تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 15:41
کد خبر : 19204

چنبره انواع بلا بر شمال آفریقا

چنبره انواع بلا بر شمال آفریقا
دولت لیبی پیش‌بینی کرده که شمار کشته‌‌ها بر اثر سیل ویرانگر  در شهر ساحلی درنا در شمال لیبی به ده هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها به صد هزار نفر برسد

هنوز سه روز عزای عمومی زلزله شدیدی که جمعه شب گذشته مراکش را لرزاند پایان نیافته بود که لیبی هم گرفتار خشم طبیعت شد.

 

وزارت کشور مراکش (مغرب) شامگاه دوشنبه در تازه‌ترین آمار خود درباره تلفات زلزله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد کشته‌های زمین لرزه شامگاه جمعه در مرکز این کشور به دو هزار و ۶۸۱ تن رسیده است.

 

 

و اما به دنبال جاری شدن سیل و طوفان روز دوشنبه در لیبی که شدیدترین بارندگی‌ها طی ۴۰ سال گذشته در این کشور توصیف شده است، دولت این کشور خواستار کمک‌های بین‌المللی شده است.

 

شهر بندری درنا به ویژه بر اثر طوفان «دانیل» بشدت آسیب دیده است و تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، خانه‌های ویران‌شده و اتومبیل‌های له شده را در خیابان‌ها نشان می‌دهد که در اثر باران‌های شدید غرق در گل و لای شده‌اند.  گفته می‌شود طوفان دانیل که لیبی را درنوردید، دو سد در بالادست این شهر را شکسته و خسارت سنگینی به زیرساخت‌های عمومی و املاک و دارایی‌های خصوصی شهروندان وارد کرده است.

 

 

رئیس دولت وحدت ملی لیبی دوشنبه‌شب به دنبال جان باختن شماری از شهروندان لیبیایی در شرق این کشور بر اثر وقوع ‌طوفان و جاری شدن سیل، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. به گفته شورای محلی، وضعیت شهر درنا خارج از کنترل است. بنا بر اعلان اورژانس، عملیات امدادرسانی و نجات به‌سختی و با کمک بالگرد صورت می‌گیرد و برق و اینترنت در مناطق آسیب‌دیده قطع شده است.

 

اخبار مرتبط

زلزله مراکش و باز هم مساله پیش‌بینی

 

خبرگزاری رویترز به نقل از  وزیر حمل و نقل و هوانوردی دولت لیبی گزارش داد که در اثر سیل ویرانگر در شمال این کشور، ۲۵ درصد از شهر درنا در کرانه جنوبی دریای مدیترانه ناپدید شده است.

 

وزیر بهداشت دولت لیبی پیش‌بینی کرده که شمار کشته‌‌ها بر اثر سیل ویرانگر  در شهر ساحلی درنا در شمال لیبی به ۱۰ هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها به ۱۰۰ هزار نفر برسد. این مقام لیبیایی فاجعه رخ‌داده در این کشور را که سالیان طولانی است درگیر جنگ داخلی بوده، این‌گونه توصیف کرد: یک‌سری از محله‌های شهر کاملاً با ساکنانش بر اثر سیل به دریا ریخته و محو شده است.

 

 

صلیب سرخ جهانی هم گزارش داده بیش از ۱۰ هزار نفر در فهرست ناپدید شدگان هستند.

 

خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ از لیبی گزارش داده در نتیجه سیل در شرق این کشور، جنازه ها در همه جای شهر درنا (شرق لیبی) دیده می شوند. تخریب دو سد در نزدیکی این شهر هم به افزایش تخریب ها و تلفات کمک کرد. سیل باعث شد آب ، مناطق مسکونی، ساختمان ها، بیمارستان ها و مدارس را تخریب و با خود ببرد.

 

لیبی میان دو دولت در شرق و غرب، تقسیم شده است. شهرهای بنغازی در شرق و طرابلس در غرب مرکز دو دولت هستند. سازمان ملل متحد و اکثر کشورهای جهان دولت غرب (طرابلس) را به رسمیت می شناسند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات