تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 22:18
کد خبر : 15517

تورم؛ گذشته، حال و آینده

تورم؛ گذشته، حال و آینده

اظهارات «سیدابراهیم رئیسی» در نشست رسانه‌ای امروز در ارتباط با توفیق دولت سیزدهم در کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم مناقشه‌برانگیز شد. وی با بیان اینکه امروز تورم ۴۰.۵ نیم درصد است گفت از شهریور پارسال تا امسال نرخ تورم ۲۰ درصد افت کرده است.   این گفته‌های رئیس‌جمهوری مبتنی بر آماری است که اخیرا معاون

اظهارات «سیدابراهیم رئیسی» در نشست رسانه‌ای امروز در ارتباط با توفیق دولت سیزدهم در کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم مناقشه‌برانگیز شد. وی با بیان اینکه امروز تورم ۴۰.۵ نیم درصد است گفت از شهریور پارسال تا امسال نرخ تورم ۲۰ درصد افت کرده است.

 

این گفته‌های رئیس‌جمهوری مبتنی بر آماری است که اخیرا معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام داشته و مدعی شده نرخ تورم از ۵۹.۳ به به رقم فعلی رسیده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، این موضوع باعث شد «راستی‌آزمایی‌»‌های رسانه‌ای به سرعت به راه بیافتد؛ راستی‌آزمایی‌هایی که اکثرا می‌گویند نرخ تورم بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار طی یک سال تا حدی کاهش داشته اما نه به قدر ۲۰ درصد و اینکه تورم اگر به شکل نقطه به نقطه محاسبه شود در سال اول فعالیت دولت حتی بیشتر هم شده است.

 

آمار مرداد چه می‌گوید؟

 

بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ درصد رسیده است؛ آماری که اگر به شکل ماهانه در نظر گرفته شود کاهشی شده و همان‌طور که اشاره شد در محاسبه نقطه‌به نقطه سالانه افزایشی.

 

طبق تازه‌ترین گزارش این نهاد، قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه به طور متوسط دو درصد از تیر بیشتر بود. این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه (یعنی میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل) هم ۵۲.۲ درصد بود که نسبت به ماه قبل اندکی کاهش پیدا کرده است.

 

پیش‌بینی تورم تا پایان ۱۴۰۱

 

نرخ تورم ماهانه مرداد امسال، نه تنها پایین‌ترین نرخ ماهانه تورم از شروع سال بود، بلکه از تورم مردادماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ هم کمتر بود. با وجود این، برخی کارشناسان و رسانه‌های اقتصادی می‌گویند در ماه‌های باقی‌مانده از سال، شاخص اصلی تورم (موسوم به نرخ تورم ۱۲ماهه) همچنان بالا می‌رود. اگر در هفت ماه آینده، قیمت‌ها هر ماه، مثل مرداد، تنها دو درصد افزایش پیدا کند، نرخ رسمی تورم در پایان سال به ۴۷ درصد می‌رسد.

 

واکنش عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به اظهارات رئیس‌جمهوری درباره تورم

 

حدود سه ماه پیش شماری از اقتصاددان‌ها در نامه‌ای سرگشاده نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و سیاست جراحی اقتصادی واکنش نشان داده و مدعی شدند مارپیچ افزایش نرخ ارز- تورم، کشور را در معرض خطر بروز تورم سه رقمی و افسار گسیخته قرار داده است؛ پیش‌بینی که حالا با بروز چشم‌اندازهای روشن در خصوص سرنوشت برجام و فرایند احیای آن چندان به واقعیت نزدیک نمی‌نماید.

 

فشار تورم بیشتر روی شانه کیست؟

 

مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم و افزایش قیمت مواد غذایی و خوراکی و دخانی در ماه مرداد نسبت به ماه قبل از آن (تیرماه) ۶ درصد کاهش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار ایران و براساس اعداد، تورم در میان دهک بالای ثروتمند به پایین‌ترین دهک درآمدی، در مردادماه امسال به ۷ واحد درصد رسیده است.

 

واکنش توئیتری رئیس کل سابق بانک مرکزی به گفته‌های امروز رئیسی

 

نرخ تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه ۱۴۰۱ برابر ۴۱.۵ درصد است که در دهکهای مختلف هزینه‌ای در بازه ۳۹.۵ درصد برای دهک دهم (ثروتمند) تا ۴۶.۴ درصد برای دهک اول (کم‌درآمدترین) نوسان دارد که یک فاصله تورمی بین تورم دهک ثروتمند با تورم دهک فقیر قابل توجه (بیش از ۷ درصد) را نشان می‌دهد. این آمار گویای این است که کم‌درآمدترین‌ها در ایران بیشترین نرخ تورم و ثروتمندان کمترین نرخ تورم را در شرایط تورمی موجود تجربه می‌کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات