تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 18:15
کد خبر : 16743

چلچلی دلار و تورم  

چلچلی دلار و تورم  

دلار دوباره با یک جهش بزرگ مواجه شد، دیروز در بازار تهران رکورد قیمت خود را شکست و نرخ ۳۹ هزار تومان را رد کرد.   به گزارش روزنامه «شرق» این جهش درست وقتی اتفاق افتاد که خبرها حاکی از دستگیری سرشاخه‌های دلالی ارز و برکناری معاون ارزی بانک مرکزی است و شایعات تأییدنشده برکناری

دلار دوباره با یک جهش بزرگ مواجه شد، دیروز در بازار تهران رکورد قیمت خود را شکست و نرخ ۳۹ هزار تومان را رد کرد.

 

به گزارش روزنامه «شرق» این جهش درست وقتی اتفاق افتاد که خبرها حاکی از دستگیری سرشاخه‌های دلالی ارز و برکناری معاون ارزی بانک مرکزی است و شایعات تأییدنشده برکناری «علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی هم به گوش می‌رسد. با‌این‌حال صالح‌آبادی، همچنان تأکید دارد که تورم کاهشی و ارزش پول ملی تقویت می‌شود؛ وعده‌ای که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند چقدر به بار می‌نشیند، آن‌هم در بازاری که در یک دهه گذشته مدام با سقوط ارزش پول ملی مواجه بوده و حتی دستگیری جمشید بسم‌الله و اعدام سلطان سکه هم نتوانسته آن را نجات دهد.

 

پس از جهش نرخ ارز، رئیس کل بانک مرکزی در صدا و سیما علت افزایش نرخ دلار را در افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور دانست و گفت: افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.

 

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی

 

در ادامه، «بهروز محبی نجم آبادی» یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با «مهر» بیان داشت: دولت قدرت حفظ ارزش پول ملی را دارد و به اندازه کافی دلار در اختیار داریم.

 

در حالی که افزایش نرخ ارز در ارتباط با تحولات سیاست خارجی از روابط با چین تا توقف روند احیای برجام مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته و به موازات آن، ناآرامی‌های اخیر عامل ریزش ارزش ریال قلمداد می‌شود، این اظهارات صالح‌آبادی با ابراز تردیدهایی جدی همراه شد.

 

به گزارش «ایسنا»، «جعفر قادری» دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره علت جهش دلار اظهار داشت: قرارداد چین با اعراب و موضع گیری غربی ها علیه تهران باعث افزایش قیمت دلار شد.

 

جدا از تحلیل و پیش‌بینی‌های اعضای پاستور و بهارستان، «حسین راغفر» اقتصاددان به «ایلنا» گفت: دولت عامل گرانی نرخ ارز است، دولت هر صبح به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام می‌کند که امروز نرخ دلار و نرخ ارز چقدر باشد و چقدر بفروشند.

 

به گفته وی، نرخ دلار در ۶ الی ۷ ماه گذشته ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است. به معنای دیگر تنها در این مدت بیش از ۴۰ درصد بر قیمت دلار اضافه شد. دولت به دلیل کسری بودجه نسبت به افزایش نرخ ارز اقدام کرده است، به نظر می‌رسد توان اداره امور را ندارند.

 

«علی مروی» دیگر اقتصاددانی بود که به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داد و اظهار داشت: وقتی دولت‌ها عموما در سه‌ماهه پایان سال نسبت به جبران‌سازی کسری بودجه خود با استفاده از ظرفیت بانک مرکزی اقدام کردند؛ بنابراین مردم حتی حرف رئیس ‌کل بانک مرکزی مبنی بر مازاد عرضه ارز را باور نمی‌کنند و همین مسئله عامل افزایش قیمت می‌شود.

 

از دید «وحید شقاقی‌شهری» در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» راه‌حل اساسی برای مساله ساماندهی بازار ارز، کنترل تورم در اقتصاد است و تا زمانی که نتوانیم تورم را مهار کنیم، نمی‌توانیم بازار ارز را ساماندهی کنیم.

 

 

طبق پیش‌بینی این اقتصاددان، قیمت دلار در پایان امسال هر عددی باشد، به میزان این شکاف تورمی که حدود ۳۰ درصد یا بیش از ۳۰ درصد خواهد بود، در سال آینده به قیمت دلار افزوده خواهد شد. یعنی اگر فرض کنید در پایان امسال دلار ۴۰ هزار تومان یا ۳۵ هزار تومان باشد، ۳۰ درصد در سال آینده به قیمت کنونی دلار افزوده خواهد شد.

 

«احمد حاتمی یزدی» درباره نرخ احتمالی تورم به عنوان شاخص تاثیرگذار بر قیمت دلار به خبرآنلاین گفته است: دولت بودجه ندارد، در نتیجه مجبور می‌شود پول چاپ کند. در نتیجه افزایش نقدینگی در سه ماهه آخر سال احتمالا معادل ۲۳ درصد نیمه اول هم بشود. در این شرایط من احتمال می‌دهم که تورم امسال به ۵۰ درصد برسد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات