تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 18:06
کد خبر : 17261

ارتباط دلار با یارانه و تجویز تب‌بُرهایی برای بازار ارز و سکه

ارتباط دلار با یارانه و تجویز تب‌بُرهایی برای بازار ارز و سکه
منتقدان دولت رئیسی خلق پول را از دلایل سرعت گرفتن نقدینگی در 2 سال گذشته می‌دانند و برخی اقتصاددانان سیاست‌های یارانه‌ای را عامل تشدید این وضعیت خوانده‌اند

در حالی که دولت از دید بسیاری متهم اصلی گران شدن ارز و طلا در بازارها است، وزیر اقتصاد نرخ واقعی دلار در بازار را ۳۰هزار تومان اعلام و بار دیگر تکرار کرده دولت هیچ نفعی در گران کردن دلار نمی‌برد.

 

از سوی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی جهش نرخ ارز را ناشی از «عملیات روانی» می‌داند که به دنبال سیاست‌های این دستگاه خنثی خواهد شود.

 

بعد از اعلان «محمدرضا فرزین» مبنی بر اینکه بانک مرکزی از امروز «نرخ‌ساز» خواهد بود، ابتکاری که این دستگاه به خرج داد این بود که  دلار توافقی از معاملات بازار متشکل حذف و به دنبال آن اعلام شد از امروز سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در فقط در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می شود.

 

این اقدام بانک مرکزی باعث شد تا دلار که از مرز ۴۵ هزار تومان گذشته بود به طور رسمی زیر ۴۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شود. همچنین خبرگزاری دولت عصر روز سه‌شنبه از افت ۱.۵ میلیون تومانی قیمت سکه و قرار گرفتنش در آستانه بازگشت به کانال ۲۲ میلیون تومانی خبر داد.

 

 

به گزارش ایران مامن، بسیاری از ناظران اقتصادی با توجه به تجربه مقاطع مختلف التهابات ارزی می‌گویند تا زمانی که تغییراتی عمده در اقتصاد یا روابط خارجی شکل نگیرد، این تدابیر خاصیتی بیش از تب‌بُرهایی موقت نخواهد داشت.

 

در عین حال «عبدالله گنجی» عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشته علت رشد اخیر قیمت دلار و طلا علاوه بر نقدینگی موجود، به خاطر تحریم، قطعنامه، تظاهر به بی‌میلی مذاکرات و در یک کلمه تأثیر جنگ روانی است و دولت کاری انجام نداده که به خاطر آن دلار گران شود.

 

در پاسخ به چنین اظهارنظرهایی درباره علت ریزش مکرر ارزش پول ملی، «طهماسب مظاهری» رئیس بانک مرکزی دولت احمدی نژاد و وزیر اقتصاد کابینه خاتمی اظهار داشته نقدینگی در دو سال دولت رییسی صد در صد اضافه شده و مشخص است که همه کالاها و نه فقط ارز گران می‌شود.

 

بسیاری منتقدان دولت رئیسی خلق پول را از دلایل سرعت گرفتن نقدینگی در ۲ سال گذشته می‌دانند و برخی اقتصاددانان سیاست‌های یارانه‌ای را عامل تشدید این وضعیت خوانده‌اند. از این منظر یکی از دلایل ثابت ماندن میزان یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در بودجه سال آینده می‌تواند معطوف به کاهش میزان نقدینگی و تثبیت نرخ تورم روی سطح حدود ۴۰ درصدی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات