تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 - 18:20
کد خبر : 16207

تریبون برای ضدارزش‌ها؛ وقتی مسببان شکاف از آشوب می‌گویند

تریبون برای ضدارزش‌ها؛ وقتی مسببان شکاف از آشوب می‌گویند

این روزها از فضای تعامل و گفت‌وگوی ملی به عنوان یکی از راهکارهای برون‌رفت از فضای التهاب و خشونت در جامعه سخن گفته می‌شود. به حق این رویکرد درست است و نتایج مثبتی در بر خواهد داشت و رسانه ملی نیز گام‌های خوبی با دعوت از مهمانان سیاسی و اجتماعی برداشته اما بیم آن می‌رود

این روزها از فضای تعامل و گفت‌وگوی ملی به عنوان یکی از راهکارهای برون‌رفت از فضای التهاب و خشونت در جامعه سخن گفته می‌شود. به حق این رویکرد درست است و نتایج مثبتی در بر خواهد داشت و رسانه ملی نیز گام‌های خوبی با دعوت از مهمانان سیاسی و اجتماعی برداشته اما بیم آن می‌رود همین مهمانان خود به جای ایجاد یک دیالکتیک خردگونه و تعامل سازنده باعث تشدید شکاف میان جامعه شوند؛ گو اینکه نوعا همین افراد عامل شکاف و گسست اجتماعی و در ادامه تشدید آن هستند.

 

در اینجا باید از موضوع مهم و محوری «ضد ارزش‌ها» سخن گفت. ضدارزش‌ها زمانی جلوه می‌کنند که اگرچه افراد واسط و منتقل‌کننده مباحث درستی هستند اما به واسطه نوع غیر‌صحیح، رادیکالی و یکطرفه کنش اجتماعی و رسانه‌ای‌شان نه تنها پذیرش و اقناع جمعی از سوی افکار عمومی ندارند بلکه به طور معکوس عمل می‌کنند و حتی باعث برخورد سلبی جامعه با مباحث درست می‌شوند و در اصطلاح ضدارزش ایجاد می‌کنند.

 

استاد تاریخ تلویزیون در حوزه روایی تاریخ یکی از همین افراد است‌. روایت یکجانبه با محوریت خیانت و تکرار آن ناگزیر باعث دلزدگی مخاطب شده و به ضد ارزش بدل شده است.

 

 

همچنین دعوت از فردی که پیشترها در حوزه توطئه بیگانه با مباحثی چون فراماسونری‌ها تحلیل‌ها را به سمت موضوعی سوخته هدایت می‌کرد و با مواضع رادیکال در فضای مجازی شناخته می‌شود، به عنوان مفسر علل التهابات اخیر، خود ضد‌ارزش دیگری است.

 

همچنین دعوت از یک تحلیلگر و روزنامه‌نگار چپی که تحلیل‌های وی آغشته به مواضع جناحی است و هر موضوعی را با شاقول منافع جناحی خود می‌سنجد و روایت کهنه رادیکالیزه دیروز این جناح را تکرار می‌کند، نوع دیگری از ضد‌ارزش است.

 

نکته اساسی توجه به اوضاع جامعه‌ای است که با توجه به یکجانبگی‌های گفتمانی طرف‌هایی که از آن‌ها یاد شد میلی به گفت‌وگو ندارد و بن‌بست تعامل در این حوزه ایجاد شده است. نمی توان با این ضدارزش‌ها انتظار انگیزش و رغبتی در جامعه و نسل نو برای گفت‌وگوی جمعی داشت.

 

در این حوزه همچنان جای افراد و نخبگان واقعی به جای نخبگان رانتی و جناحی برای ایجاد انگیزه در جامعه به شدت احساس می‌شود؛ افرادی که سال‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی تحقیق و تدبر کردند و حرف تازه و به‌روز و دلسوزانه برای گفتن به جامعه دارند.

 

با تریبون دادن به کسانی که خود از جمله عوامل شکاف جامعه هستند و به ضد‌ارزش بدل شده‌اند و به عنوان مفسر همین گسست و التهابات سیاسی اجتماعی به تلویزیون دعوت می‌شوند – در کنار تولید یک طنز تلخ رسانه‌ای- چندان نمی تواند به برطرف کردن بی‌میلی جامعه ای که نسبت به مسایل ارزشی و محوری خود شرطی شده است، امیدوار بود.

 

امیر حمزه نژاد روزنامه‌نگار توسعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات