود.

 

با توجه به این اوضاع، برخی پیشنهاد توقف سفرهای استانی و رسیدگی به مصوبات یک سال گذشته را پیشنهاد داده‌اند تا این مصوبات به سرنوشت دولت‌های قبلی دچار نشود. البته خود رئیسی هم در کرمان گفته سفرهای استانی برای به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام است، آیا شما دیدید یا شنیدید من در کرمان کلنگی به زمین بزنم، منطقه ویژه جازموریان ۱۹ سال معطل مانده و پروژه‌های نیمه‌تمام را خودمان باید به پایان برسانیم و اولویت ما است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات