تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 19:25
کد خبر : 16660

محاربه، بغی و الگوی داغ و مرهم

محاربه، بغی و الگوی داغ و مرهم

به دنبال اعدام «محسن شکاری»، حکم «ماهان صدرات» به دایره اجرای احکام رفت تا او هم در صف اعدامی‌ها قرار بگیرد.   به گزارش «رویداد۲۴» آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده در زمان ناآرامی‌ها، ماهان صدرات با چاقو در خیابان حضور داشته است و به همین دلیل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام دیگر

به دنبال اعدام «محسن شکاری»، حکم «ماهان صدرات» به دایره اجرای احکام رفت تا او هم در صف اعدامی‌ها قرار بگیرد.

 

به گزارش «رویداد۲۴» آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده در زمان ناآرامی‌ها، ماهان صدرات با چاقو در خیابان حضور داشته است و به همین دلیل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام دیگر او آتش زدن موتور یک بسیجی به نام «محمدرضا قنبرطلب» است.

 

 

در توضیح قوه قضاییه آمده است: «اتهامات ماهان صدرات مدنی محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی است.»

 

در ادامه اما قنبرطلب با گذشت از شکایت خود، پیگیر پایین کشیدن صدرات از چارپایه اعدام شد و در سلسله توئیت‌هایی ضمن اشاره به اینکه خانواده وی به رسانه‌های بیگانه بی‌اعتنا بوده‌اند، از رئیس قوه قضاییه خواست تا «مودت ایشان شامل حال همه ما گردد.»

 

 

در نهایت قنبرطلب که اکنون بیش از بسیاری از سلبریتی‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود، از توقف حکم اعدام خبر داد.

 

این ماجرا با بحث و نظرهای مختلفی روبرو بوده است. همزمان با اظهارنظر یکی از نمایندگان که اعدام شکاری را برای جامعه «دیرهنگام» و «مبارک» خوانده، «محمدعلی ایازی» عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم به خبرگزاری «ایلنا» گفته است: محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می‌افتد و کسی عمل مسلحانه‌ای را انجام می‌دهد نه آنکه فقط کسی معترض باشد یا حتی مثلا گاهی زد و خوردی انجام دهد.

 

همچنین، آیت‌الله «مرتضی مقتدایی» رئیس پیشین دیوان عالی اظهار داشته درگیری یک نفر با یک نفر حکم محارب ندارد و هر محاربی حکمش اعدام نیست. با صرف ترساندن و تهدید کردن، کسی حکم محارب نمی‌گیرد.

 

در میان نقطه‌نظرات مطبوعاتی هم «ابوالفضل فاتح» در «اعتماد» نوشته است: احکام اعدام، تخریب چهره ایران و ایرانی است. …این احکام، دمیدن بر تنور تنفر و ناشکیبایی اگر نیست، پس چیست؟

 

هر چند بسیاری از نگاه‌ها به سرنوشت صدرات متولد ۷۸ دوخته شده اما «امیر نصر آزادانی» هم از خبرسازهای صف اعدام بوده است.

 

 

در این باره دادستان کل استان اصفهان توضیح داده بازیکن سابق تیم قوتبال تراکتورسازی تبریز که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده، «متهم به بغی» است ولی هنوز حکمی برای او صادر نشده است.

 

به گفته «اسدالله جعفری» براساس کیفرخواست صادر شده نصر آزادانی با عضویت در گروه مسلحانه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی، با ۳ نفر دیگر اقدام به اغتشاش مسلحانه در تاریخ ۲۵ آبان ماه کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که برای اغلب مردم و مخاطبان رسانه‌ها و حتی خانواده و خود محکومان مفاهیمی مانند «بغی» و «محاربه» و … به درستی مشخص و ملموس نیست بسیاری از ناظران می‌گویند دستگاه قضایی احتمالا حکم به زنده ماندن صدرات خواهد داد تا نیش و نوش خود را همزمان نشان دهد.

 

در تحلیل رویکرد دستگاه قضایی بهترین راه تمرکز بر این جمله رهبر انقلاب در دیدار ۲۸ آبان با جمعی از مردم اصفهان است که در سایت رسمی اینگونه انتشار یافته است « ایشان با اشاره به تعبیر امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم به طبیبی که هم داغ دارد و هم مرهم، استفاده بجا از مجازات و نصیحت را مورد تأکید قرار دادند»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات