تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 - 17:56
کد خبر : 16425

رئیسی سرنوشت دولت سیزدهم را به چه کسی می‌سپارد؟

رئیسی سرنوشت دولت سیزدهم را به چه کسی می‌سپارد؟

«حسن روحانی» زمانی که سال ۹۲ با شعار چرخاندن چرخ زندگی مردم هم‌پای گردش سانتریفیوژها به پاستور راه یافت، دو ماموریت اصلی را برای دولتش درنظر گرفت؛ اول به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای که در تیرماه ۹۴ به برجام انجامید.   دولت روحانی اقتصاد ایران را در سال ۹۲ با تورم بالای ۴۰ درصد و

«حسن روحانی» زمانی که سال ۹۲ با شعار چرخاندن چرخ زندگی مردم هم‌پای گردش سانتریفیوژها به پاستور راه یافت، دو ماموریت اصلی را برای دولتش درنظر گرفت؛ اول به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای که در تیرماه ۹۴ به برجام انجامید.

 

دولت روحانی اقتصاد ایران را در سال ۹۲ با تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی تحویل گرفت توانست به واسطه توافق هسته‌ای روزهای خوبی را تجربه کند.

 

چند سال بعد که دولت دوم حسن روحانی گرفتار در چنبره کرونا، تحریم‌های بی‌سابقه «دونالد ترامپ» و به هم‌ ریختن برنامه تکنوکرات‌های اعتدالی، روزهای ناخوش خود و مردم را به چشم می‌دید شاخص‌های ایام ماضی را یادآوری می‌کرد.

 

روحانی تیرماه ۹۹ و در حالی که یک سال به پایان ریاست‌جمهوری‌‌اش باقی مانده بود، در جلسه هیات دولت اظهار داشت: ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی و تورم تک رقمی را داشت و تراز صادرات و واردات آن مثبت و صادرات غیرنفتی آن بیش از واردات بود.

 

 

با این حال، او اقتصاد را با شاخص‌هایی هولناک مانند نقدینگی ۷۰۰ درصدی طی ۸ سال، دلار ۲۷ هزار تومانی و تورم بالای ۴۰ درصد تحویل «سیدابراهیم رئیسی» داد.

 

رئیسی هم با نیم نگاهی به مزایای توافق هسته‌ای کوشید باقی‌مانده راه دولت دوازدهم را برای احیای برجام در دوره حاکمیت دموکرات‌ها در کاخ سفید بپیماید. با این حال او «نهضت ساخت مسکن» را لوکوموتیو اقتصاد و برنامه اصلی‌ خود اعلام کرد و وعده داد بدون گره زدن اقتصاد به مذاکرات و از طریق ساخت سالی یک میلیون مسکن، ضمن بهبود وضعیت سایر بخش‌های اقتصاد و بازارهای دیگر، سالی یک میلیون شغل نیز ایجاد ‌کند.

 

این در حالی است که چندماه پیش برخی رسانه‌های اقتصادی نوشتند: سردترین فصل ساخت‌و‌ساز در پایتخت برای بهار۱۴۰۱ به ثبت رسید. تیراژ تولید مسکن در تهران طی فصل اول امسال به پایین‌ترین میزان طی حداقل ۱۸سال گذشته سقوط کرد.

 

این روزها هم بسیاری روی وضعیت مسکن ملی و قیمت آن تمرکز کرده‌اند. در این باره روزنامه «اعتماد» امروز نوشت: فقط ۸ ماه از فرصت دولت برای عمل به وعده «آرمانگرایانه» ساخت «دو میلیون مسکن در دو سال» باقی مانده است. با این حال، در همین مدت زمان، قیمت مسکن ملی، دوبرابر شده و هنوز کار بسیاری از پروژه‌ها به دلیل نبود منابع اعتباری و همکاری نکردن شبکه بانکی، روی زمین مانده است.

 

سپردن سکان وزارتخانه‌ای که قرار بود اصلی‌ترین وعده رئیسی را محقق کند به «رستم قاسمی» تصمیمی بود که بسیاری از همان ابتدا به آن انتقاد داشتند. این انتقادها بعد از ماجرای بازداشت مشاور وزیر راه و شهرسازی و حواشی دیگر مانند انتشار عکس خصوصی وی در شرق آسیا بیشتر به چشم آمد و اکنون بسیاری می‌گویند بیماری وی هم مضاف بر علت شده تا رئیس‌جمهوری با استعفای وی موافقت کند.

 

در گیر و دار پذیرش استعفا، برخی رسانه‌ها از نامزدی «مهرداد بذرپاش» رئیس دیوان محاسبات برای جانشینی قاسمی خبر دادند.

 

 

به گزارش ایران مامن، با اینکه بعد از استعفای قاسمی، «شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به سرپرستی گمارده شد اما رسانه‌ها و گعده‌هایی که که سال‌های گذشته حول محور بذرپاش ایجاد شده او را به عنوان تنها نامزد ممکن بعد از وزیر مستعفی معرفی می‌کنند.

 

در این شرایط و همچنان که انتصاب «حجت عبدالملکی» به دبیری شورای عالی مناطق آزاد به عنوان نماد یک نقض غرض در دولت سیزدهم آه از نهاد بسیاری بلند کرد، سپردن راه و شهرسازی به بذرپاش در حکم پایان قطعی رویای تحقق شعار اصلی دولت رئیسی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات