تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 18:46
کد خبر : 16146

کی پاپ چیست که این‌همه کشته مرده دارد؟

کی پاپ چیست که این‌همه کشته مرده دارد؟

در پی وقوع حادثه در جشن هالووین شامگاه شنبه (۲۹ اکتبر- هفتم آبان) که برای نخستین‌بار پس از همه‌گیری کرونا به صورت گسترده در سئول برگزار شد بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و شمار زیادی نیز مجروح شدند.     بر اساس اخبار منتشر شده در میان ۱۹ خارجی فوت

در پی وقوع حادثه در جشن هالووین شامگاه شنبه (۲۹ اکتبر- هفتم آبان) که برای نخستین‌بار پس از همه‌گیری کرونا به صورت گسترده در سئول برگزار شد بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و شمار زیادی نیز مجروح شدند.

 

 

بر اساس اخبار منتشر شده در میان ۱۹ خارجی فوت شده در این حادثه پنج نفر ایرانی هم حضور داشتند.

 

 

این حادثه زمانی رخ داد که هزاران نفر از شرکت‌کنندگان مراسم، در خیابانی باریک در محله «ایتائه وون» منطقه «یونگ‌سان» سئول گیر کرده و بسیاری بر اثر هجوم جمعیت به زمین افتادند. تخمین زده می‌شود نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر برای برگزاری جشن هالووین در ایتائه‌وون گردهم آمده بودند. ایتائه وون محله‌ای در سئول است که به کافه‌ها، کلوب‌ها و رستوران‌های به‌روز خود شهرت دارد.

 

بر پایه گزارش برخی رسانه‌های محلی، جمعیت زمانی به سوی محل حادثه هجوم بردند که شایعه شده بود یک سلبریتی موسیقی کی‌پاپ (K-pop)، در کافه‌ای در نزدیکی آنجا حضور پیدا کرده است.

 

کی پاپ؛ پرطرفدار در جهان و ایران

 

موسیقی کی‌پاپ، سبکی از موسیقی پاپ کره‌ای است که در سال‌های اخیر توجه طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. بهره‌مندی از ملودی‌های جذاب و طراحی رقص‌های پیچیده و هماهنگ جمعی، محبوبیت جهانی را برای این سبک از موسیقی به همراه آورده است.

 

نامزدی گرمی گروه بی‌تی‌اس (BTS) و اجرای آن‌ها در استیج‌های پرآوازه موسیقی چون مراسم  Billboard، مراسم Grammy و مراسم AMAs و اجرای بزرگ گروه‌ Blackpink در فستیوال Coachella از موفقیت این سبک از موسیقی در عرصه جهانی حکایت دارد.

 

این سبک از موسیقی میان طیفی از نسل جوان ایرانی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. جست و جویی گذرا در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام که البته اکنون فیلتر است کافی است تا نشان دهد چند فن پیج و فالوئر برای کی پاپ طی این سال ها ایجاد شده است.

 

«سیدعلی موسوی» پژوهشگر و مترجم درحوزه سواد رسانه در گفت‌وگو با ایرنا، کی‌پاپ را یکی از پرتکرارترین هشتگ‌های فرهنگی توئیتر فارسی در سال ۱۴۰۰ می‌داند.

 

به گفته وی، بر اساس پژوهش‌هایی که در حوزه جمع آوری دیتا در شبکه‌های اجتماعی انجام شده، موسیقی کی‌پاپ کره‌ای ۷۷ درصد هشتگ‌های پرتکرار حوزه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ توئیتر فارسی را تشکیل داده است.

 

افزون بر موسیقی، در سال‌های اخیر محبوبیت سریال‌های کره‌ای نیز در سطح جهان افزایش یافته است. سریال «بازی مرکب» یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های «نتفلیکس»، ۲۸ روز پس از انتشار با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده، رکورد «بریجرتون» را شکست و به پربیننده‌ترین مجموعه این شبکه تبدیل شد.

 

 

در ایران نیز سریال‌های کره‌ای در سال‌های اخیر جای خود را باز کرده‌اند، به ویژه آنکه صداوسیما و بخش قابل‌توجهی از مخاطبانش اقبال زیادی به سریال‌های کره‌ای نشان داده است.

 

 

پشت پرده فراگیری موسیقی و تولیدات فرهنگی کره چیست؟

 

در سال‌های اخیر تولیدات فرهنگی کره‌جنوبی در سطح جهان مورد اقبال گسترده‌ای قرار گرفته‌؛ دلیل این محبوبیت را نمی‌توان فقط در کیفیت تولیدات و جذابیت‌های هنری آنها دانست. استراتژی و فکری راهبردی در پس این صنعت نهفته است.

 

«سعیدرضا اتحادی» کارشناس امور بین‌الملل و متخصص مسائل کره در گفت‌وگو با ایرنا، این راهبرد را چنین توصیف کرد: از منظر سیاست صادرات‌محور کره‌جنوبی، می‌توان «موج هالیو» یا همان «موج کره‌ای» را یکی از ابزارهای مهم بازاریابی برای محصولات کره‌ای دانست. ضمن اینکه خود این محصولات هنری نیز درآمدزایی کلانی دارند.

 

دولت کره از حدود سال ۱۹۹۷ در ابتدا با تولید سریال‌های مختلف و بازاریابی در کشورهای شرق آسیا تلاش کرد علاوه بر گسترش بازار، محبوبیتی برای کشور خود که کمی بیش از یک دهه از بند دیکتاتوری رهیده بود فراهم کند. سپس از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی این تلاش‌ها بر ستاره‌های پاپ متمرکز شد. گروه‌های مختلف موسیقی با ارائه کارهای جذاب، توانستند گام بزرگی در معرفی و جا انداختن کی‌پاپ بردارند. این ژانر موسیقی توانست حتی به بازارهای آمریکا نیز راه پیدا کند.

 

در مرحله آخر نیز پس از سال ۲۰۱۰ تلاش شد علاوه بر موسیقی و سریال، همه جنبه‌های فرهنگی کره به صورت همه‌جانبه به جهان معرفی شود. در این مرحله با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دیگر خود کاربران، مبلغ و گسترش‌دهنده این موج بودند.

 

سیاست اقتصادی کره بر صادرات استوار است و این کشور به گسترش بازار برای محصولات خود نیاز دارد. ضمن اینکه تولید این محصولات هنری نیز به بازار کار برای جوانان جویای کار کره‌ای تبدیل شده است؛ تا جایی که اشتیاق برای ستاره شدن، اکنون از معضلات جامعه مصرف‌گرا، تجملاتی و یکسان‌طلب کره به شمار می‌آید.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات