تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 14:01
کد خبر : 21134

آخر و عاقبت ما با هوش مصنوعی؛ مثل زمانی که اینترنت آمد!

آخر و عاقبت ما با هوش مصنوعی؛ مثل زمانی که اینترنت آمد!
بسیاری فکر می‌کنند وقتی می‌توان از سیستمی مانند ChatGPT پرسید که چگونه کسب و کارم را رشد بدهم، دیگر کسی به مشاوران مراجعه نمی‌کند. سال‌ها پیش همین دیدگاه اشتباه با رایج شدن اینترنت و استفاده از موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل شکل گرفت.

از دید بسیاری از ناظران، ورود فناوری هوش مصنوعی به عرصه استفاده عمومی، بسیاری از کسب و کارها را با تحولاتی جدی مواجه کرده و خواهد کرد. برخی این تحولات را به نفع نیروی انسانی و ارتقای کیفیت کار و گروهی به ضرر مشاغل انسان‌محور از خدماتی‌ها گرفته تا حوزه علوم انسانی می‌دانند.

 

واقعیت این است که هر تحول جدید که بر کسب و کارها اثر دارد همزمان باعث ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهایی می‌شود.

 

صنعت تولید محتوا هم از تحولات فناوری هوش مصنوعی اثر پذیرفته است به همین خاطر دیگر خیلی‌ها برای تولید محصولات گرافیکی سراغ نرم‌افزارهای شناخته‌شده سال‌های اخیر نمی‌روند یا بسیارند خبرنگارانی که برای گزارش‌نویسی بیش از سرچ اینترنتی، مصاحبه، جمع‌آوری مستندات میدانی و … روی روبات‌ها حساب می‌کنند.

 

هوش مصنوعی نه تنها در تولید پست‌های انواع شبکه‌های اجتماعی بلکه در گردآوری و تدوین مقالات دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

افزایش ۵ تا ۱۰ برابری سرعت تولید محتوا

اگر مدرسی عملگرا هستید به کمک ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید سرعت تولید محتوای خودتان را بین ۵ تا ۱۰ برابر افزایش دهید. نوشتن یک مقاله ۲۵۰۰ کلمه‌ای حداقل به ۴ ساعت زمان نیاز دارد. سپس باید حداقل یک ساعت وقت بگذارید و آن را ویرایش کنید.

 

به کمک ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توان در ۵ دقیقه یک مقاله ۲۵۰۰ کلمه‌ای تولید و در یک ساعت ویرایش کرد. پس به کمک هوش مصنوعی سرعت تولید محتوا حداقل ۵ برابر می‌شود. البته این موضوع برای مقالات طولانی است. در تولید محتواهای کوتاه سرعت گاهی از ۱۰ برابر هم بیشتر می‌شود.

 

کیفیت فدای سرعت؛ منتظر سیل محتواهای بی‌ارزش و بی‌پایه باشیم؟

هر مطلبی که با هوش مصنوعی تولید می‌شود، قبل از انتشار باید از سوی یک متخصص بررسی و در صورت لزوم بازنویسی شود. بسیاری از افرادی که تخصص کافی ندارند با ابزارهای هوش مصنوعی شروع به تولید محتواهای زیاد خواهند کرد و بدون راستی‌آزمایی و بررسی دقیق آنها را منتشر خواهند کرد. همین موضوع باعث می‌شود تعداد مدرس‌های جعلی خیلی بیشتر شود و باعث شود به برخی از یادگیرندگان صدمه وارد شود.

 

البته شرکت‌های بزرگ روی این موضوع با جدیت کار می‌کنند و در حال ساختن ابزارهایی هستند که با بررسی یک محتوا تشخیص می‌دهد که آیا این محتوا با هوش مصنوعی تولید شده یا انسان؟

 

مرتبط:

سفری به دنیای هوش مصنوعی؛ سال‌هایی که همه بیکار می‌شویم

هوش مصنوعی عمومی؛ مسابقه شگفتی و ترس

هوش مصنوعی؛ رفیق دزد و شریک قافله

هوش مصنوعی؛ قاتق نان یا قاتل جان؟

هوش مصنوعی تازه؛ خط و نشان برای گوگل، بانکی‌ها، آموزگاران و …

نکته مهم این است که شما می‌توانید با جدیت از هوش مصنوعی استفاده کنید، ولی حتما خودتان محتوای تولید شده را بررسی و بازنویسی کنید.

 

کاهش شدید هزینه‌های تولید محتوا

اگر در بخش تولید محتوا کارکنانی دارید بهتر است هر چه زودتر این افراد را با روش‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی آشنا کنید. یک کارمند خوب و باهوش در بخش تولید محتوا می‌تواند با کمک گرفتن از هوش مصنوعی محتواهای بیشتر و با کیفیت‌تر تولید کند؛ پس هزینه تولید هر محتوا به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

منظور از محتوا فقط مقالات سایت نیست. متن ایمیل، صفحه محصول، متن پیامک، کپشن اینستاگرام ….. نمونه‌هایی از محتواهایی هستند که هزینه تولیدشان خیلی کمتر می‌شود. هر تحول جدید که بر کسب و کارها اثر دارد باعث ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهایی می‌شود. اگر مدرس هستید بهتر است سریع‌تر از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی را یاد بگیرید و خیلی زودتر از رقیبان از این فرصت فوق‌العاده استفاده کنید.

 

بالا رفتن ارزش مشاوره

بسیاری فکر می‌کنند وقتی می‌توان از سیستمی مانند ChatGPT پرسید که چگونه کسب و کارم را رشد بدهم، دیگر کسی به مشاوران مراجعه نمی‌کند. سال‌ها پیش همین دیدگاه اشتباه با رایج شدن اینترنت و استفاده از موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل شکل گرفت. بسیاری از کارشناسان می‌گفتند دیگر کسی به پزشک، وکیل، مشاور خانواده …. مراجعه نخواهد کرد، چون با یک جست‌وجو در گوگل می‌تواند پاسخ سوالاتش را پیدا کند.

 

نکته‌ای که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند آن است که در اراده مشاوره و توصیه‌های اختصاصی، اعتبار شخص خیلی مهم‌تر از محتوای ارائه شده است.

 

«ست گودین» در کتاب «شیب» توضیح می‌دهد که ما برای گرفتن پاسخ سوالات ترجیح می‌دهیم به معروف‌ترین و معتبرترین فردی که می‌شناسیم مراجعه کنیم. فرض کنید می‌خواهید درباره سرمایه‌گذاری مشاوره بگیرید آیا به هر مشاوری اعتماد می‌کنید؟

 

بالاتر رفتن اهمیت داشتن استراتژی

تصور کنید به ۱۰ مدرس به صورت مساوی سرمایه قابل توجهی بدهیم و همچنین تیمی از بهترین افراد را در اختیارشان قرار دهیم. پس از مدتی جایگاه آن‌ها کاملا متفاوت خواهد بود. مشکل مدرس‌ها سرمایه یا تیم نیست، مشکل نداشتن یک استراتژی قدرتمند است.

 

کافی است به یک مدرس بگوییم می توانم به صورت رایگان برایت ۱۰۰ مقاله عالی تولید کنم به شرطی که دقیقا بگویی موضوع مقالات چه باشد. خیلی از آنها موفق نخواهند شد از این فرصت به خوبی استفاده کنند، احتمالا موضوعاتی خواهند گفت که آن قدرها هم جذاب و مفید نیست.

 

حتی اگر موضوع های خوبی را پیشنهاد بدهند، خیلی از آنها استراتژی ندارند؛ یعنی گام بعدی را پیش بینی نکرده اند که این مقالات در نهایت می‌خواهد چه کاری برایم انجام بدهد! پس هر چه ابزارهای هوش مصنوعی رایج‌تر شود انجام کارها ساده‌تر می‌شود و فکر کردن و داشتن استراتژی مناسب برای جلو زدن از رقیبان سخت‌تر.

 

منبع: روزنامه اسکناس

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات