تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 11:12
کد خبر : 15334

توافق در مرحله تضامن

توافق در مرحله تضامن

ساعت شنی برجام گویا از حالت خوابیده به حالت ایستاده درآمده و موضع‌گیری‌ طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای بیشتر حاکی از خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است تا جایی که برخی حتی منتظرند طی روزهای آتی این مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد.   «بلومبرگ» به نقل از منابعی دیپلماتیک نوشته اتحادیه اروپا پیشنهادات ایران در

ساعت شنی برجام گویا از حالت خوابیده به حالت ایستاده درآمده و موضع‌گیری‌ طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای بیشتر حاکی از خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است تا جایی که برخی حتی منتظرند طی روزهای آتی این مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد.

 

«بلومبرگ» به نقل از منابعی دیپلماتیک نوشته اتحادیه اروپا پیشنهادات ایران در مذاکرات هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در اظهاراتی که رسانه‌ها آن را مهم برشمرده‌اند گفته است ما از موانع «بزرگ» بر سر راه از سرگیری پایبندی‌ها به برجام از سوی ایران و رفع تحریم‌ها از جانب آمریکا عبور کرده‌ایم و اکنون بحث وجود نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی واشنگتن دیگر بخشی از مذاکرات وین نیست.

 

کاهش شکاف‌های پادمانی

 

«العربی الجدید» به نقل از «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها نوشته می‌توان پرونده پادمانی ایران را بست به شرطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی پایان اختلافاتش را با ایران اعلام دارد.

 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روس‌ها هم از رضایت این کشور از روند مذاکرات خبر داده و اعلام داشته مساله تحقیقات آژانس حل و فصل شده و ایرانی‌ها در پاسخ اخیر خود به اتحادیه اروپا بحثی را مطرح نساخته‌اند. بنابر این طی این هفته یا هفته آینده نشستی در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود.

 

چانه‌زنی‌ها در مرحله تضمین

 

به گزارش ایران مامن، بنابر آنچه رسانه‌ها گزارش داده‌اند اکنون مهمترین مساله ستاندن «تضمین» از آمریکایی‌ها و اعضای برجام در زمینه خروج مجدد از توافق است.

 

«سی ان ان» گزارش داده خواسته ایران دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام است؛ موضوعی که مناقشه‌آمیز شده و تحلیلگران به خصوص در ایران در مورد چند و چون آن اختلاف نظر دارند.

در این باره «محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده که طی روزهای اخیر فعالیت رسانه‌ای گسترده‌ای داشته و البته از سوی مخالفان برجام با انتقاداتی جدی هم مواجه شده توضیح داده هرگونه خروج مجدد آمریکا از توافق باید با هزینه باشد و ضمانت اقتصادی یعنی مصون کردن شرکت‌های خارجی و حمایت از آن‌ها در برابر تحریم.

سرجمع اوضاع اینکه آژانس خواستار اطمینان‌بخشی ایران در زمینه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تهران مترصد امتیازی تحت عنوان تضمین است تا در تضامنی هسته‌ای پرونده مذاکرات بسته شود.

 

با این حال «رویترز» نوشته ممکن است تهران واشنگتن پیشنهاد اروپا را نپذیرند اما احتمالا هیچ‌کدام نیز مرگ توافق را اعلام نخواهند داشت چرا که این مذاکرات به نفع طرفین است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات