تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 14:57
کد خبر : 15776

مرگ ژینا و خاکی که سرد نشد

مرگ ژینا و خاکی که سرد نشد

پس‌لرزه‌های جان باختن «مهسا امینی» (ژینا) دختر ۲۲ ساله سقزی که به جرم پوشش نامناسب از سوی گشت پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد، همچنان ادامه دارد.   آمار حیرت‌انگیز از میزان واکنش‌های مجازی به مرگ پرابهام مهسا امینی، از اهمیت این موضوع نزد افکار عمومی حکایت دارد. در روزهای گذشته موجی از واکنش‌ها در انتقاد

پس‌لرزه‌های جان باختن «مهسا امینی» (ژینا) دختر ۲۲ ساله سقزی که به جرم پوشش نامناسب از سوی گشت پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد، همچنان ادامه دارد.

 

آمار حیرت‌انگیز از میزان واکنش‌های مجازی به مرگ پرابهام مهسا امینی، از اهمیت این موضوع نزد افکار عمومی حکایت دارد. در روزهای گذشته موجی از واکنش‌ها در انتقاد به عملکرد گشت ارشاد، حمایت از مهسا و همدردی با خانواده او از سوی مردم، سلبریتی‌ها، تشکل‌های حزبی، بیوت برخی مراجع تقلید و … برانگیخته شده است.

 

 

از سوی دیگر مسئولان ارشد کشور اظهار داشته‌اند این رخداد به طور جدی پیگیری خواهد شد. بنابر اعلام روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری «سیدابراهیم رئیسی» دیروز در تماس با خانواده امینی بیان داشته است: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید.

 

 

واکنش‌های مدنی در انتقاد به عملکرد پلیس امنیت اخلاقی

به دنبال جان باختن ژینا، موجی از انتقادات مدنی متوجه عملکرد نیروی انتظامی شد؛ موجی که بسیاری از چهره‌های نام‌آشنا در حوزه‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و … با آن همراهی کردند. «علی دایی» در صفحه شخصی خود نوشت: «چه به روزگار این سرزمین آوردید. دخترم می‌پرسد چه اتفاقی افتاده؛ چه پاسخی دارم، به کدامین گناه؟»

 

«فاطمه معتمدآریا» هم در صفحه خود نوشت: «کدام جانی، حامی این جنایت است». «اصغرفرهادی» کارگردان هم در صفحه خود آورد: «ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.»

 

راه افتادن کمپین‌هایی چون تراشیدن یا بریدن موی سر در شبکه‌های اجتماعی از موج خشم و اعتراض مردم نشان دارد؛ کمپینی که با همراهی و پیشگامی چهره‌هایی چون «آناهیتا همتی» مورد توجه قرار گرفت.

 

همچنین کشف حجاب از جمله واکنش‌های جمعی اعتراضی است که چهره‌هایی چون «کتایون ریاحی» و «شبنم فرشادجو» بازیگر در شبکه‌های اجتماعی راه انداختند.

 

واکنش سیاست‌ورزان

طیف گسترده‌ای از چهره‌های سیاسی هم این موضوع را دستاویز نقدهای خود به ماهیت و عملکرد گشت ارشاد قرار دادند.

 

«معین‌الدین سعیدی» نماینده مجلس با اشاره به وعده «گشت ارشاد مدیران» رئیسی گفت:  مردم انتظار دارند حساسیت‌ها به حیف و میل کردن بیت المال باشد نه چند تار موی دختران و فرزندان‌شان. با توجه به عدم کارکرد گشت ارشاد در تبیین کردن فرهنگ حجاب باید چنین موضوعی برداشته شود.

 

«محمدرضا مبلغی» رئیس فراکسیون امر به معروف مجلس هم از لزوم تجدیدنظر در شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت.

 

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم موضوع درگذشت مهسا امینی را فقط یک نمونه از بازداشتی‌ها دانسته که رسانه‌ای شد.

 

آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» هم نوشت: در جامعه ای که فساد و سوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی به گوش می رسد و ارقامش حیرت آور است، به یقین نهی از منکر معنای دیگری می ‌یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم برمهم روش خردمندان است.

 

آیت الله محقق داماد

 

«سیدمحمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات هم چنین توئیت زد: آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فسادهای ویرانگر و ناکارآمدی ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!

 

برخی از مراجع تقلید هم در برابر این مساله موضع انتقادی اتخاذ کردند.  آیت‌الله «بیات‌زنجانی» با صدور پیامی «مجموعه‌ رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شد» را «غیرقانونی»، «غیرعقلائی» و «نامشروع» دانست. بیت آیت‌الله منتظری هم چنین برخوردهایی را محکوم کرد.

 

واکنش‌های تشکیلاتی

جبهه‌ اصلاحات، حزب اتحاد ملت و حزب ندای ایرانیان هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای به آنچه بر سر مهسا امینی آمد و به درگذشت او ختم شد، واکنش نشان دادند.

 

جبههٔ اصلاحات ایران ضمن محکومیت شدید این برخورد، خواستار جمع شدن بساط گشت‌ ارشاد، واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمهٔ آمران فاجعهٔ مرگ مهسا امینی شد. حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای خواستار استعفای وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی شد.

 

واکنش چهره‌های خارجی و بازیگران و خوانندگان خارج‌نشین

این واقعه، واکنش ایرانیان خارج‌نشین را هم برانگیخت، از خوانندگان لس‌آنجلسی گرفته تا ایرانیان جلای وطن کرده چون «کیمیا علیزاده» و چهره‌های علمی ایرانی مانند «نازنین بنیادی»

 

این رخداد تلخ، حتی واکنش چهره‌های خارجی را هم به دنبال داشت. «جی‌کی رولینگ» نویسنده کتاب هری‌پاتر، «الیف شفق» نویسنده، «لیه رمینی» بازیگر آمریکایی و تعدادی از چهره‌های سیاسی و هنری.

 

حمایت از نیروی انتظامی

در این میان، گروهی از چهره‌های سیاسی تمام قد از نیروی انتظامی حمایت کردند. سردار «حسین رحیمی» رئیس پلیس تهران یکی از چهره‌های مسئولی است که از عملکرد «قانونی» نیروهای تحت امرش دفاع کرد.

 

برخی مخالفان گشت ارشاد را مورد انتقاد قرار دادند. «مصطفی میرسلیم» با انتقاد از مخالفان گفت: این خصلت منافقان است که سعى مى کنند به هر بهانه اى با سوء استقاده از لجام گسیختگى ‎فضای مجازى، دست به آبروریزى از جمهورى اسلامى بزنند.

 

«محمد حسن قدیری ابیانه» هم گفت: اگر برخورد پلیس باعث سکته مهسا امینی شده باید بقیه هم سکته می کردند.

 

«علی احتشامی» امام جمعه کاشان هم اظهار داشت: «این اتفاق نباید باعث شود تا نظام و آرمان‌های جمهوری اسلامی از سوی عده‌ای مورد هجمه قرار گیرد.» او افزوده: «رفتار غرب در مقابل درگذشت یک بانو و هموطن ما تهاجمی است.»

 

«عطاءالله مهاجرانی» وزیر ارشاد پیشین در صفحه خود نوشت: این حادثه را «نمى‌توان وسیله‌اى براى تصفیه حساب با پلیس قرار داد.خطا و حتی جنایت، به معنى قتل عمد، نمى‌تواند بهانه ملکوک کردن پلیس به شکل کلى شود.»

 

عطاالله مهاجرانی

 

برخی جریان‌های اصولگرا هم  اصلاح‌طلبان را به خاطر واکنش نشان دادن به جان باختن امینی مورد هجمه قرار داده‌اند.

 

«حسین شریعتمداری» در روزنامه «کیهان» نوشت: مدعیان اصلاحات نظیر محمد خاتمی، جهانگیری، عبدالله نوری، جبهه اصلاحات، حزب اتحاد ملت، حزب کارگزاران و یک مشت آدم‌ها و گروه‌های دم‌دستی دیگر، نه فقط از فوت خانم مهسا امینی متأسف نیستند، بلکه از این اتفاق ناگوار خشنود و خوشحال نیز هستند و این رخداد تاسف‌آور را فرصتی برای خالی کردن عقده‌های فرو خورده خود از پیروزی‌های چشمگیر اسلام و انقلاب و مخصوصاً حماسه بی‌نظیر راهپیمایی اربعین تلقی می‌کنند.

 

تجمعات اعتراضی

طی روزهای گذشته تصاویری از تجمعات اعتراضی در سنندج و شهرهایی مانند کرج منتشر شده است. دیروز گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران هم در اعتراض به جان باختن مهسا امینی تجمع کردند. برخی رسانه‌ها از تجمع اعتراضی امروز در دانشگاه امیرکبیر خبر دادند.

 

پیش از این، برخی فعالان مدنی و دانشجویان در نقاط مختلف کشور در اعتراض به این مساله، برای برگزاری تجمعات اعتراضی در روز دوشنبه فراخوان داده‌اند.

 

انتشار تصاویری از آنچه « سی‌تی‌اسکن مهسا امینی» خوانده می‌شود و «ایران اینترنشنال» ادعا کرده آن را یک گروه هکری در اختیار این شبکه قرار داده، ممکن است به این واکنش‌ها دامن بزند. این تصاویر شکستگی جمجمه در سمت راست سر را نشان می‌دهد که ادعا می‌شود در اثر عوارض ناشی از ضربه مستقیم به جمجمه ایجاد شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات